Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!

    Jag tycker det vore hög tid att vända sig till BUP igen och få igång en utredning, innan det går helt snett för henne. Och om man ställer en ADHD-diagnos då, så vore det en bra idé med medicinering. Jag har själv två barn med ADHD som båda fick hjälp lite väl sent, trots att jag har velat få hjälp. Det var några år sedan. Numera är det betydligt lättare att få hjälp, så tveka inte!

  • AndreaBD

    Det kan också vara så att det finns autismspektrum med i bilden och att hon blir arg för att det blir "fel" och ni kanske inte förstår exakt vad hon vill. Där vore det också viktigt att det reds ut, så att ni kan få råd om hur ni ska tänka där. Även folk som kan NPF kommer inte att kunna ge dig pålitliga råd så här över nätet, eftersom det är svårt att säga om det ren ADHD eller om det är en blandning med autismspektrum. Och det är skillnad i hur man ska bemöta det då. Därför är det viktigt att hon blir utredd.

  • AndreaBD
    jossefin88 skrev 2018-01-28 20:13:53 följande:

    Tack för alla svar!

    Ni som kontaktat BUP och fått era barn utredda genom dem, vad har ni sagt för att bli tagna på allvar? Har ni några förslag vilka knappar jag ska trycka lite extra på så att se förstår att jag menar allvar?


    Det bästa vore om någon i skolan kunde styrka det. Behöver inte vara en lärare, skolläkare eller -psykolog är också jättebra. Vi fick hjälp av en logoped med sånt en gång. Barnläkare? Tidigare BUP-kontakter - finns det någon där som vet att det är allvar? 
  • AndreaBD
    Najjonua800 skrev 2018-01-30 17:33:28 följande:

    Jag tycker inte det låter så värst avvikande. En liten kruttjej!

    jag jobbar med barn och innan man ger sig in i diagnosträsk eller affekt så tycker jag du kan läsa som högkänslighet hos barn, och även om indigobarn. Inte för att ställa nån flummig diagnos utan för att få en skön och ofta behövlig tankeinput som tar udden av de värsta orosmolnen (de där molnen brukar oftast inte göra så hemskt mkt nytta då de innehåller en gnutta för mkt känslor).

    Ett annat väldigt tänkvärt tips för att möta upp det hela är något så märkligt som en av de finaste låtarna som någonsin skrivits . Nu menar jag inte att hon är utsatt för någon typ av våld utan jag tipsar om låten pga budskapet med starka barn och de råd som ges kring ens förhållningssätt kring desamma. Det ordnar sig säkert. Jag tänker att skolan ofta brukar reagera och höra av sig på eget bevåg om något skulle vara direkt "fel", låter mer som en tjej med vilja och mycket tankar och känslor och det är helt ok.

    Jag är själv ett högkänsligt indigobarn om man får säga så. Det har gått alldeles utmärkt för mig, en stark vilja till trots (kanske tack vare). Känner igen mig en del i din dotter haha, bara försök inte gå upp i varv själv eller "ta över" hennes känslor. Be cool helt enkelt. Stor kram!

    Här får du länk till låten;


    Allvarligt? Jag gillar den där låten, men här tycker jag är den helt felanvänt! Jag har två barn med ADHD och jag vet vilket lidande det är. För barnen, inte bara för omgivningen!
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-30 18:08:05 följande:
    Vad får hon för motion och utomhusvistelse? En energisk tjej som har svårt att komma ner i varv kan behöva någon form av regelbunden motion. Ridning som du fått tips om är ju idealiskt då djur också lugnar och barnet lär sig empati. Vi har skaffat hund för våra barns skull. När min dotter var i din dotters ålder red hon islandshäst, lugna och fina hästar.

