• Mamma till S

    Nu är det illa...

    Nu är vi där igen!

    Kräks kräks kräks. Bara tanken på viss mat får mig illamående. Är såå jobbigt o har idag kräkts 6 ggr.... Får inte behålla nånting. Är dropp enda utvägen nu?

    Vart inlagd med dropp i förra graviditeten också.

    Svårt att bli sjukskrivne pga illamåendet??

  • Svar på tråden Nu är det illa...
  • Meriall

    Svårt pga illamående. Lätt pga kräkningar är vad jag hört. Kräks du 6 ggr/dag och passar in på hyperemesis så tror jag du blir det. Har hört att det inte nekas sjukskrivning för hyperemesis.

  • Anonym (Hanna)

    Lergigan var räddningen för mig. Dock så kräktes jag inte 6 ggr/dag utan snarare 30ggr/dag minst.(runt 15-20 Med lergigan) Jag blev sjukskriven direkt i v.6 gick tillbaka till jobbet med kräkningar några gånger per dag i v.14 han jobba ungefär 1 vecka sen kom foglossningen som ett brev på posten och blev direkt sjukskriven igen, är nu i v 22 och kommer få vara sjukskriven till BF. Så här har det inte varit några problem dock så har ja absolut bästa människan på försäkringskassan :)

  • Mamma till S

    Lergigan funkar inte ett dugg här! Har fått både lergigan o comp men nej, kommer upp lika fort! Vet inte vad jag ska ta mig till längre, känns så vidrigt hopplöst här hemma o man försöker med allt. Men kommer upp lika snabbt ändå!!

    Åh, låter ju inge vidare Hanna men skönt ändå att du har en bra hadläggare, det gör ju otroligt mkt!! Hade du svårt att bli sjukskriven för ditt illamående?

  • Snuttis2

    Har två vänner som varit drabbade sv hyperemesis och det har aldrig varit bekymmer att få sjukskrivning för dem. Ena vännen blev svårt sängliggande o inlagd med dropp ett par omgångar .

  • Anonym (Hanna)
    Mamma till S skrev 2017-12-20 06:17:07 följande:

    Lergigan funkar inte ett dugg här! Har fått både lergigan o comp men nej, kommer upp lika fort! Vet inte vad jag ska ta mig till längre, känns så vidrigt hopplöst här hemma o man försöker med allt. Men kommer upp lika snabbt ändå!!

    Åh, låter ju inge vidare Hanna men skönt ändå att du har en bra hadläggare, det gör ju otroligt mkt!! Hade du svårt att bli sjukskriven för ditt illamående?


    Nej de va absolut inga problem faktiskt :) o jag hade tillomed en karl . Haha. Han sjukskrev mig direkt i 6 veckor så att jag skulle bli i v 12 så bm har över:)
  • EnsammaMamma

    Har haft samma med mina, väntar nr 4 nu, inga tabletter har hjälpt! Min räddning har varit seaband från apoteket, dock måste man vara noga med att de sitter rätt, de halkar gärna iväg, de ska inte bara sitta på handleden utan kulan ska sitta i en fördjupning i handleden. De har även hjälpt mig under förlossningen då jag annars kräks igenom hela. Att smådricka vatten är också ett tips, gå runt med en flaska eller något.... lycka till tjejer....

  • VictoriaL

    Jag har mått fruktansvärt illa båda mina graviditeter. Blev dock aldrig inlagd då en bm i telefon sa att det är fullt normal och jag borde dricka mer avslagen cola.... Trots att jag åt leriga.. Andra graviditeten åt jag leriga men de hjälpte inte ett skit så tillslut fick jag primperan och de hjälpte mig från att i princip dö av uttorkning.

    Aldrig varit några problem med att bli sjukskriven :)

  • Mamma till S

    Avslagen Cola, urk. Men kanske värt o testa! Dagen har varit hemsk... Fyfan, orkar inte!

    Sjukskrivningen, går man till vc eller ringer man sin barnmorska?

  • VictoriaL
    Mamma till S skrev 2017-12-20 18:39:40 följande:

    Avslagen Cola, urk. Men kanske värt o testa! Dagen har varit hemsk... Fyfan, orkar inte!

    Sjukskrivningen, går man till vc eller ringer man sin barnmorska?


    Jag fick sjukskrivning första gången av läkaren på bm mottagningen. Andra gången av gynekologen som utförde mina tre första vul.

    Tror att det är något om att innan en viss vecka så kan vanliga vc sjukskriva och efter en läkare inom bmm eller gynekolog :)

    Förstår dig och vet hur det är att må så illa!! Fråga om primperan när du är hos läkaren också :)
  • Mamma till S
    VictoriaL skrev 2017-12-20 18:54:03 följande:

    Jag fick sjukskrivning första gången av läkaren på bm mottagningen. Andra gången av gynekologen som utförde mina tre första vul.

    Tror att det är något om att innan en viss vecka så kan vanliga vc sjukskriva och efter en läkare inom bmm eller gynekolog :)

    Förstår dig och vet hur det är att må så illa!! Fråga om primperan när du är hos läkaren också :)


    Tack, väntar på svar från min barnmorska nu!

    Fyfan, orkar inte .
  • Mamma till S

    Legat med dropp sen 13 idag. Rejält uttorkad o mår en anings liiiite bättre, hua, Sicken pers. Fått kika in hos bebis som mår bra! ???? Nu är jag inne på sista dropp för idag, bara 4 h kvar.

  • Jenstefani

    Tjejer, testa BEVIPLEX FORTE. Ta 3 om dagen. Smakar röv men SVÄLJ det bara. Detta räddade mig från världens värsta illamående!! Det skriva ut i utlandet som smör för gravida kvinnor med kräk och illamående problem!

  • beso

    Hej ledsen höra du är så sjuk! :( Jag får alltid hyper emesis så jag vet hur det är. Inget har hjälpt för mig. Nu när jag är tidigt gravid har jag tagit reda på att man kan få något som heter zofran utskrivet men det finns risker med det för fostret och är svårt att få utskrivet. Medicinen ovan skriver om har jag aldrig hört talas om men ska googla! Hoppas du blir snabbt bättre! Styrkekram

Svar på tråden Nu är det illa...