• Humlan88

    Livrädd att " blöda" ut ett foster

    Är gravid i v 6+1 Har många missfall bakom mig. Igår var jag på tidigt ultraljud pgr av bruna flytningar. Man såg ett foster och ett tickande hjärta. Dock är jag fortfarande livrädd för missfall. Jag är jätterädd att de ska blöda, att jag sitter på toa och bokstavligt blöder ut ett litet foster. Hur ska jag gå tillväga för att inte vara rädd hela tiden?

  • Svar på tråden Livrädd att " blöda" ut ett foster
  • beso
    Barbados skrev 2017-12-28 14:43:28 följande:

    Jag hade mitt återbesök inbokat nästa vecka, men jag klarade inte av att vänta så länge på besked. Så jag var på gynakuten idag där de konstaterade att jag fått missfall... Trots att jag var inställd på det kom beskedet ändå som en chock. Så jag vet inte riktigt vad jag känner just nu, det skiftar mellan att vara en zombie och ett totalt vrak. Jag är så ofantligt ledsen. Men jag håller tummarna för att det går vägen för dig! Jag hoppas verkligen det! Varje ny dag är ju ett positivt tecken. :)

    Jag är ledsen att det tagit slut med din pojkvän. Men kanske löser det sig för er, om det är vad du vill? Jag är också i en lite svajig relation och min pojkvän ville att jag skulle göra abort när vi fick reda på resultatet. Sedan gjorde vi typ slut. Och sedan blev vi tillsammans igen och såg verkligen fram emot att bli föräldrar. När vi berättade för våra föräldrar under julen var det med stolthet över det kommande äventyret.

    Det är lätt att bli chockad över en oplanerad graviditet, så jag kan bara föreställa mig hur otroligt påfrestande det är för båda föräldrarna att gå igenom flera missfall. Det är såklart hemskt att inte ha stöd av sin partner när man går igenom ett missfall, men kanske kommer den här lyckade graviditeten läka era gamla sår? Och om ni kommit fram till att ni inte är lyckliga tillsammans och att ni istället vill uppfostra ett part som separerade föräldrar så kommer ni att klara det också. Det viktiga är att ni älskar barnet. Det runt omkring löser sig. Jag lovar. En dag i taget.


    Men nej stackare! :( Så ledsen jag blir för din/er skull! :( Jag har varit med om samma o vet att hoppet finns kvar trots att man kan blöda klumpar m.m och att sen besked hos gyn att det är missfall hugger som en kniv i hjärtat! Sen tomheten..att allt man hunnit planera o se fram emot liksom e borta.. Hormonerna gör ju att man kan känna sig gravid flera veckor framåt oxå! :(

    Men om ni vill kan ni kanske bli gravida snabbt igen. Jag har blivit gravid tre gånger på raken nu utan mens emellan. Blödigt ca 6dgr vid missfallen sen blivit gravid nån v efter igen.

    Nu mår jag piss illa. Undrar lite över testet som visar 2-3v. Brukar vara låghormonare. Kanske är det äldre. Det är ju 4v sen jag hade oskyddat. Spermierna kan överleva i 4v har jag läst. Låter det troligt att det är då jag blev gravid?

    Hade även avbrutet den 14e. Det är två v sen. Så tror inte det är då jag blev gravid då testet visar 2-3v? Samt att jag e låghormonare tror jag. Snälla hjälp. När blev jag gravid? :(
  • Barbados
    beso skrev 2017-12-28 16:29:12 följande:
    Men nej stackare! :( Så ledsen jag blir för din/er skull! :( Jag har varit med om samma o vet att hoppet finns kvar trots att man kan blöda klumpar m.m och att sen besked hos gyn att det är missfall hugger som en kniv i hjärtat! Sen tomheten..att allt man hunnit planera o se fram emot liksom e borta.. Hormonerna gör ju att man kan känna sig gravid flera veckor framåt oxå! :(

    Men om ni vill kan ni kanske bli gravida snabbt igen. Jag har blivit gravid tre gånger på raken nu utan mens emellan. Blödigt ca 6dgr vid missfallen sen blivit gravid nån v efter igen.

    Nu mår jag piss illa. Undrar lite över testet som visar 2-3v. Brukar vara låghormonare. Kanske är det äldre. Det är ju 4v sen jag hade oskyddat. Spermierna kan överleva i 4v har jag läst. Låter det troligt att det är då jag blev gravid?

    Hade även avbrutet den 14e. Det är två v sen. Så tror inte det är då jag blev gravid då testet visar 2-3v? Samt att jag e låghormonare tror jag. Snälla hjälp. När blev jag gravid? :(
    Tack för förståelsen och dina fina ord. Du beskriver mina känslor bättre än jag själv kan göra. Ovanpå chocken och sorgen och kniven i hjärtat så var besöket på gynakuten dessutom en mardröm. Läkaren log när hon bekräftade missfallet och sa: "Jag säger alltid att man ska se det här som ett positivt tecken, det betyder ju att du och din partner kan bli gravida." Hon var inte det minsta lyhörd för mina känslor. Utan att ha ställt en enda fråga om hur länge vi har försökt, hur efterlängtat barnet var, osv. så ville hon att jag skulle glädjas åt att just ha förlorat ett barn. Hur kan man vara så känslokall? Det var fruktansvärt.