    Idrott som fotboll, simning, karate eller annat kan vara bra. Är du ute med henne varje dag? prova att göra något med henne utomhus på eftermiddagen så att hon får dagsljus, frisk luft och motion. En cykelutflykt tillsammans? Gå till någon lekpark för större barn? Gå i skogen ? Gå och titta på djur?
    Allvarligt? Du verkar aldrig ha sett ett barn med ADHD! Det är nästan sorgligt att göra såna aktiviteter med dem, som att gå i skogen! Visst, det är bättre än att gå där det är mycket folk, men tro inte att de verkligen kan ta in det. Hälften, högst. Man märker tydligt att de inte hinner att verkligen titta på saker, de bara rusar från en grej till nästa.
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-30 20:23:48 följande:
    Då kanske de behöver vara mer i naturen, så att de kan komma ner i varv. Naturen är läkande.
    NEJ! Dumheter! Ett neurologiskt problem läker inte för att man är i naturen! Min son var det mest hyperaktiva som sköterskorna hade sett på BB. Då var han alltså några dagar gammal! Hade jag kanske varit för lite i skogen under graviditeten? Och det ÄR bevisat att ADHD är biologiskt betingad, allt "alternativt" snack är kvacksalveri! Här det internationella konsensus-dokument som experterna i världen är överens om:

    www.russellbarkley.org/factsheets/Consensus2002.pdf


  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-30 20:34:15 följande:
    Jag menade inte att naturen läker ADHD, jag menar att naturen är läkande och positiv för alla människor, alla mår bra av att vara i naturen.
    Men ett barn med ADHD fungerar inte som andra barn, de har den här farten på hjärnan och den påverkas inte avsevärt av natur. Dvs. i princip kan det bara göras värre av störande faktorer, men det kan inte bli bättre än vad det brukar vara.
  • AndreaBD
    jossefin88 skrev 2018-01-30 23:34:40 följande:

    Häromkvällen fick hon ett raseriutbrott som heter duga. Detta på grund av att jag inte hämtade en grej till henne som hon ville. Jag anser att hon kunde hämta detta själv. Hon ligger då på golvet och skriker, sparkar på allt som hon kommer åt, slår i golvet samt drar sig själv i håret. Detta utbrott pågår i ca en halvtimme. Hade jag gett henne det hon ville ha direkt så hade det kanske inte blivit så men jag anser att hon själv kunde gå in på sitt rum och ta detta. Självklart försökte jag prata med henne och hålla om henne under utbrottet men det går inte att få kontakt.

    Som någon annan i tråden skrev så är hon otroligt hyperaktiv, mer än normalt. Mycket mer. När hon började på dagis så sa fröknarna att de aldrig sett ett så hyperaktivt barn... Nähä tänkte jag, men nu har ni! ;)

    Hon har varit annorlunda sedan födseln men nu på senare tid så har det blivit mycket värre. Utbrotten duggar tätt och detta för bagateller.

    Att ta en harmonisk promenad i skogen är dessvärre inget jag kan göra med min dotter, men på andra kanske det funkar.


    Då måste det vara otroligt svårt för henne att skärpa sig i skolan. Och att skada sig själv kan vara ett tecken på att det redan är mer än vad hon klarar av. Min son hade såna utbrott - jag fick hålla fast honom, annars slog han sitt eget huvud i golv och väggar och jag har rädd att han skulle skada sig. Det är ganska länge sedan, han är 30 nu. Och på den tiden medicinerade man knappt. Han fick medicin först när han var 8, och han hade behövt det tidigare. Han var ett av 100 barn i Sverige som fick medicin. Självförtroendet blev tyvärr aldrig bra.

    Och min dotter fick anorexi när hon var 14/15 pga. obehandlad ADHD. Läkare ville inte ställa diagnos eftersom hon var duktig i skolan. Och hon var inte så hyperaktiv, mest ilsken, trotsig, explosiv. Nu är hon 22, men det finns fortfarande en del sånt kvar. Igår fick jag höra att jag var dum i huvudet, för att jag inte stöttade henne tillräckligt. Äh....ja... jag hade inte ens förstått vad det handlade om, hon berättar ju så osammanhängande. Suck.

