Inlägg från: Elderberry |Visa alla inlägg
  • Elderberry

    Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)

    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag är på jakt efter grupper/sångare där sångtexterna är lite mer "abstrakta", alltså inte t.ex. "I love this person and I can't stop thinking about them". Jag tänker musik som ex. Of Monsters And Men.

    Supertacksam för tips! Har klickat runt på youtube och tycker det är svårt att hitta något som ger samma känsla av att man verkligen drunknar i sångerna utan att ledas i någon specifik riktning. Just nu går jag bara och väntar på att OMAM ska komma ut med ett nytt album.

  • Svar på tråden Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)
  • Elderberry
    Gyy77 skrev 2018-01-20 21:49:51 följande:
    Det första jag kom att tänka på var the Smiths. Gamla godingar rostar aldrig. smile1.gif Men det kanske inte alls är din stil.
    Kanske inte, har lyssnat på två låtar och ska lyssna lite mer på några till. Ibland krävs det bara lite mer lyssnande för att jag ska komma in i musiken :)

    Tack för tipset!
  • Elderberry

    Tack så jättemycket för alla tips! Kent, Nightwish och First Aid Kit lyssnar jag redan rätt ordentligt på, Nightwish var verkligen "it" under min tonårsperiod Kents sånger har en liten sorglig känsla över sig, men de passar in på beskrivningen, helt klart!

    Jag ska kolla upp de andra på youtube nu, men tack återigen! :)

  • Elderberry
    BuoBä skrev 2018-01-21 11:36:45 följande:
    Kom på en till: Andrew Bird!
    Inte så melankoliskt, men definitivt inget "she loves you yeah yeah yeah". smile1.gif
    Tack för förslaget! Det behöver absolut inte vara melankoliskt, jag är inte så mycket för ledsam musik egentligen, jag gillar kent men det blir lätt för mycket. Jag vet att min vän tycker att Of Monsters And Men är dyster musik, men det tycker inte jag, tvärtom så känner jag mig ofta skumt glad efteråt.

    Andrew Bird verkar ha ganska lättsam och trevlig musik (i mitt tycke) som jag inte har hört om tidigare :) tror faktiskt att det kan vara något för mig, får lyssna lite till!

    Jag har lyssnat på de andra förslagen nu och kan bara säga att det är så svårt!
    Jag har verkligen kämpat med att gilla Arctic Monkeys och Florance + The Machine förut, för det känns som musik jag borde gilla, men det är något med dem som jag inte fastnar för. De har absolut några låtar jag gillar men det långt ifrån alla, av OMAM så gillar jag i princip allting (vilket kanske är en orealistisk förväntning på andra grupper/sångare). Björk har jag också försökt gilla förut, mest för att hon är så cool :P Men av någon anledning så blir det inte mer.
    Joanna Newsom verkar ha en lite udda stil, hon påminner mig lite om Sóley som jag också lyssnar på ibland, så det kan vara något. :)

    Antony And The Johnsons, Kings Of Convenience och Nick Drake är lite för stillsamt för mig, annars tror jag nog att jag kan uppskatta att sätta några sånger på en spellista blandat med annat.

    Coldplay, Anna von Hausswolff, City And Colour, The Ark, David Bowie, Sting, Peter Gabriel, Uriah Heep, Leonard Cohen och The Smiths verkar jag inte riktigt få någon "feel" för, tyvärr, i vissa fall är det nog bara för långt ifrån min smak och i andra fall kan jag inte riktigt sätta fingret på varför jag inte känner något.

    Jag är verkligen tacksam för alla förslag och vore jätteglad för fler, förhoppningsvis kommer jag över någon grupp/sångare som jag faller pladask för :)
  • Elderberry
    123xyz skrev 2018-01-21 11:39:47 följande:
    Peter LeMarc
    Tack för tipset, han är nog tyvärr inte riktigt min grej :)

    Jag kanske borde nämna att jag har riktigt svårt för kärlekssånger.
  • Elderberry
    BuoBä skrev 2018-01-21 12:26:45 följande:
    Om du gillade Andrew Bird kanske du gillar Ben Folds (Five). Det är mer berättande texter iofs.
    José González texter är inget man gör diktanalys på men stämningen kanske är rätt?
    Ingen av dom två är tyvärr i min smak, en del av Ben Fold Fives låtar är okej, men inte riktigt tillräckligt för att jag ska känna att jag vill lägga in dom på min ipod.
    José är lite för stillsam för mig.

    Jag känner mig för kräsen och det är rätt frustrerande att inte hitta fler som jag gillar, men det finns inte så mycket jag kan göra åt det.
    Jag gillar t.ex. hur The Lumineers låter melodimässigt, men jag gillar inte deras texter, och då faller det. Riktigt trist.
    linani skrev 2018-01-21 13:10:37 följande:

    Of Monsters and Men och First Aid Kit... det känns som att du är ganska mycket inne på folk pop? Så fortsätt att leta inom den genren :) 

    Har du Spotify? (om inte, tror jag att man kan få en gratis provmånad). 
    Det finns många bra "färdiga" spellistor för inspiration. Denna skulle nog passat dig:
    open.spotify.com/user/spotify/playlist/37i9dQ...

