• jossefin88

    Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!

    Hej på er!

    Jag har en dotter på 8 år som alltid har varit fruktansvärt arg och hyperaktiv, ända sedan födseln. Dock upplever jag det som värre för varje dag som går...

    Hon blir vansinnig för minsta lilla motgång. Att göra läxan tex är ett stort projekt. Hon vill inte göra denna utan börjar då skrika och slänga sig på golvet (vilket hon även gör för annat). Att borsta tänderna är likadant, listan kan göras lång...

    Hon är ständigt arg, vad jag än gör så är det fel. Om hon ber mig att hämta något, tex ett glas vatten och jag inte gör detta så exploderar hon. Utbrotten kan hålla på i upp till en timme. Jag kan förtydliga att jag inte hämtar vatten särskilt ofta men någon gång har det hänt om klockan är mycket och vi ska upp tidigt. Man väljer ju sina strider.

    Sen är hon som sagt otroligt hyperaktiv och då menar jag verkligen det!!! Jag har aldrig skådat dess like innan. Hon kan inte vara stilla en sekund. Många barn gillar att kolla på film, spela tv-spel etc men det kan hon inte. Hon är i full rörelse hela tiden, från ca 06 på morgonen till 22 på kvällen. (Hon är väldigt svår att få i säng, läggning kan ta upp till flera timmar). Även släkt och vänner har aldrig sett något liknande innan. Skolan har reagerat på att hon har energi men inte mer än så. Har varit i kontakt med Bup men inte fått någon hjälp utan de tycker det verkar normalt...

    Hon är för övrigt väldigt go mellan de många utbrotten dagligen och hon är duktig i skolan. Men detta knäcker mig, att jämt behöva ?tassa på tå? och vara rädd att säga fel för att hon ska explodera. Utbrotten upptar en stor del av dagen.

    Hon har även mycket fix idéer, ingenting kan eller får ändras för då klarar hon inte av det.

    Städar jag hennes rum och råkar flytta något en cm så raserar hennes värld. Hon är även känslig för ljud och lukter.

    Någon med tips, idéer, erfarenheter? Tack!

  • Svar på tråden Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!
  • legomum

    Jag skulle om jag vore du läsa på om lågaffektivt bemötande.

    Din dotter gör allt för att det ska bli bra men hon kan inte hantera när "allt blir fel"

    Man ska inte kasta misstankar runt omkring sig. Men läs lite om adhd hos flickor. Kanske du känner igen eller förkastar.

    Skulle du känna igen starta utredning så fort som möjligt då vissa får vänta i flera år på den.

  • mammalovis

    Hinner ni få några positiva stunder under dagen då ni föräldrar är fullt närvarande? Kan ni prata med henne efteråt om vad som händer?

    Har ni rutiner för läxläsning så hon vet när det kommer ske? Har hon svårt för skolarbetet? Det låter som hon är väldigt rutinbunden och kanske skulle ha hjälp av ett bildschema som skapar en visuell bild om hur dagen kommer se ut. Hur mycket får hon bestämma över själv?

    Just strider med läxläsning har vi vissa dagar, men jag tror det hänger ihop med vissa dagar då hon är extra trött eller är låg i energinivån. Vi diskuterade just läxläsningen på utvecklingssamtalet och bestämde att de ska läsas på rummet då hon är avundssjuk på att de andra barnen får göra annat som se på tv.

  • jossefin88
    legomum skrev 2018-01-28 08:25:19 följande:

    Jag skulle om jag vore du läsa på om lågaffektivt bemötande.

    Din dotter gör allt för att det ska bli bra men hon kan inte hantera när "allt blir fel"

    Man ska inte kasta misstankar runt omkring sig. Men läs lite om adhd hos flickor. Kanske du känner igen eller förkastar.

    Skulle du känna igen starta utredning så fort som möjligt då vissa får vänta i flera år på den.


    Jag är nästan helt hundra på att hon har någon diagnos, adhd och/eller något inom autism. Har som sagt varit i kontakt med Bup men de tyckte inte att något verkade avvikande, plus att de sa att skolan måste kontakta dem för att en utredning ska startas. Så jag pratade då med skolan och de sa bara att hon har energi men att hon klarar skolan bra.

    Jag känner bara att vi inte kan ha det så här. För varje dag som går blir hon argare och argare och vildare och vildare.
  • jossefin88
    mammalovis skrev 2018-01-28 08:36:13 följande:

    Hinner ni få några positiva stunder under dagen då ni föräldrar är fullt närvarande? Kan ni prata med henne efteråt om vad som händer?

    Har ni rutiner för läxläsning så hon vet när det kommer ske? Har hon svårt för skolarbetet? Det låter som hon är väldigt rutinbunden och kanske skulle ha hjälp av ett bildschema som skapar en visuell bild om hur dagen kommer se ut. Hur mycket får hon bestämma över själv?