    Det är mot den bakgrunden som jag rekommenderar att medicinera barn som har så tydliga svårigheter, eftersom en barndom som är allt för kämpig pga såna svårigheter i regel ger påtagliga psykiska problem som vuxen. Tyvärr hade jag inte något val då. Därför råder jag alla som HAR möjlighet att göra allt för att barnen ska få tillräckligt med hjälp!
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 09:32:52 följande:
    Vad händer på BUP?

    Om man kommer till BUP för att man har problem med ilska och utbrott behöver vi ta reda på om problemen kan beskrivas som trotssyndrom eller uppförandestörning, det vill säga vi gör en bedömning. Om vår bedömning pekar på det kommer vi att förklara vad trotssyndrom eller uppförandestörning innebär och berätta om stöd och hjälp som finns. Man får vara med och bestämma tillsammans med behandlaren och sina föräldrar hur behandlingen ska läggas upp.


    Vilken hjälp och behandling vi föreslår ser olika ut beroende på vilka behov man har. Gemensamt för de flesta behandlingar är ändå att familjen får vara delaktig. Man försöker förstärka det som är positivt i familjens relationer och minska det negativa.


    Man kan också få träna förmågan att kontrollera sin ilska. Då går behandlingen ut på att man lär sig andra sätt att hantera ilskan. Man får göra övningar som hjälper en att lugna ner sig när man blir arg och frustrerad.

    http://www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/Ilska-och-utbrott--Vad-hander-pa-BUP--BUP/


    Äh.... har du klart för dig att man inte brukar ha bara trotssyndrom eller uppförandestörning, utan att det är en tilläggsdiagnos till ADHD? Utan ADHD - ingen trotssyndrom. Och uppförandestörning är "tonårsvarianten". I princip samma sak, men värre.

    Så, det är alltid en utredning med frågeställning ADHD som kommer först.  
  • AndreaBD
    N800 skrev 2018-01-31 09:47:09 följande:

    Tvillingmamma, jag tycker du gör väldigt kloka och konkreta inlägg!

    Tyvärr tror jag inte de går in. Vissa föräldrar har inget intresse att betrakta sitt eget beteende kritiskt. Det är exakt det som är problemet. Hoppas verkligen BUP erbjder en tid för möte så att familjen får hjälp med vettiga strategier. Någon diagnos hoppas och tror jag inte kommer delas ut i detta läge. Men får den dåliga kemin och upplevelserna att ett lite starkare barn "kör med" sin stackars mamma så tror jag det kan ändras med tiden i takt med att beteendena förstärks på helt fel sätt.

    Hämta det jäkla vattnet innan hon ens hinner be om det i en månad så ska du se TS att det ordnar sig. Sätt glaset med en känsla av kärlek vid hennes säng innan läggdags utan att göra än deal av det. Visa att du älskar henne istället för att tycka att du är nån lättkränkt slav.

    Sluta bemöt henne med att du blir kränkt eller besvärad för småsaker som är helt normala för ett barn som gör motstånd.


    Det är för att ni helt enkelt inte har sett dussintals, hundratals barn med ADHD. Jag har jobbat med såna i 20 år. Jag har sett dem. Och jag kan garantera dig, att dina förslag inte hjälper ett dugg.

    Jag har provat med min egen dotter som har ungefär samma symptom som TS dotter. Hon hade för vana att KRÄVA att få hjälp med sina läxor för att sedan bli irriterad på den vuxna som hjälper, skrika och säga att hen är dum i huvud och liknande. Ofta bråkade hon över att hon ville ha hjälp med A, men inte med B. Och även om man försökte att konkret hjälpa henne med bara den delen, så hade hon ju själv inte helt koll på vad som var vad... En ny person fungerar ett kort tag, sedan gav hon sig på den personen också.