    Andra artister du kan kolla på är kanske:
    Edward Sharpe & The Magnetic Zeros
    The Head and the Heart
    Mumford and Sons

    En artist som man verkligen kan förälska sig i, är Bright Eyes:

    " target="_blank">



    Fleet Foxes är fantastiska! Här en äldre låt, men deras senaste album från 2016 är också jättebra:

    " target="_blank">



    Eller leta dig tillbaka i tiden till en riktig klassiker, Neil Young:

    " target="_blank">


    Jag har tyvärr inte spotify! När jag hittar något jag gillar brukar jag köpa skivan och lägga in på min ipod.


    Jo, det verkar vara något sådant jag gillar :) Jag har försökt att gå efter genren förut och tyvärr inte hittat något som passat mig. Mumford and Sons var ett av de misstagen jag gjorde precis i början när jag letade. Jag trodde att jag gillade deras musik så jag köpte hem ett album, efter en stund insåg jag att jag aldrig lyssnade på den då den aldrig passade mitt humör. Fleet Foxes är också en sådan grupp, jag har två eller tre skivor av dom, jag gillar en del av deras låtar, men det är något som känns stökigt, istället för att flyta på orden kvävs jag. Jag vet inte om det är för att det är för mycket skrammel i låtarna (för min smak, alltså) eller om det är något annat.
    Neil Young har en del trevliga sånger, så det skulle jag kunna ha på en blandad spellista, men tyvärr inget som står sig mot OMAM.

  • Elderberry
    linani skrev 2018-01-21 13:10:37 följande:

    Of Monsters and Men och First Aid Kit... det känns som att du är ganska mycket inne på folk pop? Så fortsätt att leta inom den genren :) 

    Har du Spotify? (om inte, tror jag att man kan få en gratis provmånad). 
    Det finns många bra "färdiga" spellistor för inspiration. Denna skulle nog passat dig:
    open.spotify.com/user/spotify/playlist/37i9dQ...

    Andra artister du kan kolla på är kanske:
    Edward Sharpe & The Magnetic Zeros
    The Head and the Heart
    Mumford and Sons

    En artist som man verkligen kan förälska sig i, är Bright Eyes:

    " target="_blank">



    Fleet Foxes är fantastiska! Här en äldre låt, men deras senaste album från 2016 är också jättebra:

    " target="_blank">



    Eller leta dig tillbaka i tiden till en riktig klassiker, Neil Young:

    " target="_blank">


    Nu börjar jag visst bli virrig, babblade så mycket att jag missade att du nämnde två till Edward Sharpe & The Magnetic Zeros verkar faktiskt rätt trevligt, jag får lyssna vidare en del innan jag vet säkert hur bra de passar mig, men verkar lovande hittills!

    The Head and the Heart är jag lite osäker på, så jag får lyssna lite mer där med
  • Elderberry

    Efter mer lyssnande verkar varken Edward Sharpe & The Magnetic Zeros eller The Head and the Heart vara något för mig.

    Aja, jag tror iaf att jag kan få ihop en rätt trevlig spellista med olika artister med de sånger jag varit ok med hittills :)

  • Elderberry
    BuoBä skrev 2018-01-21 16:56:33 följande:
    Vissa Nick Cave-låtar? Lyssna tex på skivan Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus.
    Har du lyssnat nåt på Muse?
    Nick Cave är tyvärr inget för mig, jag gillar nog skönsångare eller lite udda röster, rockigt är det sällan jag gillar.

    Muse är inte heller min grej.

    Jag kanske borde rabbla upp massa musik jag gillar...men det kanske hindrar att något annorlunda dyker upp som jag kanske skulle gilla? Äh, jag sätter ihop en liten lista i nästa inlägg, får leta upp några olika låtar bara.
  • Elderberry

    Då det verkar som att jag är fast i en viss typ av musik så gör jag det lite tydligare. Här är några olika låtar som jag gillar:

    Of Monsters And Men (såklart): 



    First Aid Kit: 



    The Knife: 



    Sóley: 



    Aurora: 



    Sedan gillar jag vissa låtar av t.ex. Sia och Lana Del Rey, inte alla men en del. Även melodin (och rösten) som finns i Aviciis Wake me up samt Waiting for love är riktigt bra. Jag antar att det är en tydlig melodi? Har ingen aning om hur jag borde beskriva min smak. Nu är inte alla av de jag nämnde med abstrakta poetiska texter, men bara för att göra det lite tydligare. Det kanske är så att jag får leva med att stalka OMAM efter ny musik då det verkar vara det enda band jag älskar

    Jag hoppas länkarna jag gav fungerar, har märkt att det inte alltid gör det på familjeliv.

Svar på tråden Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)