• Anders Lindberg

    Ett liv utan frukt och grönsaker

    Jag gillar inte frukt och grönsaker, och när jag provat att äta det tidigare, ja inte kände då jag mig nyttigaredå när jag åt det. Jag tycker många frukter smakar rent äckligt nuförtiden, pga olika besprutningar.
    Man vet aldrig vad frukt och grönsaker kan vara besprutade med nuförtiden, och då kan det framkalla canser av besprutningsmedlen. Ät gärna vad nivill, men predika inte åt mig om frukt och grönt. Jag lever så länge jag lever, och dör jag innan ja g är 60 år så är det ok med mig.
    Jag tror inte på alla dessa bantningsdieter heller, men kan äta vad man vill när man vill gå ned  vikt, bara mindre mängder av allting. En tankeställare, frukt o grönt är nog inte så nyttigt trots allt, med tanke på vad det kan vara besprutat med.
    Jag ska bevisa att det går att leva ett långt hälsosamt liv utan grönt, ja g är mkt sund i annan kost, äter tex inte kött,  bara korv, köttfärs och kykling, samt väldigt sparsamt med kolhydrater. Och chips o godis har jag slutat med, det är bara äckligt numera. Speciellt godis mår jag bara illa av numera....

  • Svar på tråden Ett liv utan frukt och grönsaker
  • Kjell2

    Vad äter du under er ett dygn. Finns inte mycket kvar?

    Äter du rotsaker, bröd, pasta, ris eller är det för rikt på kolhydrater?

  • Anders Lindberg

    ris har jag slutat att äta, det tycker jag inte längre om, men spagetti och pasta funkar bra, och potatis äter jag, det kan man äta mkt av då det är en rotfrukt o inte innehåller kolhydrater. likaså funkar potatismos. champinjoner till maten äter jag ibland, allt detta tillsammans med det jag nämnde funkar utmärkt för mig.

  • Anders Lindberg

    bröd har jag blivit mkt försikigare med, äter inte bröd så ofta, men väldigt mycket ägg numera till frukost, sk scrambled eggs är en  bra frukost jag äter agligen.

  • Fosse

    Låter som du äter som min 4-åring (om han fick bestämma dvs) korv med makaroner eller köttbullar med potatis...

    Och potatis innehåller visst kolhydrater, finns betydligt bättre rotfrukter.

    Tycker inte din kosthållning låter sund. Det är ju fint att du skippar godis och chips, men grönsaker behöver kroppen absolut, välj obesprutade ekoprodukter.

    Och det är väl bättre att äta rent kött än processade produkter som korv.

  • blomman 2

    Angående korv har det kommit fram ( även bacon) att det INTE är hälsosamt, inte ens de med hög kötthalt. Det är processen med bl.a. Rökningen som bildar extremt skadliga ämnen. Det fick jag ännu en gång bekräftat då vår kock ( som endast lagar ekologisk mat) som faktist igår nämnde att hon mår riktigt dåligt av att servera korv de gånger hon gör det, ca 1 ggr månad. Hon måste följa kommunens riktlinjer/ matsedel. Potatis är xtremt besprutat så vi köper endast ekologiskt och äter det mer sällan numera. Vi äter extremt mycket frukt och grönt, så mycket ekologiskt som möjligt, bananer alltid ekologiskt då vi äter mycket av det. Tittar alltid vartifrån frukten kommer och undviker att handla frukt och grönt som odlats i vissa länder, är väldigt noga med champinjoner!! Handlar så närodlat som möjligt och frukt och grönt efter årstid. Sötar med honung och dadlar, äter mycket vegetariskt, minimalt med bröd och charkprodukter, fullfeta naturliga mjölkprodukter, äter en hel del ägg, ekologiska då vi äter mycket av det, lagar mat från grunden till 99%. Vi har höjt vår hälsa mycket och kunnat minska på mediciner. Samt att vi är piggare och har mer ork. Våra kroppar är olika och varje person är unik, så länge vi är kroppsmarta och lyssnar till vad vi mår bra av så blir det nog bra.

  • Anders Lindberg

    och som vanligt finns det alltid de som vet bättre än andra i allting. jag äter inte kött av den anledningen av att jag helt enkelt inte tycker om  kött. men potatis är i alla fall bra mkt bättre än pasta, spagetti o ris tex.

  • Kjell2
    Anders Lindberg skrev 2018-01-17 06:55:16 följande:

    ris har jag slutat att äta, det tycker jag inte längre om, men spagetti och pasta funkar bra, och potatis äter jag, det kan man äta mkt av då det är en rotfrukt o inte innehåller kolhydrater. likaså funkar potatismos. champinjoner till maten äter jag ibland, allt detta tillsammans med det jag nämnde funkar utmärkt för mig.


    Spagetti, pasta, potatis och rotfrukter innehåller väl rätt mycket kolhydrater? Ca 90% av energin i potatis kommer från kolhydrater. Pasta är det ca 70 g kolhydrater per 100 g.


  • Anders Lindberg

    och jag är hur pigg som helst med den kosthållning som jag nu har börjat med, behöveringa råd om kroppsmart, jag trivs med det jag äter , mår bra av det o det funkar för mig, och det finns ingen regel att man måste äta grönsaker för att vara pigg, jag är hur pigg som helst utan frukt o grönt. ge gärna råd, men mitt liv funkar utan grönt o jag är som sagt var hur pigg som helst utan frukt o grönt.

Svar på tråden Ett liv utan frukt och grönsaker