• Ggllrrf

    Bråk om föräldraledighet

    Vi har ett problem som jag gärna hade fått lite synpunkter på. Jag har varit hemma med vårt barn i ca nio månader nu. Jag har egentligen redan från början tyckt det varit rätt kämpigt. Jag tycker dagarna bli väldigt långa och är "socialt utmattad" av att ha umgåtts med barnet hela dagen när min sambo kommer hem efter jobbet. Jag vill då gärna ha en period, säg en timme eller så, är jag inte har något alls med barnet att göra. Det krävs för att jag skall kunna samla kraft både för att kunna umgås med sambon och inför morgondagen. Jag är nog introvert lagd på så vis. Jag tror inte min sambo har några problem med det egentligen, men det blir bråk när våra definitioner av "något alls med barnet att göra" skiljer sig åt. Sambon är väldigt benägen att be om hjälp när det gäller blöjbyten, hämta nappen eller vad det nu må vara, i mina ögon ofta i onödan. Jag vet att man inte behöver vara två för att byta en blöja, vi har båda gjort det hundratals gånger själv. Jag känner då att min egentid "förstörs" och vill därför inte hjälpa till under den perioden. Sambon tycker då jag är sur och gnällig och "varför kan du inte göra det lilla?". Detta har pågått i månader och vi har av någon anledning väldigt svårt att nå varandra här. Det är något som gör det infekterat.

    Vad tycker ni? Är det orimligt att som förälder till en liten kräva en period av "isolation" som jag gör? Jag jobbar lite deltid, så oftast jobbar jag under denna perioden så det handlar inte om att lata sig. Jag har dessutom ett koncentrationskrävande jobb, så även små avbrott blir irriterande. Annars städar jag eller lagar mat. Skall sägas att vi bor litet så det går inte att gå undan. Har känslan av att om jag istället ville, säg, springa en timme om dan så skulle det gå bra. Det är väl det att sambon tycker jag är fysiskt nära och borde hjälpa till medan jag vill vara "psykiskt avlägsen".

  • Svar på tråden Bråk om föräldraledighet
  • nnnnnnnn

    Gå iväg istället för att bråka om småsaker.

    Gå på promenad, simma eller bio.
    Biblioteket har säkert en tyst hörna...
    Café med tidning/mobilen + hörlurar...
    Måste du vara kvar hemma så gå in i sovrummet, stäng dörren, spela musik ganska högt (ha öronproppar om du inte vill lyssna själv) så det är uppenbart att du inte kommer att höra att han ber om hjälp.

  • annabellelee

    Jag kände likadant, men gick ofta ut under " min" timme, exempelvis för att träna eller bara promenera på stan. Så nej, jag tycker inte det är orimligt. Snarare är han orimlig som inte kan klara EN timme utan handräckning.

    Vill du sitta och jobba, kan du inte ha hörlurar och skärma av dig? Det blir lite jobbigare för mannen att be om hjälp då, du kan mer markera att det blir ett avbrott. Sätt dig mot väggen, så han måste knacka dig på axeln, och markera tydligt: " Va, oj, stör du nu? Vad gäller det? Är det viktigt?" och han inte bara kan slänga iväg en fråga " Kan du hämta nappen?" i förbifarten.

  • Ggllrrf

    Det hade säkert funkat om det vore lite då och då, men jag kan inte gå på bio varje dag mellan 17-18 ???? Jag vill egentligen inte behöva sitta instängd heller, utan kunna sitta i vardagsrummet eller köket och jobba på min dator och att min sambo då ser till att barnet inte är alltför störande precis där jag sitter.

  • Almina

    Du vill vara fysiskt men inte psykiskt närvarande? Det är nog svårt med ett barn. Varför vill du inte dra dig undan (tex till sovrummet) och/eller "skärma av" dig med hjälp av hörlurar?

    Att du inte vill gå undan gör ju att det blir svårare för din sambo att se att han stör.

  • BurningDiamond
    Ggllrrf skrev 2017-12-21 23:06:59 följande:

    Det hade säkert funkat om det vore lite då och då, men jag kan inte gå på bio varje dag mellan 17-18 ???? Jag vill egentligen inte behöva sitta instängd heller, utan kunna sitta i vardagsrummet eller köket och jobba på min dator och att min sambo då ser till att barnet inte är alltför störande precis där jag sitter.


    Men du kan lätt ta en timmes promenad varje dag, det gör gott för både kropp och själ. 

    Jag tror att problemet är att du signalerar att du vill vara närvarande och involverad. Normalt brukar den som vill vara ifred gå undan, det är ju helt absurt att du ska sitta i de mest sociala utrymmen i bostaden och kräva att sambon och bebisen ska tassa på tå runt dig eller avlägsna sig för att du vill ha lugn och ro.
  • Prima

    Natta barnet när det är läggdags och sedan får du din egentid. Väljer du att sova samtidigt som barnet så är det lite ditt eget fel, du kan prioritera egentid i en timme istället.

