• Aleo

    Hur berättar dom könet?

    Lite konstig fråga, men hur berättar ultraljudsteknikern vilket kön det är på RUL?

    Säger dom bara "Det är en flicka"? Eller säger dom "Håll i er nu, det är en.... pojke!!!".

    Känner att jag måste förbereda mig mentalt för RUL som snart ska äga rum.

  • Svar på tråden Hur berättar dom könet?
  • Anonym (Nih)

    Nej snarare ?det ser ut som en xxx?. Ofta kan dom inte ge ett helt säkert svar.

  • Anonym (...)

    Dom frågar förmodligen först om du vill veta innan de säger nånting. Eller så säger dom ingenting alls och måste man fråga själv.

    Jag fick fråga själv men fick ändå inte veta då ungen var så ihopkrupen så det var svårt att se, så hon vågade inte uttala sig.

  • Milie

    De kollar inte kön enkomt men om de råkar se så frågar de om ni vill veta kön. Vissa är villiga att "söka" efter kön och vissa tycker det är kul att bedöma men de har all rätt att inte ställa upp på det.

  • viseversa

    Oj dom gör massa ul i veckan. Inte kommer dom hajpa upp det och göra versta grejen av vad ditt barn har för kön. Dom säger kort och gott det ser ut som en pojke/flicka. 

  • Anonym (hmm)

    En kompis ville inte veta könet, men barnmorskan försa sig så de fick veta ändå !

  • Ciciliacissi

    Hade en jättegullig bm som i början frågade om vi var intresserade av att veta könet, och när hon kom till dom delarna (dom är ju ändå där och kollar urinblåsa osv) så stannade hon bilden och sa "vad tycker ni att det där ser ut som? En flicka va?" det var jätteroligt, och gulligt att hon ville få oss att vara med liksom

  • Anonym (Misse)

    Tror inte du kan vänta dig nåt sånt. Dom brukar vara väldigt försiktiga med att säga könet enligtmin erfarenhet.

    Vänta dig snarare "det ser ut som", eller "skulle jag gissa så.."

  • Sommar93

    Dom kommer inte att säga vilket kön det är på din bebis utan att du frågar. På mitt RUL så frågade dom i slutet av undersökningen om vi hade några frågor, då frågade vi om det gick att se vilket kön bebisen hade. Fick så till svar ?där ser ni som två upphöjningar, vilket är blygdläppar. Så vad JAG kan se så är det en tjej? dom ger ju aldrig ett 100 % svar eftersom det händer att man får ett svar på RUL men visar dig vara det andra vid förlossningen :)

  • Anotherone

    Första minns jag inte.

    Men med andra barnet så hade ultraljudsbarnmorskan en annan barnmorska med sig som var under utbildning, så de höll på och gick igenom fostret i gott och väl 40 min.

    När de berättat vad de sett och att allt såg bra ut frågade de om vi hade några frågor och då så vi att de hemskt gärna fick säga könet om det gick att se.

    Då svarade den mer erfarna kvinnan att hon nog hade sett i förbifarten men att hon skulle ta en extra titt så hon körde runt med ultraljudsgrejen i kanske 30 sek och så sade hon någon i stil med " jo men här ser ni, visst var det så, här har vi snoppen "

Svar på tråden Hur berättar dom könet?