• Anonym (mamma)

    Dela lika eller ej?

    Hej,
    vill höra era tankar kring att dela lika.

    Jag har två barn och en sambo som inte är förälder till barnen. Barnen varannan vecka, i mellanstadieåldern.

    Vi har koll på ekonomin men kommer inte fram till hur vi ska dela.

    Så, ang inkomster får jag ut ca 17-20 000 efter skatt och min sambo 2-5000 mer. Detta beror främst på att jag tar allt ansvar för barnen och min sambo kan därmed jobba storhelger, nätter osv. Vår grundlön är samma.

    Kostnader för boende delar vi att jag betalar 2/3 och sambon 1/3. Jag betalar boendeförsäkring, fritids och kontinuerliga aktiviteter/träning (ibland betalar exet något men händer sällan), jag köper alla kläder och skor till barnen. Betalar för deras mobiler osv. Allt med barnen. Jag betalar möbler, TV o sånt, för min sambo är inte intresserad och tycker inte vi behöver TV eller dator. Vår säng delade vi på, men allt annat har jag köpt.

    Sambon betalar el (lägenhet) och bredband samt 1/3 av hyra.

    Personliga saker som mobiler, busskort osv står var för sig för. Mat köper var och en efter behov. Tror sambon handlar dyrare mat dock. Åker vi på resa delar vi.

    Vi har delat upp det som att jag betalar mer för det är mina barn. Men det känns inte helt bra att min sambo kan resa med vänner, spara varje månad osv medan jag inte kan. Fast det är ju mina barn. Ja, hur tänker ni?

  • Svar på tråden Dela lika eller ej?
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Snabeldrake) skrev 2018-01-18 17:14:31 följande:
    Jag fattar inte heller varför någon ska betala för andras barn. Jag är singel med tre barn. Kommer inte bli sambo eller blanda min ekonomi med någon så länge de bor hemma.

    Mina barn, mitt ansvar, punkt.
    Visst har jag ansvar för mitt barn men jag säger inte heller nej till hjälp. Jag anser inte att ensam är stark utan går man i en familj är man ett kollektiv. Man ger och man får. Men vi tänker antagligen olika. Jag skulle aldrig vara så stolt att jag inte kan ta emot hjälp. 
  • Jajaa

    Jag har ett barn innan som är hos mig och min sambo på hel tid, medans han har ett barn som är hos oss varannan helg, han tjänar mycket mer än jag jag köper allt mat hyran etc etc och köper allt till barnen som dom behöver, sen swishar han mig när det tar slut hos mig. Vi har gemensam ekonomi alltså och annat hade jag inte accepterat när vi är en familj ska alla ha samma förutsättningar i familjen ????.

  • Jajaa

    Ni som skriver om att ni aldrig skulle betala för någon annans barn har antagligen inte varit i ett förhållande med någon med barn, och det är nog lika bra det för har man barn i familjen kan man inte tänka så egoistiskt. Blir man tillsammans med någon med barn så är det även dina barn och ditt ansvar, dessutom har man ekonomiskt ansvar för barn som bor på samma adress, för den andras ekonomi påverkar förälderns ekonomi då man får dyrare dagis plats inget bostadsbidrag etc för att den utan barn bor där.

    Sluta prata om barn som att det vore något hemskt herregud,

  • Brumma
    Jajaa skrev 2018-01-18 19:58:08 följande:

    Ni som skriver om att ni aldrig skulle betala för någon annans barn har antagligen inte varit i ett förhållande med någon med barn, och det är nog lika bra det för har man barn i familjen kan man inte tänka så egoistiskt. Blir man tillsammans med någon med barn så är det även dina barn och ditt ansvar, dessutom har man ekonomiskt ansvar för barn som bor på samma adress, för den andras ekonomi påverkar förälderns ekonomi då man får dyrare dagis plats inget bostadsbidrag etc för att den utan barn bor där.

    Sluta prata om barn som att det vore något hemskt herregud,


    Nu valde jag att betala för mannens barn men det där du skriver stämmer inte..

    Man har inte ekonomiskt ansvar för ngn annans barn enbart för att man bor på samma adress. Anledningen till att hela hushållets ekonomi räknas med i barnomsorgsavgiften är att man öknar med att föräldern då får ett större överskott om hushållet tjänar mer - förälderns del i hyra, fasta avgifter och matkonto minskas. Likadant gällande bostadsbidrag. Delar man lägenheten räknas förälderns del av hyran halverad.

