• Meriall

    Gott för hundar från vanlig affär?

    Jag har ingen koll på hundar men vill köpa något gott som en julklapp till två alaskan husky. Hinner inte till djuraffär och vet inte vad hundar kan äta från vanlig affär. Gärna någon människor som hundar också gillar och gärna något som kan vara i rumstemperatur. Frågar här så jag inte råkar köpa något som kan vara farligt.

  • Svar på tråden Gott för hundar från vanlig affär?
  • DeathByPickles

    Det finns en husdjushylla i de flesta livsmedelsbutiker idag. Ta en titt där!  Någonting annat är svårt att råda om när man inte känner hundarna eller vet vilken sorts diet de vanligtvis äter. 


    Ska det vara extra smarrigt vet jag i alla fall att mina byrackor är helt Galna i kattmat!  O_o


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • HannaA11

    De flesta vanliga mataffärer har en avdelning med saker för husdjur. Överlag kanske det inte är de roligaste produkterna, men det finns ok hundgodis och lite enklare leksaker. Jag skulle undvika att köpa t.ex. köttbullar då det innehåller en hel del lök (inte så bra för hundar) och sen skulle jag nog skippa typ rökta grisöron (om det finns på husdjursavdelningen i mataffären) då en del hundar kan vara känsliga i magen. Det enklaste vore väl om du ringde till ägaren och kollade så att ingen av hundarna är allergisk mot något?

    Mina hundar har kunnat äta det mesta, men gällande vanlig människomat får man vara lite försiktig.

  • Meriall

    Jag tror inte de har några specifika preferenser så gillar nog det typiska hundar brukar gilla :) Vet att de gillar köttslamsor och hundben...

    Kan hundar äta typ ölkorv? Falukorv?

    Kattmat lät ju kul men är det okej för hundar att äta? Gillar alla det? :)

    I livsmedelshyllan finns mest typ vanlig hundmat, torrfoder etc. Jag vill ge något lite mer lyx/godisaktigt :)

  • Meriall

    De är inte allergiska :).Bra tips att skippa köttbullar och grisöron! Det var typ människomat jag tänkte men något som är okej för hundar då. Min livsmedelshylla har bara mat typ vanligt foder och inget hundgodis...

  • Freijah

    Skippa allt som innehåller lök och choklad.

    Dom flesta affärer har råa eller frysta märgben, det brukar vara poppis hos hundar, se till att dom inte är för små bara.

  • Meriall

    Håller kanske inte så bra i rumstemperatur? Har ingen tillgång till kyl då jag ger julklappen till ägaren och sedan tar det några timmar tills hon kommer hem till hundarna med den.

    Förlåt att jag är krånglig :S

    Ingen choklad har jag koll på men hade ingen aning om lök.

  • moaguuun

    Korv, kycklig etc? Men jag hade inte uppskattat om någon gav mina hundar det, de har ju sin mat och hundben, sitt godis etc.

  • Tom Araya
    Meriall skrev 2017-12-23 14:09:35 följande:

    Jag har ingen koll på hundar men vill köpa något gott som en julklapp till två alaskan husky. Hinner inte till djuraffär och vet inte vad hundar kan äta från vanlig affär. Gärna någon människor som hundar också gillar och gärna något som kan vara i rumstemperatur. Frågar här så jag inte råkar köpa något som kan vara farligt.


    Om man bortser från önskan om förvaringstemperatur så skulle jag fundera på en klutt köttfärs med en äggula i.
  • Freijah
    Meriall skrev 2017-12-23 14:38:08 följande:

    Håller kanske inte så bra i rumstemperatur? Har ingen tillgång till kyl då jag ger julklappen till ägaren och sedan tar det några timmar tills hon kommer hem till hundarna med den.

    Förlåt att jag är krånglig :S

    Ingen choklad har jag koll på men hade ingen aning om lök.


    Vira in det i tidningspapper och eventuellt en kylklamp så håller det tills hon kommer hem. Speciellt om dom w frysta.

    Jag brukade ge märgben till mina hundar och dom älskade det!

    Viktigt att aldrg ge tillagade ben till hundar då det kan släppa vassa flisor som kan skada mage oxh tarmarna, råa ben är mjukare.
  • DeathByPickles
    Meriall skrev 2017-12-23 14:28:17 följande:

    Jag tror inte de har några specifika preferenser så gillar nog det typiska hundar brukar gilla :) Vet att de gillar köttslamsor och hundben...

    Kan hundar äta typ ölkorv? Falukorv?

    Kattmat lät ju kul men är det okej för hundar att äta? Gillar alla det? :)

    I livsmedelshyllan finns mest typ vanlig hundmat, torrfoder etc. Jag vill ge något lite mer lyx/godisaktigt :)


    Kattmat är heeelt okej för hundar att äta som godis! Brukar finnas i små protionsförpackningar dessutom, så man kan plocka ihop lite olika smaker. 


    Människrmat skulle jag hålla mig borta ifrån då det ofta innehåller salt och kryddor som är svåra att ha koll på. Som lök, till exempel. ;) Ölkorv lär till exempel även innehålla vitlök, som är ännu värre än vanlig lök.  Även russin och vindruvor är till exempel farligt för hundar att äta. 
    Råa ben och liknande bör man inte heller ge i övermåtta om man inte vet att hunden går på rå diet i vanliga fall, samt att märgben kan splittras och/eller bryta tänder.  (utöver prblemet med rumstemperaturen då.). 


    Go safe! Tanken uppskattas helt säkert oavsett! 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Gott för hundar från vanlig affär?