• Eiuol

    Hur drar jag ner på amningen med mat- och flaskvägrande bebis?

    Har en son på 7 månader. Han vill bara amma. Vägrar flaska och kniper ihop munnen eller blir arg och gråter när vi försöker mata med puréer eller gröt. Har testat flera olika flaskor/storlekar/ersättningar/välling/gröter/puréer... Jag har försökt att ta det med ro men nu börjar modet tryta. Jag känner att det begränsar mitt liv väldigt mycket. Jag måste alltid ha nära hem och att hitta på något efter 18 på kvällen är helt uteslutet. När jag nu även har fått influensa känner jag att det knäcker mig fullständigt, skulle vara så skönt stt få vila mer. Mannen kämpar på och försöker med både mat och flaska men tillslut får vi ge upp, han behöver också vila för att orka ta hand om resten av familjen. Dessutom var planen att jag skulle börja jobba när han blev 8 månader men det känns helt uteslutet just nu!

    Någon som varit i en liknande situation? När släppte det för er? När och hur fick ni era barn intresserade av annan mat?

  • Svar på tråden Hur drar jag ner på amningen med mat- och flaskvägrande bebis?
  • Meriall

    Har ni testat bröstmjölk i flaska eller på sked? Ta det som första steg och när det funkar så blanda i liiite ersättning och sedan lite mer gradvis tills han äter det. Låt honom ta små matbitar och sätta i munnen själv när han klarar det. Det kan vara roligare.

  • MallaL

    Ingen av mina barn drack välling innan jag slutade amma. Jag försökte träna med utpumpad bröstmjölk i flaska, men det var mest skrik och gråt. Däremot gick det ibland att få i några skedar risgröt.

    Jag slutade helt enkelt med amningen, det tog väl en halv dag med gråt och flaskvägran, sen tog hungern över och vällingen blev nya favoritfödan. Och jag fick sova hela nätter igen, detta var vid ca 7-8 månaders ålder.

  • Eiuol
    MallaL skrev 2017-12-27 21:28:42 följande:

    Ingen av mina barn drack välling innan jag slutade amma. Jag försökte träna med utpumpad bröstmjölk i flaska, men det var mest skrik och gråt. Däremot gick det ibland att få i några skedar risgröt.

    Jag slutade helt enkelt med amningen, det tog väl en halv dag med gråt och flaskvägran, sen tog hungern över och vällingen blev nya favoritfödan. Och jag fick sova hela nätter igen, detta var vid ca 7-8 månaders ålder.


    Testade du att amma någon gång efter att de börjat ta flaskan? Jag känner egentligen inget behov av att sluta amma helt utan hade helst velat kombinera. Men som det är just nu är ändå ingen amning alls att föredra framför enbart amning...
  • Eiuol
    Meriall skrev 2017-12-27 19:29:04 följande:

    . Låt honom ta små matbitar och sätta i munnen själv när han klarar det. Det kan vara roligare.


    Bra idé! Tror att en del av frustrationen vid matbordet beror på att det är tråkigt. Känns dock som att vi har ett tag kvar innan han är stor nog att luckas äta dig mätt på plockmat

    Bröstmjölk på flaska funkar inte heller.
  • MallaL
    Eiuol skrev 2017-12-28 08:15:21 följande:

    Testade du att amma någon gång efter att de börjat ta flaskan? Jag känner egentligen inget behov av att sluta amma helt utan hade helst velat kombinera. Men som det är just nu är ändå ingen amning alls att föredra framför enbart amning...


    Nej, jag blev tvungen att sluta helt, hade helst trappat ner men nu gick ju det inte.
  • Alissann
    Eiuol skrev 2017-12-27 19:07:51 följande:

    Har en son på 7 månader. Han vill bara amma. Vägrar flaska och kniper ihop munnen eller blir arg och gråter när vi försöker mata med puréer eller gröt. Har testat flera olika flaskor/storlekar/ersättningar/välling/gröter/puréer... Jag har försökt att ta det med ro men nu börjar modet tryta. Jag känner att det begränsar mitt liv väldigt mycket. Jag måste alltid ha nära hem och att hitta på något efter 18 på kvällen är helt uteslutet. När jag nu även har fått influensa känner jag att det knäcker mig fullständigt, skulle vara så skönt stt få vila mer. Mannen kämpar på och försöker med både mat och flaska men tillslut får vi ge upp, han behöver också vila för att orka ta hand om resten av familjen. Dessutom var planen att jag skulle börja jobba när han blev 8 månader men det känns helt uteslutet just nu!

    Någon som varit i en liknande situation? När släppte det för er? När och hur fick ni era barn intresserade av annan mat?


    Ibland måste man begränsa amningen först för att bebisen ens ska vilja försöka ta flaska eller sked. 

    Mina barn var mycket ovilliga att sluta amma men med första barnet jag fick lov att sluta tvärt när han var 10 månader eftersom jag blev sjuk och behövde stark medicin. Redan nästa dag tog han flaska och började äta mycket bättre av maten. Så med andra barnet gjorde jag likadant och slutade tvärt. Det blev likadant, hon tog flaska och började äta mat. 

    Men om du inte vill sluta tvärt, eller redan så kan du försöka styra upp amningen så att bebisen inte har helt fri tillgång. Börja med att begränsa amningen till några tillfällen per dag, kanske morgon och kväll + efter måltider. Ge mat och gröt och annat, sen avsluta med amning. Ta sedan bort amning mer och mer, ett mål i taget.

    En del barn blir lite mätta av bröstmjölken eftersom bröstmjölken är rätt sockerrik och vill då inte äta mat om de småsnuttar ofta. Då brukar det funka att begränsa att vid vissa mål ingå amning, annars inte.

    Det kan bli en del gnäll och grin när man försöker begränsa amningen, men man får härda ut och se det på lite lång sikt. Om du är sjuk nu så gå undan och vila så att amning inte finns som alternativ. Och om bebisen växer bra och mår bra så gör det inget att han får lite mindre i sig några dagar tills han kommer på,att det går att äta på flaska och sked. 
  • Eiuol

    Tusen tack för svar! Känner mig så kluven, vill verkligen kunna bli lite friare samtidigt som jag känner mig taskig och egoistisk... Jag är nog inte mentalt redo för att sluta helt, behöver kanske ge nedtrappning ytterligare ett försök.

    Att det ska vara så svårt, med mitt första barn gick allt med maten så himla lätt och amningen avtog successivt och blev tillslut överflödig och avslutades då. Bara att inse att barn är väldigt olika helt enkelt

Svar på tråden Hur drar jag ner på amningen med mat- och flaskvägrande bebis?