• Anonym (Funderar)

    Hur tänka kring delad vårdnad?

    Ni med delad vårdnad. Hur förhåller ni er till dagarna barnet/barnen är hos er vs andra föräldern? Mina barn har på sista tiden velat vara hos mig hela tiden och mitt ex tycker då att det är konstigt att jag vill hålla mig till vårat schema när jag ?bara är hemma?. Hur tänker ni kring det? Mitt ex hävdar då att jag inte vill vara med mina barn, trots att det inte handlar om det.

    Som idag tex. Då lämnade pappan dom här för att åka iväg o träna (vart 4tim) och när han kom o hämta dom så ville dom hellre va här. Jag försökte då säga att dom skulle följa med pappa osv för det är pappas dag. Då vart jag anklagad för att inte vilja vara med dom och att ?han måste tvinga på mig barnen? fast det handlar verkligen inte om det. Jag har dom alla mina dagar och haft dom en vecka nu (ej enligt schema) för att han inte hade möjlighet o va med dom av ekonomiska skäl ????. Vi har inte varannan vecka utan ca var tredje dag.

  • Svar på tråden Hur tänka kring delad vårdnad?
  • Anonym (Hmm)

    Men okej? Vill inte han träffa barnen då? Låter ju inte så när han säger så. Hur gamla är barnen?

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-07 19:25:01 följande:

    Men okej? Vill inte han träffa barnen då? Låter ju inte så när han säger så. Hur gamla är barnen?


    Barnen är 12 och 6. Jo jag tror nog att han vill vara med dom men att han låter barnen välja. Och eftersom jag inte hade några planer idag så tyckte han det var konstigt att jag blev motstridig. Sen blev jag arg för att han anklaga mig att inte vilja vara med dom så jag lät barnen stanna. Fick dåligt samvete. Det är ju inte alls det de handlar om.
  • Anonym (Hmm)

    Nej jag håller med. Klart man vill barnens bästa, men det är ju inte heller hållbart att ha det så hackigt när man har schema. Nu är mitt barn yngre (4 år) men när vi var på familjerätten så sa dom att det är viktigt att man inte låter barnen välja, utan att man står fast vid att "nu ska du till mamma/pappa". Det är ändå ni som är vuxna. Sen är det ju klart annat om barnet/barnen är totalt upprivna. Då får man kanske kompromissa lite.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-07 19:33:39 följande:

    Nej jag håller med. Klart man vill barnens bästa, men det är ju inte heller hållbart att ha det så hackigt när man har schema. Nu är mitt barn yngre (4 år) men när vi var på familjerätten så sa dom att det är viktigt att man inte låter barnen välja, utan att man står fast vid att "nu ska du till mamma/pappa". Det är ändå ni som är vuxna. Sen är det ju klart annat om barnet/barnen är totalt upprivna. Då får man kanske kompromissa lite.


    Ja, så försöker jag förhålla mig. Att det är viktigt med rutiner o struktur. Men då får jag minsann höra att jag är egoistisk. Visst, jag värdesätter min egentid oxå då jag jobbar/pluggar 150%
  • Anonym (50/50-pappa)

    För det första så heter det "gemensam vårdnad". För det andra så tycker jag att ni ska hålla strikt på mammaveckorna och pappaveckorna. 

  • Anonym (Förstårinte)

    Fast va? Varför är det så jäkla viktigt? Varför kan inte barnen själva få bestämma vart de vill vara när de vill vara det?

    Och vadå familjerätten har sagt att det är viktigt? Vilket trams. 

    Kul för pappan "Mina barn är här fast dem inte vill". Hade aldrig ens tänkt tanken att tvinga min son att vara hos mig om han inte ville.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (50/50-pappa) skrev 2018-01-07 19:39:39 följande:

    För det första så heter det "gemensam vårdnad". För det andra så tycker jag att ni ska hålla strikt på mammaveckorna och pappaveckorna. 


    Givetvis heter det så! Jag tänkte att vi delar på vårdnaden, alltså delar på vårdnaden tillsammans. Hehe tokigt det blev.

    Ja, det tycker jag med.
  • Anonym (Funderar)

    Det var samma igår när jag skjutsade hem dom från en aktivitet. Då fick jag övertyga sonen att följa med pappan hem och dottern hade frågat flera ggr under dagen om hon inte fick va hos mig istället.

    Tror inte de har det dåligt hos pappa men vet inte hur pass sträng jag ska va?

    Tänk om jag vill hitta på ngt senare på dagen/kvällen som inte är barnvänligt.. då vill jag inte behöva lämna över dom igen.. jag har inte alltid mina dagar planerade

  • Queennr1

    Tja. För de flesta är det nog en stor sorg att missa halva barnens uppväxt vid växelvist boende och när barnen har möjlighet att komma extra så är det en bonus om man inte har nåt särskilt inbokat. Men det tycker tydligen inte du... Mycket sorgligt.

Svar på tråden Hur tänka kring delad vårdnad?