• Meriall

    Blod iställer för ägg?

    Jag är äggallergiker och har inte hittat något riktigt bra substitut för äggets konsistens i tex pajer/äggstanning etc. Skulle man kunna använda någon form av blod? Det koagulerar ju också. Har det liknande egenskaper? Sånt vitt som blir på lax som steks tex, ser lite ut som stekt ägg. Eller någon annan sorts protein... proteinpulver blandat med något?

    Om man tänker att smaken inte är det viktiga utan äggets speciella egenskaper.

  • Svar på tråden Blod iställer för ägg?
  • Amanda84

    Jag har en äggallergisk son och trodde att jag hade lärt mig det mesta vid det här laget, men faktiskt inte, när jag insåg att det finns en restaurang som är riktigt grymma på det här (Far i Hatten i Malmö Folkets Park!). Han kunde äta en paj med äggstanningsliknande grej på. Jag själv märkte absolut ingen som helst skillnad i smak gentemot vanlig äggstanning. Där hade de blandat vispat spad från kikärtor (som jag så många gånger förr har gjort!) med någonting annat. Jag kan faktiskt inte minnas exakt vad det var idag, eftersom min son var skeptisk mot matpaj, som han aldrig hade ätit förr, men när jag tänker efter så tror jag att det var vispad kikärtspad med den där typen av gelatin som är gjord på någon form av alger (vad det nu heter - det bör ju funka med vanligt gelatin!) Jag märkte i alla fall ingen som helst smakskillnad gentemot vanlig äggstanning i matpaj.


     


     

  • Amanda84

    Vad gäller blod, så kan jag väl tillägga att konsistensen kan vara den lika, men smaken blir nog verkligen inte lika som äggstanning.

  • Åsa
    Gulimugg skrev 2017-12-16 07:10:24 följande:

    Det finns ju nått substitut. Är det inte Noegg det heter?

    Maränger kan du göra på kikärtsspad!


    Jag tyckte inte Noegg gjorde vare sig till eller från när jag experimenterade med sådant faktiskt.
    Hemma har vi helt enkelt valt att utesluta ägget där det går (pannkakor, köttbullar etc) utan att direkt ersätta det med något, och låta bli sådan mat där vi inte tycker det funkar utan ägg.
  • Åsa

    Vi har dessutom baljväxtallergi i familjen så att ersätta med kikärtor etc som jag ser tips om här har vi aldrig försökt.

Svar på tråden Blod iställer för ägg?