• Akila

    Svaga plus utomkvedes?

    Skickade info nedan till netdoktor o fick som svar att jag ska uppsöka akutvård så snart som möjligt bara.. behöver lugna min oro just nu. Någon som erfarenhet av liknande?

  • Svar på tråden Svaga plus utomkvedes?
  • Anonym (Malin)

    Utomkveds brukar inte kunna göra ont förrän runt v 6 och framåt, har haft ett och gått på kontroll för 3 eventuella därefter.

    Jag hade bokat en tid för att få en check att det sitter på rätt ställe men de kommer med största sannolikhet inte ge dig en tid förrän slutet av v 6-7 för att man ska kunna se att det sitter rätt.

    Var inte orolig än utan ta det lugnt och bara boka en tid.

  • Akila

    13-30 januari är jag dessvärre i USA :/ har ringt dom o dom skulle återkomma vid 16.15. Men man blir ju lätt orolig när dom bara skriver sök akutvård utan att förklara varför dom tycker det.. läst innan också att man inte ser det förrän senare.

  • Anonym (Malin)
    Akila skrev 2018-01-03 16:12:50 följande:

    13-30 januari är jag dessvärre i USA :/ har ringt dom o dom skulle återkomma vid 16.15. Men man blir ju lätt orolig när dom bara skriver sök akutvård utan att förklara varför dom tycker det.. läst innan också att man inte ser det förrän senare.


    De försöker bara ta det säkra före det osäkra och ha ryggen fri. Men förklara att du är iväg och gärna vill checka, de kan ju även ta blodprov för att se stegring av HcG-nivå.

    Så ta det luuugnt det är säkert fint allt ska du se!
  • Meriall

    Mitt utomkvedes var ett starkt plus på test. Hade också stora smärtor. Inte så jag inte stod ut men så jag låg i soffan och bara kunde stå ut, inget mer, trots alvedon. Hade dock bara ont i perioder, det kom och gick.

    Sökte vård dagen efter och blev op direkt.

  • Akila

    Även vårdcentral ville helst att jag åkte till akuten ikväll eller om jag inte hade så ont in direkt imorgon bitti. Jobbar ikväll o ingen stark värk eller feber så tänkte avvakta till imorgon :/

  • Akila

    Va inne på mvc o pratade med en bm i onsdags, kände inte att jag blev ett dugg klokare av det. Hon gjorde ett gravtest som var neg (visste jag redan innan då jag hade vart på toa ca 45 min innan) o frågade om jag ville ha barn. Kändes som hon tog beslut att allt va skengrav. då.. jag har vart skengrav.. mååånga gånger, o aldrig har jag haft så lite symptom då som nu ???? hon tyckte iaf att det inte fanns anledning till oro eller vidare tester. Har fortfarande kvar min molvärk, flyktiga illamåenden o trög mage. Ingen mer blödning efter o fortfarande diffusa tester som även kompisar (som har flera barn redan) tittat på o inte heller kan svara på om de räknas som svagt positiv eller neg. Beställde ett hcg test med blod via werlabs som jag var o tog idag så väntar på det resultatet så jag kan utesluta grav iaf :)

  • Akila

    Hcg < 3 så de va inte grav iaf. Vet inte varför test ger utslag som de gör.. eller varför jag har värk. Får se efter USA får man ta tag i det där o kolla.

  • Anonym (Malin)
    Akila skrev 2018-01-10 08:25:08 följande:

    Hcg < 3 så de va inte grav iaf. Vet inte varför test ger utslag som de gör.. eller varför jag har värk. Får se efter USA får man ta tag i det där o kolla.


    Ja kolla omgående med din vårdcentral sen, finns ju andra tillstånd som ger positiva gravtest utan att man är gravid.

    Hoppas att du får en bra resa och kan lägga detta åt sidan!
  • Akila

    Lite uppdatering:

    Jag är redo för vita rockar o institut nu.

    Kom hem från USA 30/1 - fortfarande samma värk o allt. Fick en liten blödning när mensen skulle komma som varade endast 3 dgr.. pratade lite med 1177, de ville skicka egenremiss till gyn, väntade en v, den kom aldrig. Beställde nytt hcgprov o tänkte att de kanske försvinner om jag ser ett neg igen (funderade på om bm hade nått i när hon tyckte jag var skengravid) det visade inte helt neg utan 3.6 denna gång.. Ringde gyn o de sa samma sak, egenremiss. Skickade in denna till dem samt en privat klinik i samma stad. Den privata kliniken ringde upp 1h senare o fick tid nu i måndags.

