• äsch

    Hur skulle ni ha gjort? Inneboende.

    Hej! Jag skriver här med anledning av ett problem som uppkommit i min familj.

    Min storasyster bor ensam i en trea på 77 m2. Hon har gjort ett rum till sovrum (10,7 m2) och det andra rummet (12,2 m2) har egentligen inte använts så mycket

    Min lillasyster bor i en mindre, närbelägen stad och vill gärna flytta hit, både på grund av vänner och familj, men också för att hon skulle få närmre till jobbet.

    Min storasyster frågade då min lillasyster om de skulle dela lägenhet, vilket min lillasyster sa ja till och sa upp sin lägenhet.

    Nu börjar det dock bli problem och därför vill jag gärna ställa några frågor till er kloka människor. Jag vill att ni svarar så förutsättningslöst som möjligt, så därför vill jag inte gå in så mycket på vari problemen består, även om en del självklart märks i frågeställningarna. Men jag undrar alltså hur ni skulle ha gjort.

    1. Ska det finnas ett kontrakt?

    2. Vilka, om några, privilegier ska en syster jämfört med annan inneboende ha vad gäller utgifter? Ska det delas lika, eller ska systern bo billigare därför att hon är syster?

    3. Om ni flyttar in i en lägenhet där någon redan bor, förväntar ni er då att få sätta möbler, mattor och gardiner lite som ni vill i andra rum än ert eget?

    4. Hade ni hellre sett en fast hyra där allt ingår eller en hyra där en del är fast men rörliga kostnader som exempelvis el och vatten delas lika?

    Jag skulle vara väldigt tacksam om någon ville svara.

  • Svar på tråden Hur skulle ni ha gjort? Inneboende.
  • annabellelee

    Om det finns anledning att tro att det kan bli meningsskiljaktigheter är det bra att ha ett kontrakt. Men hur man vill göra med kallhyra osv tycker jag är upp till dem själva att bestämma.

    Om systern ska betala halva hyran eller få rabatt beror på hur de vill göra. Betalar hon halva har hon rätt att sätta upp grejor i hela lägenheten, dvs nya gardiner tex. Betalar hon en mindre summa hyr hon liksom bara sitt rum.

  • Anonym (ma)
    Krankist skrev 2018-01-14 20:05:07 följande:

    Varför är du den medlande mellansystern?

    Låt dem de gäller bestämma reglerna.


    De som bor tillsammans / hyr ut måste själva bestämma.
  • äsch

    Hej!
    Ja, absolut måste de själva komma överens och bestämma, men nu är ju problemet just detta att det inte går. Därför vill vi ha input härifrån, men jag är den enda med konto och därför föll lotten på mig.
    Vi ber er alltså att förutsättningslöst svara på hur ni skulle ha gjort utan att ta hänson till deras problematik.

  • Kjell2
    äsch skrev 2018-01-14 20:01:52 följande:

    Hej! Jag skriver här med anledning av ett problem som uppkommit i min familj.

    Min storasyster bor ensam i en trea på 77 m2. Hon har gjort ett rum till sovrum (10,7 m2) och det andra rummet (12,2 m2) har egentligen inte använts så mycket

    Min lillasyster bor i en mindre, närbelägen stad och vill gärna flytta hit, både på grund av vänner och familj, men också för att hon skulle få närmre till jobbet.

    Min storasyster frågade då min lillasyster om de skulle dela lägenhet, vilket min lillasyster sa ja till och sa upp sin lägenhet.

    Nu börjar det dock bli problem och därför vill jag gärna ställa några frågor till er kloka människor. Jag vill att ni svarar så förutsättningslöst som möjligt, så därför vill jag inte gå in så mycket på vari problemen består, även om en del självklart märks i frågeställningarna. Men jag undrar alltså hur ni skulle ha gjort.

    1. Ska det finnas ett kontrakt?

    2. Vilka, om några, privilegier ska en syster jämfört med annan inneboende ha vad gäller utgifter? Ska det delas lika, eller ska systern bo billigare därför att hon är syster?

    3. Om ni flyttar in i en lägenhet där någon redan bor, förväntar ni er då att få sätta möbler, mattor och gardiner lite som ni vill i andra rum än ert eget?

    4. Hade ni hellre sett en fast hyra där allt ingår eller en hyra där en del är fast men rörliga kostnader som exempelvis el och vatten delas lika?

