• FelixSelma

    Indirekt befordrad?

    Hej,

    Jag jobbar på en avdelning där vi idag är två kollegor med liknande roller. Vår chef har sin huvudsakliga placering på en annan avdelning så han leder oss lite på distans. Nu har min kollega sagt upp sig och jag blir ensam kvar på avdelningen.

    När detta blev känt kallade min chef in mig på kontoret och berättade att han (med min hjälp) inom kort kommer anställa två kollegor och troligtvis fler under året. Eftersom jag är mest erfaren vill han att jag tar ansvar för resursplanering, sammanställning och rapportering samt hålla i vecko- och månadsmöten på avdelningen. 

    Jag blev mycket smickrad och tackade självklart ja till denna möjlighet. Jag är själv relativt ny på företaget och går fortfarande på provanställning så jag vill gärna visa framfötterna. 

    Problemet är att vi aldrig diskuterade en ny titel eller högre lön och ny som jag är vågade jag inte ta upp det där och då med risk att verka krävande. Jag vill ju ställa upp!

    Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag ställa krav redan nu eller ska jag avvakta några månader för att då hävda att ny titel och lön är på sin plats. Drömmen vore ju om jag kan få chans att bli avdelningschef med personalansvar för dessa nya kollegor, men det känns ganska läskigt att fråga efter, samtidigt som det är lika bra att vara chef från start istället för att få den titeln först efter några månader för att undvika avundsjuka osv. 

  • Svar på tråden Indirekt befordrad?
  • Jamesdio

    Du borde ha tagit upp detta direkt. Men varför inte göra det nu då? Säg att du har funderat och kommit fram till att om du ska ta detta ansvar borde det medfölja en högre lön och en ny titel.

  • FelixSelma

    Tack för svar. Mitt problem är att det inte riktigt gick till så att min chef la upp det som  en ny utmaning utan mer "du inser att du blir den som kommer få ta ansvar för möten och så framöver va?" och mer att jag som är "veteran" på avdelningen kommer få se till att driften löper på. Känns lite dumt då att börja hävda att "jaa men ska jag ta ansvar och vara duktig så ska jag minsann ha en ny titel och högre lön, annars kan du se dig om efter någon annan som vill göra det", vilket är precis det han kommer göra och lyckas med.

  • Jamesdio

    Det var ju inte riktigt så du beskrev det.

    Men hursomhelst så är det ju upp till dig att förhandla om högre lön och ev titel för chefen kommer ju inte göra det självmant. Så antingen struntar du i det och gör alla nya uppgifter utan att få ny lön och titel, eller så pratar du med chefen om det. Förstår inte varför du måste ställa ultimatum och kliva ned och låta någon annan ta över?

  • Meriall

    När har du löneförhandling nästa gång?,brukar vara en gång per år. Då kan du ta upp att du fått mer ansvar och klarat detta galant så du behöver löneökning och även retroaktivt.

    Vet folk som gjort så framgångsrikt iaf.

Svar på tråden Indirekt befordrad?