• Anonym (Tomte)

    Vem fixade jul och nyår?

    Ok - bitterfitta här! Jul och nyår är över. Jag har dragit ett tungt lass med att få ihop julen, igen. Sambon stånkar och tror att han gjort lika mycket, tycker väldigt synd om sig själv.
    Fattar inte att det är så här varje år. Hur har ni det, är det här ett slags kvinnohögtid eller vad händer?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem fixade jul och nyår?
  • Anonym (Pia)

    Anonym (Fia) skrev 2018-01-02 15:15:29 följande:]Jag gjorde i princip allt. All planering, allt pynt, all mat, alla julklappar + inslagning (inkl. den till mannens mamma), borttagningen av pynt osv. Min man hjälpte med några småsaker efter att jag bett honom. 

    Om jag hade låtit bli, så hade mina barn inte fått någon jul och det tänker jag inte utsätta dem för. Julen är en kvinnofälla.[/quote]

    Köpa och slå in julklapp till svärmor? Det påverkar inte dina barns jul utan visar att du bygger din egen fälla åt dej.

  • Mascaraklumpar

    Ingen av oss gjorde speciellt mycket till julen. Städade lite, handlade julklappar, klädde granen. Och så maten förstås, men där köpte vi det mesta färdigt i år. Skulle säga att det var 50/50.

    Till nyår handlade han och gjorde efterrätten, jag lagade mat och dukade och han plockade undan efteråt, så typ 50/50 där också.

  • Anonym (Linn2)

    Ensamstående 110% 365 dagar om året. Ni kan ju gissa vem som fixade julpynt, köpte alla julklappar, slog in, storhandlade, gjorde julmat, trerätters på nyår osv. Lite som alla andra årets dagar... Gör allting själv. Alltid. Grinar du på riktigt över en jävla helg?

  • Anonym (Skallepär)
    Anonym (Linn2) skrev 2018-01-02 22:22:32 följande:

    Ensamstående 110% 365 dagar om året. Ni kan ju gissa vem som fixade julpynt, köpte alla julklappar, slog in, storhandlade, gjorde julmat, trerätters på nyår osv. Lite som alla andra årets dagar... Gör allting själv. Alltid. Grinar du på riktigt över en jävla helg?


    Stor skillnad på att vara ensam och vara sambo där bara sambon sitter och inte gör något som att den andra ska passa upp och fixa allt. Delar man hushåll delar man allt. Du skulle tycka att det var skönt om någon kom och laga mat eller nått åt dig eller hur.
  • Anonym (Ensamstående)

    Fixade allt, bjöd till och med in exets mamma (trevlig dock) samt egna föräldrar i separation. Nyår - värdparet blev sjuka så liten del av festen flyttade hem till mig. SÅ glad att helgerna är över. Nu myser jag och barnen fullt ut innan allt rullar igång igen. 

  • Anonym (Ensamstående)

    Måste dock tillägga att det alltid är roligt med folk, men man blir såklart trött. Hur skulle man annars kunna ha ett socialt liv om man inte var redo att bjuda hem folk när man är ensam med barn?

  • cosinus

    Jag är den bättre planeraren så jag brukar alltid administrera barnens presenter.

    Handlade den maten vi skulle handla. Svärmor fixade skinka, lax och lite annat (som jag inte äter och har lämnat över på min man - med resultatet att svärmor gör det för inte ska ju hennes lilla gosse ...)

    Städat har mannen gjort, jag vägrar ta tag i det då det är hans släkt. Så jag fokuserade på presenter och det som behöver fixas hem och sen tog jag barnen på utflykt på julaftons morgon när mannen insåg hur stökigt det var så fick han städa det han hann och så anlände jag hem igen samtidigt som gästerna :)

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Pia) skrev 2018-01-02 18:59:36 följande:

    Köpa och slå in julklapp till svärmor? Det påverkar inte dina barns jul utan visar att du bygger din egen fälla åt dej.


    Hon är en sån fin person, så jag vill inte riskera att hon står utan julklapp (vilket hon garanterat gjort om karln fått ansvar för det). Jag vill att hon ska känna sig uppskattad.

    Alltså, jag fattar ju hur det framstår. Min man är vanligtvis vettig och tar aktivt ansvar för en ansenlig av hushållsarbetet annars, men just när det gäller högtider är det som att han får ett hjärnsläpp. Är andra män också så?
    Om jag gör en poäng av det blir barnen lidande.
    Fick förresten ingen julklapp av honom heller. Precis som tidigare år. Det värmer, när man lagt sammanlagt flera dygn av arbetstid för att fixa en fin jul åt alla andra (i ett redan tajt schema).
    Anonym (pappa) skrev 2018-01-02 16:28:52 följande:
    Va, har ni redan tagit bort pyntet?
    Ja, det gjorde jag dagen innan nyår. Vi hade haft gran och allt pynt uppe sedan första advent, så det var skönt med lite nyårsfint istället. :)
  • HelaGotland

    Vi delade rättvist. Jag handlade fler klappar, han fixade lika mkt mat som jag och han stod för det ekonomiska mer än jag.

  • Anonym (fru)

    Jag är projektledaren och gör mycket själv. Det jag inte hinner/vill göra delar jag ut till maken och barnen. Precis så jag vill ha det. 

  • Pope Joan II

    Jag gjorde allt precis som jag alltid gör vid dessa högtider eftersom jag vill ha det på ett särskilt sätt - mitt sätt. 

  • Anonym (fru)
    Pope Joan II skrev 2018-01-07 08:48:09 följande:
    Jag gjorde allt precis som jag alltid gör vid dessa högtider eftersom jag vill ha det på ett särskilt sätt - mitt sätt. 
    Haha exakt! Jag älskar att göra jul med familjen och uppskattar verkligen att de, som jag, älskar julen, men de får inte bli för involverade... Det tog många år tills jag äntligen svalde egot och lät äldsta barnet vara med och klä julgranen
Svar på tråden Vem fixade jul och nyår?