• Teresa 914

    Bli mer "eko"

    Jag har funderat till och från den senaste tiden. På hur vi lever i vår familj, på hur vi påverkar vår miljö, hur kemikalier påverkar vår hälsa etc.

    Så nu vill jag gärna ha era tips, funderingar, strategier etc för ett miljövänligare och människovänligare liv

  • Svar på tråden Bli mer "eko"
  • Emerencia

    Använd enbart diskmedel och eller grönsåpa och naturliga rengörinsmedel. Minska användningen av shampoo, baslam och tvål, duscha mindre. Återvinn så mycket det går. Tvätta inte kläderna bara för de varit använda en gång (förutom om det är är uppenbarligen skitiga om de får lera, mat osv på sig). Fyll tvätt och diskmaskin ordentligt.

    Tänk på vilken sorts mat du äter, animaliska produkter påverkar miljön mycket jämfört med vegetabiliska, det kött som påverkar minst är kyckling, absolut värst är nöt. Undvik så mycket som möjligt små löjliga plastförpackningar som den där kaffemaskinen som har en kapsel för varje kopp, så onödigt.

    Köp inte nya saker bara för att utan tänk på varför du för det. Ditt egna nöje eller nödvändigt i hushållet. Köp begagnat så mycket det går, släng inte saker utan sälj eller skänk så mycket som möjligt. Återanvänd saker till annan nytta.

  • Stårschan

    Skippa alla onödiga flygresor. Släng inte mat. Köp begagnat. Använd såpa när du städar om du känner att du måste använda medel. Välj refillförpackningar.

  • blomman 2

    Håller med alla ovan!! Jag älskar återvinning numera och köper gärna saker på blocket och gör om dem så de passar vårt hem. Började med arbetskläder för några år sedan som jag har på mig till och från jobbet. Har några uppsättningar och köper bara nya när de går sönder eller är för slitna. Har sparat massor av pengar och TID på detta! Lägger hellre mer pengar på vardagskläderna med bättre kvalité men köper mycket mer sällan. Köper bra mat på extrapris och fryser in. Köper frukt och grönt efter årstid. Lagar ca: 4 rätter i veckan, vi använder matresterna om vartannat med andra tillbehör eller har buffé på fredagen när vi alla är trötta, dvs hela veckans rester på bänken med en god sallad till och ev en efterrätt!

Svar på tråden Bli mer "eko"