    Just strider med läxläsning har vi vissa dagar, men jag tror det hänger ihop med vissa dagar då hon är extra trött eller är låg i energinivån. Vi diskuterade just läxläsningen på utvecklingssamtalet och bestämde att de ska läsas på rummet då hon är avundssjuk på att de andra barnen får göra annat som se på tv.


    Visst har vi många positiva stunder också, dock varar de inte så länge... Men hon är otroligt go och klok! När hon haft sina utbrott så kan hon inte förklara vad det var som utlöste det hela. Hon kan be om ursäkt när jag sagt till henne men sen går det inte lång stund innan nästa. Så här har det hållt på i 8 år varje dag.

    När det gäller läxan så får hon göra denna när det finns tid. Jag jobbar mycket och oregelbundet så det går inte att göra denna samma dag varje vecka. Är jag inte med henne när hon gör läxan så fuskar hon och hoppar över flera sidor i läseboken trots att hon läser som ett rinnande vatten. Hon är otroligt duktig i skolan, bäst i klassen. Hon går i första klass och har böcker som de i fjärde klass har, på den nivån ligger hon. Hon får väl bestämma själv i rimliga mängder för en åttaåring tycker jag, varken mer eller mindre.

    Jag och hennes pappa är separerade sedan tre år drygt. Hon har tagit detta bra. Han upplever henne precis som jag gör och han har sagt att han inte vet vad han ska ta sig till med henne. Har som sagt försökt få hjälp men blir avvisad. Vet inte vad vi ska göra för så här kan vi inte ha det.
  • sasso78

    Vill ni ha hjälp så finns det hjälp. Du skrev att du varit i kontakt med BUP tidigare. Kontakta dem igen och kräv en utredning på henne.

  • jossefin88
    sasso78 skrev 2018-01-28 10:50:55 följande:

    Vill ni ha hjälp så finns det hjälp. Du skrev att du varit i kontakt med BUP tidigare. Kontakta dem igen och kräv en utredning på henne.


    Det är lättare sagt än gjort. Men jag ska ringa dem i veckan igen och säga att jag lägger inte på förrän vi får komma dit! Så får vi se...
  • AndreaBD

    Jag tycker det vore hög tid att vända sig till BUP igen och få igång en utredning, innan det går helt snett för henne. Och om man ställer en ADHD-diagnos då, så vore det en bra idé med medicinering. Jag har själv två barn med ADHD som båda fick hjälp lite väl sent, trots att jag har velat få hjälp. Det var några år sedan. Numera är det betydligt lättare att få hjälp, så tveka inte!

  • AndreaBD

    Det kan också vara så att det finns autismspektrum med i bilden och att hon blir arg för att det blir "fel" och ni kanske inte förstår exakt vad hon vill. Där vore det också viktigt att det reds ut, så att ni kan få råd om hur ni ska tänka där. Även folk som kan NPF kommer inte att kunna ge dig pålitliga råd så här över nätet, eftersom det är svårt att säga om det ren ADHD eller om det är en blandning med autismspektrum. Och det är skillnad i hur man ska bemöta det då. Därför är det viktigt att hon blir utredd.

  • sasso78
    jossefin88 skrev 2018-01-28 11:04:08 följande:

    Det är lättare sagt än gjort. Men jag ska ringa dem i veckan igen och säga att jag lägger inte på förrän vi får komma dit! Så får vi se...


    Ja jag vet att det inte är lätt. Jag har själv 2 barn som är i och har varit under utredning inte genom BUP men habiliteringen. Man måste ligga på för att få hjälp tyvärr. Nu kanske kan kontakta vårdcentralen också? Så de kan remittera till rätt ställe tänker jag. Skolhälsovården? Kanske skolsköterskan kan lägga fram förslag hur ni kan gå vidare? Bara några tankar........
  • Aqsedf

    Det är ju farligt att ställa diagnos såhär på forum men beskrivningen låter _väldigt_ mycket som våra med ADHD o autism. Tyvärr är det underdiagnosticerat hos flickor eftersom de ofta tar det inåt under stress och sedan brakar helt hemma där de slappnar av.

    Att få med skolan på utredning är inget lagkrav utan en godtycklig rutin fr vissa landsting. Tänk på att du har rätt att söka vård någon annan stans. Ibland hjälper det att söka i grannlänet. Vi sökte på egenremiss och blev nekade då det lät normalt enl BUP. Förskola / skola såg inga problem. Tack vare att neurologen skickade remiss blev det en utredning till slut och när allt var klart hade båda diagnos svår adhd och autism.

Svar på tråden Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!