    Jag frågade när vi kunde försöka igen och läkaren sa att eftersom det är ett sår i moderkakan nu bör det få läka ifred, så man bör låta det gå en mens efter missfallet innan man försöker på nytt. Men precis som du har varit med om har jag läst om flera par som blivit gravida nästan direkt efter missfallet. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Vi får se. Jag behöver få sörja det här missfallet först innan jag går vidare.

    Tyvärr är jag inte alls insatt i detaljerna kring graviditeter. Så jag nog är ett dåligt bollplank för att diskutera när du kan ha blivit gravid. Men visst kan spermierna överleva en vecka, så det kan ha hänt för fyra veckor sedan. Och det är inte heller omöjligt att det hände för två veckor sedan. Oavsett när det hände så föreslår jag att du lägger under proverna och försöker fokusera på att ta hand om dig själv och må bra. Oavsett vilken exakt vecka du är i just nu så är du gravid. Försök njuta av den känslan. Jag håller verkligen tummarna för att det kommer gå bra den här gången!
  • beso

    Vilken vidrig läkare! :( Fn va arg jag blir! Dom borde va utbildade i bemötande också! Har tyvärr hört om andra som blivit bemötta på liknande sätt! Som du säger ligger ju så mkt i varje litet liv som blir till dessutom kommer aldrig exakt samma bebis komma tillbaka! Och det är ju MITT barn oavsett om något var fel på det tex så dom ska bemöta en med respekt inför den sorg o chock man går igenom! :(

    Jag har oxå hört att vissa läkare säger man ska vänta en mens medan andra säger att d bara e o försöka direkt. Gör som du känner är rätt när du som sagt är redo för det. Sorgen tar ju olika lång tid för olika människor o på olika sätt o kan även variera från missfall o missfall för mig iaf. Sist jag fick missfall tog det mig mycket hårdare än vad det gjort tidigare. Kände en sån stark känsla kring det lilla livet trots det va tidigt..som våra personligheter samexistera i min kropp o jag kände en sån kärlek..samt att jag hade starka o tidiga symptom. Sen hade jag fått medicin att behålla det så jag trodde verkligen på det den gången. Efteråt mådde jag inte bra alls..blev typ deprimerad. Jag bestämde mig för att ge upp o hade inte sörjt klart. Så kom surprisen! Gravid igen! :O Efter endast ett oskyddat dessutom! Nu känner jag mig som jag nyss klivit ur en torktumlare känslomässigt och mitt ex har flyttat ut o jag e ensam! Yippee! ;D Får se om det lilla livet stannar kvar eller inte..tror att jag varit gravid längre än jag brukar vara iaf när jag får missfall...

    Styrkekram

  • Humlan88

    Har inte blödigt något ännu, var i v 6 å då fanns hjärtslag. Dock går ja nästan å väntar på missfall, eller att fostret dött i magen lr nåt sånt :(

  • beso
    Humlan88 skrev 2017-12-29 12:22:19 följande:

    Har inte blödigt något ännu, var i v 6 å då fanns hjärtslag. Dock går ja nästan å väntar på missfall, eller att fostret dött i magen lr nåt sånt :(


    Då är du i v 7+nåt nu då? I vilken vecka har dina missfall varit i?
  • Humlan88
    beso skrev 2017-12-29 13:21:30 följande:
    Då är du i v 7+nåt nu då? I vilken vecka har dina missfall varit i?
    När jag gjorde ultraljudet med hjärtslag var jag i vecka 6+1 så är väll runt 7 nånstans nu, haft mina missfall mellan v 4-7 
  • beso
    Humlan88 skrev 2017-12-29 16:16:22 följande:

    När jag gjorde ultraljudet med hjärtslag var jag i vecka 6+1 så är väll runt 7 nånstans nu, haft mina missfall mellan v 4-7 


    Då är du ju snart längre gången än vad du varit tidigare iaf! Då minskar säkert risken för missfall! Hur mår du då?
  • MadJo

    Hej!
    Jag är också livrädd för MF... Är gravid nu igen, tredje gången på ett år. Båda missfallen var i V6. Efter senaste blev jag gravid direkt efteråt utan någon mens mellan och är nu i V 4+2. Nu sitter jag i princip bara och väntar på att börja blöda, gråter ibland, har fullskalig ångest ibland och några sekunder emellan så tillåter jag tankarna att sväva ut och tänka på bebis-saker, hur jag hoppas på att få vara gravid samtidigt som min vän och på namnförslag. Slutsatsen är att de två missfallen har totalt förstört det roliga i att vara gravid. Jag känner mig nästan galen emellanåt.. Och när man tänker efter så har jag ju knappt varit mig själv i och med alla hormoner på nästan ett halvt år. Har någon något bra kbt verktyg för att tygla tankarna? Jag försöker tänka att det väldigt ovanligt med tre missfall, att jag har statistiken på min sida, men jag har aldrig haft särskilt mycket tur i spel.
    Någon vettig sansad person som kan ge mig råd?