    Så då tänkte jag verkligen vara konsekvent - man kan ju inte vara konsekvent med absolut allt, just med såna barn måste man välja sina strider, annars blir det bara värre. Såna barn kan också vara fixerade på att försöka sabotera och de kan lägga mycket energi på det. Så jag skulle konsekvent ställa in hjälpen med läxorna så fort hon börjar skrika och säga dumma saker. Det gjorde jag I FLERA ÅR!  Vad tror ni hände? Ingenting!

    Vad gjorde hon då? Inte ändrade hon på sitt beteende! Istället klagade hon till lärarna att jag inte hjälper henne, till pappa (vi är skilda, men han känner ju till problemet, lyckades dock inte alltid vara konsekvent), hon gick till storebror, hon gick till sin andra bror, till en kompis. Hon hittar en lösning för just nu. Hela hennes barndom har vi försökt lära henne att det inte är någon idé med kortfristiga lösningar. Det har gällt andra saker också, t.ex. nycklarna som hon tappar stup i kvarten. Vi hjälper inte längre, men hon vägrar ändå använda sig av någon vettig strategi. Min nuvarande man har samma problem med sin styvdotter från tidigare relation. Hon har Borderline-diagnos. Hon vill ha hjälp av oss, men gör inte sin del så att det blir jättejobbigt för oss. Jag säger att vi inte bör hjälpa henne nästa gång. Och han säger att det inte hjälper. Då kommer hon att inte göra detta nu, men om en månad eller två kommer hon att fråga om hjälp med något och det kommer att låta som om det är något annat och det är samma sak, vilket man då märker för sent.  Man kan tyvärr inte ägna hela sitt liv åt att genomskåda alla tricks.
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 09:22:42 följande:
    http://www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/Varfor-har-man-svart-att-kontrollera-ilska/

    Varför har man svårt att kontrollera ilska?

    Om man har problem med ilska har man svårt att styra sina impulser att brusa upp och bli arg. Man får lätt utbrott istället för att lösa situationer på annat sätt, till exempel genom att prata.


    Det kan finnas många olika orsaker till att man har det så. Kanske finns det andra saker i ens liv som är problematiska som stör. Det kan till exempel vara att man har det oroligt hemma, att man har en ansträngd relation till familj eller vänner, att man inte trivs i skolan eller att man lever under annan stress. Det kan göra att man bär på en ledsenhet eller oro som visar sig i ett argt beteende.


    Du förstår verkligen inte hur du bagatelliserar, eller? Här handlar det om ett barn som är hyperaktiv i grunden. Det är inte nån gång, pga av oro hemma - sånt är ju situationsbunden - utan hela tiden.
  • AndreaBD

    "Vissa diagnoser ställer vi som huvuddiagnos, och andra som tilläggsdiagnos. Danska Sundhedsstyrelsen (motsvarar svenska Socialstyrelsen) kritiserade för några år sedan två BUP-enheter för att ställa diagnoserna trotssyndrom och conduct disorder utan huvuddiagnos. Det de menade var att de problem diagnoserna beskriver redan är kända av remissinstansen, och att remissen har tillkommit för att få svar på varför beteendet finns. Trotssyndrom ger inte den förklaringen, och därför ökar inte informationen i ärendet och inte heller underlaget för val av pedagogisk insats. Så diagnosen bör inte ställas om det inte finns en ADHD-diagnos eller liknande som huvuddiagnos."

    hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/om-diagnosen-trotssyndrom/

  • AndreaBD
    jossefin88 skrev 2018-01-30 23:34:40 följande:

    Häromkvällen fick hon ett raseriutbrott som heter duga. Detta på grund av att jag inte hämtade en grej till henne som hon ville. Jag anser att hon kunde hämta detta själv. Hon ligger då på golvet och skriker, sparkar på allt som hon kommer åt, slår i golvet samt drar sig själv i håret. Detta utbrott pågår i ca en halvtimme. Hade jag gett henne det hon ville ha direkt så hade det kanske inte blivit så men jag anser att hon själv kunde gå in på sitt rum och ta detta. Självklart försökte jag prata med henne och hålla om henne under utbrottet men det går inte att få kontakt.