    De hittade eventuella cellförändringar (ngt som barnmorskan sagt att det var omöjligt då jag hade gjort det för nyss) så fick ta prov på det o lite annat. Inga tumörer på äggledare o så via vul o så sa han att de var vätska i livmodern.. efter undersökning var klar bad han mig göra ett gravtest (konstigt...) -givet neg. o sa att han kunde inte förklara värken för den är inte relaterad till fynden.. imorse gick jag till extrem o laddade ner en dobblerapp o hittade hjärtljud :/ bad en vän som är insatt i hela härvan lyssna på ett klipp där jag tog mot livmodern, magen o mitt eget hjärta. O hon sa att helt galen va jag inte för hon hörde det också.

    Ljudfil här (längst upp på sidan):

    www.bellabeat.com/shell/share

    Totalt rådvill o redo för psyk...... någon som har någon vettig input?

  • Anonym (A)

    Hej!

    Jag beklagar men de där dopplerapparna till telefonen är totalt mumbojumbo och 100% opålitliga.

    Om ditt hcg ligger på 3,6 nu och du plussade strax efter nyår är du inte gravid. Punkt.

  • Erla

    Hjärtljud är alldeles för tidigt att höra om du plussade i januari. Speciellt med en mobilapp. Oftast hörs de inte förrän tidigast i vecka 12 och då med en bra doppler. Dessutom har du alldeles för lågt hcg för att vara gravid såvida du inte har något som gör att hcg varken tas upp i blodet eller urinet. Normalt kan det finnas mellan 0 och 5 hcg i kroppen om man inte är gravid, men detta är så pass lite att det inte syns på urintest. Har de gjort något ultraljud?

  • Anonym (Nä)

    Fast du gjorde ju ett vul i måndags? Som inte visade på graviditet? Så hjärtljuden du tror du hört är inte från ett foster iaf. Hcg under fem räknas som inte gravid.

  • Akila

    Han kollade lite snabbt, mumlade nått om vätska.. han sa aldrig nånting om livmodern egentligen, antar att de va där han såg vätska iaf. fick ta ett gravtest efter alla andra tester och vul (brukar de göra så?) vi letade inte grav utan skulle kolla ev tumörer på äggstockar. Han frågad om jag trodde att jag va gravid o jag svarade ne, nått e fel där nere.. Vet inte riktigt vad jag ska tro, Känner mig inte gravid o hjärnan håller med om det men nått är det med mig.

    Va e det som kan ge hcg i kroppen om de inte är grav eller tumör då? För på de medicinska sidor jag kollat på är det bara mediciner med och det tar jag inga.. appen skaffa jag mest för mitt eget hjärta (haft problem med oregelbundet) den kom upp en annons då i Google. sen lyssna jag lite överallt för att det var kul, va då jag kom över ljudet.

  • Anonym (Nä)

    Fast fostret är så stort så det inte missas vid vul om det är tillräckligt stort för att hjärtljud hörs. Dessutom visar ju både gravtest och blodprov att du inte är gravid heller. Inget talar för graviditet här ju. Fast lågt hcg under fem kan det vara.

    Vid mitt utomkvedshavandeskap fick jag mediciner för att avbryta/ta död på det hela. Fick följa upp med blodprover sedan att hcg sjönk. När det var nere under fem (sista provet var det på fyra) ansågs jag färdigbehandlad och ej gravid och inga mer kontroller gjordes.

  • Erla
    Akila skrev 2018-02-14 18:15:51 följande:

    Han kollade lite snabbt, mumlade nått om vätska.. han sa aldrig nånting om livmodern egentligen, antar att de va där han såg vätska iaf. fick ta ett gravtest efter alla andra tester och vul (brukar de göra så?) vi letade inte grav utan skulle kolla ev tumörer på äggstockar. Han frågad om jag trodde att jag va gravid o jag svarade ne, nått e fel där nere.. Vet inte riktigt vad jag ska tro, Känner mig inte gravid o hjärnan håller med om det men nått är det med mig.

    Va e det som kan ge hcg i kroppen om de inte är grav eller tumör då? För på de medicinska sidor jag kollat på är det bara mediciner med och det tar jag inga.. appen skaffa jag mest för mitt eget hjärta (haft problem med oregelbundet) den kom upp en annons då i Google. sen lyssna jag lite överallt för att det var kul, va då jag kom över ljudet.


    Fast det räknas som normalt att ha upp till 5 hcg vid icke graviditet. Håller med anonym (nä) här, att allt talar för att du inte är gravid. Hade svårt att höra något vettigt på "hjärtljuden". Det lät mest som brus och störningar.
Svar på tråden Svaga plus utomkvedes?