    Jag skulle vara väldigt tacksam om någon ville svara.


    Ja, kontrakt ska finnas om boendet inte är tillfälligt

    Är boendet tillfälligt så någon form av familjerabat. Annars marknadsmässigt

    Man hyr ett rum. I övriga utrymmen är det värden som bestämmer

    Valfritt på sista.
  • Kjell2
    äsch skrev 2018-01-14 20:17:48 följande:

    Hej!

    Ja, absolut måste de själva komma överens och bestämma, men nu är ju problemet just detta att det inte går. Därför vill vi ha input härifrån, men jag är den enda med konto och därför föll lotten på mig.

    Vi ber er alltså att förutsättningslöst svara på hur ni skulle ha gjort utan att ta hänson till deras problematik.


    Går det inte att komma överens blir det enkelt. Lillasyster får hitta annat boende.
  • myskmalva

    1. Ja. 2. Vilken syster ska få privilegier? De är ju systrar båda två! Det känns självklart för mig att de ska dela lika. 3. Vill man ändra inredningen tar man upp det till diskussion. Är det helt omöjligt att enas borde man nog inte bo ihop. 4. Vet inte. En fast hyra gör att det blir mindre att räkna på, men det kan ju svida kanske om syrran använder varmvatten i mängder för att hon ändå inte behöver betala extra för det.

  • Bibbidi
    äsch skrev 2018-01-14 20:17:48 följande:

    Hej!
    Ja, absolut måste de själva komma överens och bestämma, men nu är ju problemet just detta att det inte går. Därför vill vi ha input härifrån, men jag är den enda med konto och därför föll lotten på mig.
    Vi ber er alltså att förutsättningslöst svara på hur ni skulle ha gjort utan att ta hänson till deras problematik.


    Ts, om de inte ens kan komma överens om inneboende regler sinsemellan så borde de verkligen inte bo ihop!
  • äsch

    Nej, men det är ju tyvärr lite sent nu eftersom lillasyster redan sagt upp sin lägenhet. Dock tror jag att de visst skulle kunna komma överens, men vår mor har väldigt starka åsikter i frågan. Hon tycker att lillasyster endast ska betala en halv hyra och inget utöver det. Inget Internet, ingen TV osv, för hon anser att det där är ju sånt som min storasyster ändå betalar även om hon bor ensam. Därför har nuäven lillasyster satt sig på tvären och vill inte betala mer än hon behöver. Tilläggas bör att hon tjänar bättre än storasyster.

  • äsch

    Storasyster har även tagit bort sin egen matta och sina egna gardiner till förmån för lillasysters, eftersom lillasyster tyckte att storasysters saker var fula. Dock visste hon ju vad hon flyttade till, kan jag tycka. Storasyster betalar mer i hyra än lillasyster då hon har avrundat allting nedåt till lillasysters fördel. Hon vill dela el och vatten lika så att hon slipper ta ett överpris eftersom hon inte vet vad kostnaden blir varje månad. Dock kan man se vattenförbrukningen dag för dag och hon har sagt att om förbrukningen är högre än normalt ska den som varit mest ilägenheten (storasyster har pojkvän i annan lägenhet) betala för de dagar den andra inte varit hemma. Detta tycker mor och lillasyster är helt befängt, att det ska delas lika även om storasyster inte är i lägenheten och det bara är lillasyster som använder vattnet.

  • alexias mamma

    Men det kan ju inte handla om så många 100 lappar. Dela rakt av på allt bara, dvs hyra, el, tv och alla andra fasta kostnader. Lillasyster får väll se det som det är, hon får ett förmånligt pris där allt ingår plus mycket närmare till jobbet. Plus att den tid hon sparar in på resorna kan hon jobba istället så hon tjänar ännu mer. Förstår inte hur man ens kan börja tjafsa om en sån här grej med sin syster? Hade jag varit storasyster hade jag nog tappat lusten att låta snålsyster flytta in. Ska ni ha olika hyllor i kylen också eller? Haha

  • Rumpelstiltskins

    Det här är så enkelt och din mamma har fel.

    Givetvis ska hon betala hälften av allt. Det vill säga hälften av hyran, hälften av elen, hälften av hemförsäkringen, hälften av tv och internet. 