  • beso
    MadJo skrev 2017-12-29 18:03:50 följande:

    Hej!

    Jag är också livrädd för MF... Är gravid nu igen, tredje gången på ett år. Båda missfallen var i V6. Efter senaste blev jag gravid direkt efteråt utan någon mens mellan och är nu i V 4+2. Nu sitter jag i princip bara och väntar på att börja blöda, gråter ibland, har fullskalig ångest ibland och några sekunder emellan så tillåter jag tankarna att sväva ut och tänka på bebis-saker, hur jag hoppas på att få vara gravid samtidigt som min vän och på namnförslag. Slutsatsen är att de två missfallen har totalt förstört det roliga i att vara gravid. Jag känner mig nästan galen emellanåt.. Och när man tänker efter så har jag ju knappt varit mig själv i och med alla hormoner på nästan ett halvt år. Har någon något bra kbt verktyg för att tygla tankarna? Jag försöker tänka att det väldigt ovanligt med tre missfall, att jag har statistiken på min sida, men jag har aldrig haft särskilt mycket tur i spel.

    Någon vettig sansad person som kan ge mig råd?


    Hej! Va tråkigt att höra om dina missfall! Beklagar så mkt! Och att du nu är så jätteorolig! :( Jag har läst massor om mf tycker jag själv och de flesta får ju inte tre på raken! Även om tyvärr det finns dom som e drabbade av många fler! Det finns en teori att dom som får flera tidiga missfal l har en kropp som ibörjan accepterar o håller kvar dåliga befruktade ägg som sen stöts ut. Medans andra spottar ut äggen direkt! Det har tröstat mig lite! När jag får superångest brukar jag läsa på en speciell sida som jag kan länka till dig. Vet inte om det kommer hjälpa dig! Men det hjälper ofta mig.

    Frågorna långt ner på sidan tycker jag är bra men alla passar ju inte in kanske..men vissa kanske kan hjälpa dig! Kram

    www.angest-stockholm.se/
  • beso

    Fan nu gråter jag för första gången! Skit oxå! :( Nyårsafton idag och fick just en tanke..kanske löjlig..men efter som jag nog kommer få missfall..om några dagar..så när bebbin dör kommer den ha levt under två år..2017 o 2018..! :(

  • Barbados

    Jag tycker verkligen synd om er båda. Det är helt normalt att vara nervös och orolig och få ångest över allting som kan gå fel. Men tyvärr är det ju inte så mycket man kan göra för att undvika missfall... Så det bästa man kan göra är att ge det lilla embryot all kärlek man kan och ta hand om sig själv.

    Får jag vara nyfiken och fråga hur det har gått för er båda?

  • UndrandeSökare

    Beklagar er som fått missfall. Efter 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning genom att man kontaktar Kvinnokliniken på sitt närmaste sjukhus.

    Det man kan pröva själv för att ev förhindra missfall är att köpa och smörja sig med progesteronkräm. (Brist på progesteron kan vara orsaken till missfall). Progestersonkrämen Progesterall finns att köpa på graviditetskollen.se Bruksanvisning följer med.

    Man kan också köpa Albyl Minor 250mg receptfritt på Apoteket, och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

    Fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar när embryot försöker fästa och även sen för att förhindra proppar i moderkakan. Proppar kan vara orsaken till missfall.

    Bara några tips på vägen.

  • UndrandeSökare
    Humlan88 skrev 2018-01-08 14:23:32 följande:

    Idag har jag fått nå konstiga hugg under höger revben? Kommer plötsligt och försvinner plötsligt


    Kanske bra att kontakta läkaren på vårdcentralen och fråga?
  • UndrandeSökare
    Humlan88 skrev 2018-01-08 19:23:06 följande:

    Kan jag be att få tätare ultraljud på grund av mina missfall?


    Ja, fråga kan man ju alltid, annars kan man ju boka in hos en privat gyn och betala själv om de skulle krångla. 
    Men fråga och hör vad de säger, förhoppningsvis är det helt ok.
  • Humlan88

    Asså under 1 -2 veckor har jag inte känt så mycket. Men nu helt plötsligt har jag spytt som en gris i 1 timme. Trodde först magsjuka men sambon kräks inte. Vet att man kan kräkas av graviditeten men så här mycket?

  • Barbados
    Humlan88 skrev 2018-01-10 21:21:43 följande:

    Asså under 1 -2 veckor har jag inte känt så mycket. Men nu helt plötsligt har jag spytt som en gris i 1 timme. Trodde först magsjuka men sambon kräks inte. Vet att man kan kräkas av graviditeten men så här mycket?


    Det enda jag har lärt mig genom att läsa runt på Familjeliv är att det inte finns något som kan kallas "normal graviditet"... Vissa spyr, andra inte. Och ibland mår man ju som man gör av andra faktorer än graviditeten. 

    Nu har det ju gått lite tid sedan du skrev sist. Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Livrädd att " blöda" ut ett foster