    Sambon har INTE ekonomiskt ansvar för parnerns barn!

    Jag förstår absolut att man inte vill betala för någon annans barn. Ett barn har två föräldrar som delar på kostnaden. Det finns liksom ingen anledning att ett barn ska kosta mer än vad två vuxna människor kan bidra med.. en tredje part ska inte behöva ta den rollen om man inte själv vill.
  • Canadasvensk
    Jajaa skrev 2018-01-18 19:58:08 följande:

    Ni som skriver om att ni aldrig skulle betala för någon annans barn har antagligen inte varit i ett förhållande med någon med barn, och det är nog lika bra det för har man barn i familjen kan man inte tänka så egoistiskt. Blir man tillsammans med någon med barn så är det även dina barn och ditt ansvar, dessutom har man ekonomiskt ansvar för barn som bor på samma adress, för den andras ekonomi påverkar förälderns ekonomi då man får dyrare dagis plats inget bostadsbidrag etc för att den utan barn bor där.

    Sluta prata om barn som att det vore något hemskt herregud,


    Håller med!

    Vill man vara stenhård på mitt och ditt så kan man ju fortsätta att bo själv då...
  • lacrymosa
    Canadasvensk skrev 2018-01-18 20:18:57 följande:

    Håller med!

    Vill man vara stenhård på mitt och ditt så kan man ju fortsätta att bo själv då...


    Eller så låter man de två vårdnadshavarna ta sitt ansvar. Jag hade aldrig delat det ekonomiska ansvaret för två barn som inte är mina, framförallt om bägge föräldrarna jobbade. Har man inte råd till vardagliga saker får man se över sin ekonomiska situation och vara redo att göra de uppoffringar som krävs för att förbättra sin situation.
  • Anonym (Snabeldrake)
    Anonym (Katten) skrev 2018-01-18 18:33:18 följande:

    Visst har jag ansvar för mitt barn men jag säger inte heller nej till hjälp. Jag anser inte att ensam är stark utan går man i en familj är man ett kollektiv. Man ger och man får. Men vi tänker antagligen olika. Jag skulle aldrig vara så stolt att jag inte kan ta emot hjälp. 


    Jag behöver ingen hjälp med pengar, har en utmärkt lön, och jag är självständig. Inte stolt.
  • Anonym (Snabeldrake)
    Canadasvensk skrev 2018-01-18 20:18:57 följande:

    Håller med!

    Vill man vara stenhård på mitt och ditt så kan man ju fortsätta att bo själv då...


    Håller med. Särbo är perfekt. Det bästa av två världar.
  • Cadencee

    Vi delar alla gemensamma kostnader (mat och boende) på hälften. Sen betalar var en för sig och sina barn. Mina 2 bor på heltid och hans 2 bor varannan vecka. Vi räknar inte in barnen på något vis utan det är vi vuxna som ska dela så att säga.

  • Anonym (Anonym signatur)
    Brumma skrev 2018-01-18 20:11:37 följande:

    Nu valde jag att betala för mannens barn men det där du skriver stämmer inte..

    Man har inte ekonomiskt ansvar för ngn annans barn enbart för att man bor på samma adress. Anledningen till att hela hushållets ekonomi räknas med i barnomsorgsavgiften är att man öknar med att föräldern då får ett större överskott om hushållet tjänar mer - förälderns del i hyra, fasta avgifter och matkonto minskas. Likadant gällande bostadsbidrag. Delar man lägenheten räknas förälderns del av hyran halverad.

    Sambon har INTE ekonomiskt ansvar för parnerns barn!

    Jag förstår absolut att man inte vill betala för någon annans barn. Ett barn har två föräldrar som delar på kostnaden. Det finns liksom ingen anledning att ett barn ska kosta mer än vad två vuxna människor kan bidra med.. en tredje part ska inte behöva ta den rollen om man inte själv vill.


    Nja.

    Du har helt rätt i att man inte automatiskt blir försörjninsgsskyldig, men såväl barnomsorgsavgift som bostadsbidrag beräknas på hushållets sammanlagda inkomster, vilket i princip innebär att jag kan ha mycket låg inkomst och ändå betala full avgift för barnomsorg och inte ha rätt till bostadsbidrag. Kag kan inte heller söka försörjningsstöd flr att stå för min och barnens del, då det även där räknas med hushållets totala inkomst.
Svar på tråden Dela lika eller ej?