    Givetvis skulle storasyster ha betalat allt detta själv om inte lillasyster bodde där men nu bor ju lillasyster där. Märkligt. Som att jag skulle säga till min man att jag skulle betala mindre för att han ju skulle få betala allt själv om inte jag bodde här. Så kan man ju inte resonera.

    I övrigt är det storasysters lägenhet och därför kan inte lillasyster ändra på allt i övriga utrymmen hur som helst. Givetvis kan hon ha en åsikt och fråga vad storasyster tycker men hon kan absolut inte ändra något som inte storasyster går med på.

    På samma sätt fungerar det för mig och min man. Tycker jag att en tavla är snygg så frågar jag först min man vad han tycker, han bor ju också här, inte kan jag sätta upp en tavla som han tvingas se varenda dag och som han tycker är plågsamt ful. Man får ju mötas på halva vägen. Men eftersom att dina systrar är just systrar och lägenheten ägs av storasyster så är det hennes ord som väger tyngst. 

    De bör således skriva ett kontrakt.

  • Kjell2
    äsch skrev 2018-01-14 21:21:18 följande:

    Storasyster har även tagit bort sin egen matta och sina egna gardiner till förmån för lillasysters, eftersom lillasyster tyckte att storasysters saker var fula. Dock visste hon ju vad hon flyttade till, kan jag tycka. Storasyster betalar mer i hyra än lillasyster då hon har avrundat allting nedåt till lillasysters fördel. Hon vill dela el och vatten lika så att hon slipper ta ett överpris eftersom hon inte vet vad kostnaden blir varje månad. Dock kan man se vattenförbrukningen dag för dag och hon har sagt att om förbrukningen är högre än normalt ska den som varit mest ilägenheten (storasyster har pojkvän i annan lägenhet) betala för de dagar den andra inte varit hemma. Detta tycker mor och lillasyster är helt befängt, att det ska delas lika även om storasyster inte är i lägenheten och det bara är lillasyster som använder vattnet.


    Storasystern måste lära sig säga. "Min lägenhet, mina regler. Passar inte det bo någon annan stans"
  • Almina
    äsch skrev 2018-01-14 20:01:52 följande:

    1. Ska det finnas ett kontrakt?

    2. Vilka, om några, privilegier ska en syster jämfört med annan inneboende ha vad gäller utgifter? Ska det delas lika, eller ska systern bo billigare därför att hon är syster?

    3. Om ni flyttar in i en lägenhet där någon redan bor, förväntar ni er då att få sätta möbler, mattor och gardiner lite som ni vill i andra rum än ert eget?

    4. Hade ni hellre sett en fast hyra där allt ingår eller en hyra där en del är fast men rörliga kostnader som exempelvis el och vatten delas lika?

    Jag skulle vara väldigt tacksam om någon ville svara.


    1. Ja. Särskilt som det redan verkar lite svårt att komma överens. Då kan det vara bra att ex hyra och uppsägningstid finns skriftligt.

    2. Nja, om det är tillfälligt skulle jag som "hyresvärd" ha erbjudit en något lägre hyra. Som "hyresgäst" skulle jag dock inte ha förväntat mig en rabatt. Och om det är meningen att de ska dela på tillgången till hela lägenheten (vardagsrum, kök och badrum) för en bra tid framöver så tycker jag de bör dela på kostnaderna.

    3. Nä, det skulle jag inte förvänta mig. Men om jag skulle bo där en längre tid, och betala för halva lägenheten skulle jag nog vilja ha något att säga till om.

    4. Skulle funka vilket som för min del. Men att dela hyra och gemensamma räkningar rakt av låter rimligast. Att hålla på och dela vattenkostnaden beroende på vem som är hemma tycker jag dock låter väldigt omständigt, och hopplöst att få rättvist. Någon kan ju ta en långdusch fastän den andra är hemma tex...
  • Jemp

    Kontrakt ja.

    När det är systrar (eller goda vänner) tycker jag det är rimligt att dela 50%. Dvs dela lika på alla kostnader för lägenheten (el, internet etc också såklart) men ingen ytterligare vinst för lägenhetsinnehavaren.

    Nja, inte göra om helt i gemensamma utrymmen men sätta lite prägel med tex prydnader eller diskutera om man ska ändra nåt tycker jag är rimligt.

  • Gizmo

    Storasyster måste lära sig att säga NEJ!
    Det bästa vore att lillasyster inte flyttar in hos storasyster.

Svar på tråden Hur skulle ni ha gjort? Inneboende.