• Tildurrr

    Träning som gravid!

    Hej!

    Hur är det med träning under graviditet? Har försökt googla men får svar som säger att det är okej och motsatsen så undrar på era synpunkter/erfarenheter!

    Jag tränar på ett gym där jag mestadels går på pass men också kör själv i gymmet, kan jag fortsätta som vanligt eller vad bör jag avstå?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Träning som gravid!
  • Anotherone

    Försök hitta länkar till sidor från tex Lofsan eller PT-Olga eller köp en gravid-tidning som tar upp ämnet. Eller om du har en PT på ditt gym du kan fråga?

    Jag tränade som vanligt under mina graviditeter men modifierade övningarna, vikterna och intensiteten. Gick jag på spinning så maxade jag inte, gick jag på body pump gjorde jag andra övningar för core än rena crunches osv.

    Plus att jag gymade på egen hand , många övningar för rygg, axlar och säte!

    Men hör efter med nån bra och kunnig person, farligt är det absolut inte.

  • Tildurrr
    Anotherone skrev 2018-01-13 20:25:53 följande:

    Försök hitta länkar till sidor från tex Lofsan eller PT-Olga eller köp en gravid-tidning som tar upp ämnet. Eller om du har en PT på ditt gym du kan fråga?

    Jag tränade som vanligt under mina graviditeter men modifierade övningarna, vikterna och intensiteten. Gick jag på spinning så maxade jag inte, gick jag på body pump gjorde jag andra övningar för core än rena crunches osv.

    Plus att jag gymade på egen hand , många övningar för rygg, axlar och säte!

    Men hör efter med nån bra och kunnig person, farligt är det absolut inte.


    Åh, det är främst bodypump jag tänker på! Men får kolla upp det! har tänkt som du säger att det mesta borde gå om man inte ökar vikt och tar det lugnt med vissa övningar, har det någon betydelse tror du om jag inte har tränat så länge? :)
  • Anotherone
    Tildurrr skrev 2018-01-13 20:34:09 följande:

    Åh, det är främst bodypump jag tänker på! Men får kolla upp det! har tänkt som du säger att det mesta borde gå om man inte ökar vikt och tar det lugnt med vissa övningar, har det någon betydelse tror du om jag inte har tränat så länge? :)


    Det jag vet är att man inte ska dra igång värsta träningsprojektet som gravid om man inte tränat innan. Men der du måste ha koll på är hur det känns för dig. I din kropp. Och sen säg till instruktören att du är gravid så kan hen säkert visa dig!!
  • GAndrea

    Vad jag hört så kan man träna på precis som vanligt till v16 eller 20... Alltså med sit-ups, hopp, "ligga på mage"-övningar. Efter ert bör man modifiera träningen. De exemplena jag tog upp är sådant man inte ska göra senare...

  • Tildurrr
    GAndrea skrev 2018-01-13 21:54:02 följande:

    Vad jag hört så kan man träna på precis som vanligt till v16 eller 20... Alltså med sit-ups, hopp, "ligga på mage"-övningar. Efter ert bör man modifiera träningen. De exemplena jag tog upp är sådant man inte ska göra senare...


    Alltså borde jag inte oroa mig med nyligen upptäckt graviditet (alltså helt färsk) att träna bodypump på måndag Haha
  • abrovinsch

    Hej Tildurr!

    Jag arbetar som BP-instruktör och är själv i v. 17 just nu.

    Jag håller i 3 BP pass i veckan utöver andra pass och egen träning och jag har fortfarande mina ord. vikter då jag fortfarande känner mig stark i kroppen och inte har ont någonstans. Varefterhand tänker jag plocka bort vikter, men kommer satsa på att ha klasser så länge kroppen tillåter.

    Så länge du inte har ont så kan du köra på som vanligt (med vissa korrigeringar). Utöva inga övningar där du tar i så mycket att du håller andan (men i BP har man ju sällan så tunga vikter på stången).