  • meicc

    Så gör vi hemma hos oss. Men nog lättare så vi har stora ytor. Pappan kommer hem till maten så vi äter tillsammans, sen tar han över fram tills det ör dags för nattning och då kör vi varannan gång eller den som efterfrågas av vårt barn. För mig är det en nödvändighet att få den andningspausen och bara sitta o glo på mobilen/tv:n eller måla naglarna i fred eller vad det må vara.

  • Snuttis2

    Självklart har du rätt till o behöver egen tid! Är själv introvert o behöver samla energi i ensamhet och är också föräldraledig på heltid !

    men föräldra ansvarig är jag ju mellan kl 7-17 när min man arbetar - övriga timmar är vi ju två om föräldraskapet(så långt jag vet) .

    Sannolikt är inte din man lite van o bekväm med att vara ensam med barnet o har heller inte lärt sig alla praktiska trix som man tvingas komma på när man är hemma längre stunder själv. Därav blir det enkelt att fråga o be om hjälp när du är i närheten. Känner igen det lite från min man o son(4 månader nu).

    Nu jobbar inte jag på min lediga stund så jag är inte styrd av behoven du uppvisar med data tillgänglighet mm o jag skulle inte kunna sitta på ett café under min lediga timma då vi bor illa till. Så jag ser lite dilemmat!

    Jag spenderar ofta min tid med att ta en promenad o passar då på att lyssna på podd eller ringa kompisarna. Annars tar jag en fila bricka med mig o stänger in mig i något rum så jag åtminstånde inte syns o hörs.

    Kan inte säga vad som är enklast för er ? Kanske får du gå undan mer tydligt alltså inte sitta mitt i köket tills pappa fått upp vanan lite? Kanske får du tydliggöra lite vad han kan göra med barnet under din lediga tid tills han fattat det?

    Jag gjorde så att jag i början lämnade huset lite mer frekvent för att han inte skulle kunna fråga utan tvingas hitta sitt eget + att jag märkte att det hjälpte mig att inte lägga mig i o engagera mig när jag äntligen fick lite ledig tid. Idag funkar det rätt bra!

  • annabellelee
    Ggllrrf skrev 2017-12-21 23:06:59 följande:

    Det hade säkert funkat om det vore lite då och då, men jag kan inte gå på bio varje dag mellan 17-18 ???? Jag vill egentligen inte behöva sitta instängd heller, utan kunna sitta i vardagsrummet eller köket och jobba på min dator och att min sambo då ser till att barnet inte är alltför störande precis där jag sitter.


    Ostörd tid har du absolut rätt till. Fast sitta i köket och jobba är svårt med barn. Jag gjorde det innan, men går alltid undan nu. Om inte barnet kan det redan kommer hen snart kunna krypa bort till dig även om pappan försöker underhålla i rummet intill, och vilja att just mamma och ingen annan ska lyfta upp hen. Barnet får egen vilja och egna krav, och större rörlighet än nu. Så du får nog ställa in dig på att stänga dörren eller gå iväg om du behöver ostörd tid och ni bor litet.
  • Ggdllrf

    "Jag tror att problemet är att du signalerar att du vill vara närvarande och involverad. Normalt brukar den som vill vara ifred gå undan, det är ju helt absurt att du ska sitta i de mest sociala utrymmen i bostaden och kräva att sambon och bebisen ska tassa på tå runt dig eller avlägsna sig för att du vill ha lugn och ro."

    Det är nog det som är kärnan i det hela. Min sambo tycker också det är absurt medan jag tycker att det borde går att "tänka bort mig". Sen handlar det absolut inte om att inte störa; det är mer att inte fråga om tjänster var tionde minut och eventuellt ha lite koll så att barnet inte står och slår på min dator med en plasthammare.

    Det är inte heller så att min sambo är mer ovan vid barnet och behöver bli varm i kläderna. Vi tar samma ansvar för barnet och är lika mycket "primärföräldrar" båda två. Detta är nog något som endast rör relationen oss emellan och har inte så mycket att göra med barnet egentligen.

    Det har varit nyttigt att få era synpunkter. Låter som att vi får köpa en villa om det här ska funka :)

  • MyDestiny

    Älskar mina barn över allt men jag förstår PRECIS vad du menar :)

    Laga mat i köket med hörlurar var min lösning när mannen kom hem :)

    Med andra barnet tog han 6 månader av föräldraledigheten (med första tog jag hela) och vilken skillnad! Han blev mycket mer självständig med barnen, mer tålamod med barnen och fixar mer hemma. Fick mer förståelse för hela familjepusslet liksom. Rekommenderar verkligen!

Svar på tråden Bråk om föräldraledighet