    Efter hand får man även plocka bort vikt från utfallen, alt. köra benböj istället för att undvika snedbelastning av bäckenet.

    Jag har börjat att sätta mig upp mer under maglåten och instruera gruppen verbalt då jag känner att det börjar bli mellanrum mellan framsida magmuskler. När du får plats med två fingrar i bredd mellan magmusklerna är det dags att börja träna insida magmuskler istället. Du kan passa på att köra lite höftlyft och bäckenbottenträning under den låten istället.

    Här kommer en bra broschyr som Les Mills gett ut angående Body pump under graviditeten.

    w2.lesmills.com/files/GlobalCentral/Clubs/PregnancyBrochures/BP%20pregnancy%20brochure.pdf

    Dessutom, bra och grattis att du orkar fortsätta med träningen. Det är en lyx, och du gör kroppen en stor tjänst!

  • Anotherone

    Den broschyren googlade jag också fram som gravid, jättebra!

    Utfall funkade för mig som gravid, däremot inte efter förlossningen. Då blev mitt bäcken väldigt instabilt de första 6 månaderna ungefär.

  • Tildurrr
    abrovinsch skrev 2018-01-14 08:16:34 följande:

    Hej Tildurr!

    Jag arbetar som BP-instruktör och är själv i v. 17 just nu.

    Jag håller i 3 BP pass i veckan utöver andra pass och egen träning och jag har fortfarande mina ord. vikter då jag fortfarande känner mig stark i kroppen och inte har ont någonstans. Varefterhand tänker jag plocka bort vikter, men kommer satsa på att ha klasser så länge kroppen tillåter.

    Så länge du inte har ont så kan du köra på som vanligt (med vissa korrigeringar). Utöva inga övningar där du tar i så mycket att du håller andan (men i BP har man ju sällan så tunga vikter på stången).

    Efter hand får man även plocka bort vikt från utfallen, alt. köra benböj istället för att undvika snedbelastning av bäckenet.

    Jag har börjat att sätta mig upp mer under maglåten och instruera gruppen verbalt då jag känner att det börjar bli mellanrum mellan framsida magmuskler. När du får plats med två fingrar i bredd mellan magmusklerna är det dags att börja träna insida magmuskler istället. Du kan passa på att köra lite höftlyft och bäckenbottenträning under den låten istället.

    Här kommer en bra broschyr som Les Mills gett ut angående Body pump under graviditeten.

    w2.lesmills.com/files/GlobalCentral/Clubs/PregnancyBrochures/BP%20pregnancy%20brochure.pdf

    Dessutom, bra och grattis att du orkar fortsätta med träningen. Det är en lyx, och du gör kroppen en stor tjänst!


    Åh tack så himla mycket! Jag började med BP i september och har sista månaden börjat köra det regelbundet så jag har än sålänge Max 7kg på stången och det är när jag kör ben, till armar har jag mellan 4-5 så jag kör änsålänge väldigt milt eller vad man ska säga. Men jag kanske kan fortsätta på de här vikterna sålänge jag orkar men inte öka? :) och fortsätta med magövningar ett litet tag till iaf kanske :)
  • Tildurrr

    Grejen är också att jag som sagt är såppas ny, och inte har så mycket muskler än, därför känner jag att det är extra viktigt att försöka hålla igång sålänge det går så att kroppen orkar mer och får lättare att återhämta sig :)

  • ostpaj

    Åh! Du skulle sett Nyhetsmorgon för en kvart sen! Handlade precis om träning under graviditeten. Titta på tv4 hemsida. Klippet finns säkert där:)

  • Tildurrr
    ostpaj skrev 2018-01-14 10:05:07 följande:

    Åh! Du skulle sett Nyhetsmorgon för en kvart sen! Handlade precis om träning under graviditeten. Titta på tv4 hemsida. Klippet finns säkert där:)


    Tack! Det ska jag göra :D
Svar på tråden Träning som gravid!