    Som någon annan i tråden skrev så är hon otroligt hyperaktiv, mer än normalt. Mycket mer. När hon började på dagis så sa fröknarna att de aldrig sett ett så hyperaktivt barn... Nähä tänkte jag, men nu har ni! ;)

    Hon har varit annorlunda sedan födseln men nu på senare tid så har det blivit mycket värre. Utbrotten duggar tätt och detta för bagateller.

    Att ta en harmonisk promenad i skogen är dessvärre inget jag kan göra med min dotter, men på andra kanske det funkar.


    Som sagt, utredning vore viktigt. Och jag kan säga att hon inte kommer att ändras i grunden, ni får helt enkelt välja era strider. Hon kommer nog inte att lära sig av erfarenhet. Det är bra att ha struktur förstås, men försök inte driva igenom allt, var inte konsekvent om varje pris. Ibland kan såna barn ju bli fixerade på att sabotera rutinerna och konsekvensen. I så fall får man kompromissa lite där, välja sina strider, sänka sina krav ibland. Det finns en hel del att läsa om trotssyndrom och man kan få tips där. Lågaffektivt bemötande är ju det senaste, och det är ganska bra också.

    Jag jobbar med såna barn också. Jag har nyligen haft en elev med väldigt utpräglad trotssyndrom. Med såna barn får man köra lite av varje helt enkelt: Man ska hålla rutiner, ställa lagom med krav, men man får också vara beredd att kompromissa ibland när det inte fungerar för barnet. Ibland blir man tvungen att sänka krav för att just den saken inte fungerar. Och det går ibland inte att veta i förväg. Viktigt också att göra något roligt, något positivt tillsammans.

    Det brukar ändå bli bättre när de blir vuxna. Min dotter har ändå mer insikt nu, det blir mera sällan och inte lika häftigt med "utbrott".
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 12:15:38 följande:
    Men inte i skolan.
    Inte alls ovanligt. ALLA min dotters lärare påstod att hon inte hade några koncentrationssvårigheter och hon skakade bara på huvudet hur de inte kunde se det. Hon var 16 då och förklarade exakt för BUP-läkaren hur hon har gjort för att dölja problemen. Och redan när hon var 9/10 år, om det kom upp varför hon kunde uppföra sig så mycket bättre i skolan, så sa hon något i stil med: Det är väl klart. Jag vill ju inte göra bort mig!

    Framför allt tjejer skärper sig i vissa situationer. De har ofta sett pojkar som beter sig hur som helst och vill inte räknas i den kategorien.

    Jag har själv varit med om elever, jag är lärare, där alla andra lärare har tyckt att eleven inte hade svårigheter. Bara jag såg svårigheterna. Killen fick inte diagnos. Ett halvt år senare såg kollegorna svårigheterna. Synd.

    Förresten så såg ju dagisfröknarna problemen?
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 12:45:24 följande:
    Jag har inte bagatellierat något, jag har bara länkat till och citerat BUP.se
    Jag säger ju att du inte förstår. Du tror det gäller samma saker som hos helt vanliga barn. Ett barn med ADHD har helt andra förutsättningar. Det är som att säga till en person med astma att alla hostar lite ibland och förklara vad man ska göra vid vanlig hosta.

    Vad som står på BUPs hemsida är säkert jättebra - för barn som INTE har ADHD. Och det är precis det de brukar säga också. Det gjorde de redan för 25 år sedan.
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 12:33:36 följande:
    När jag var barn och tonåring tappade jag ständigt bort nycklar, plånböcker och klockor.  Det tog lång tid, uppemot tjugofemårsåldern innan jag började ha lite mer koll på saker och ting. Barn mognar i olika takt.
    Jag kunde också skrika på min pappa när han förklarade matten på ett sätt jag inte förstod.
    Jag kanske borde ha en ADHD-diagnos jag också?
    Behövde du hjälp med läxorna som 16-åring (själv har jag gjort läxorna själv sedan 7-års-åldern)?  Skrek du på din pappa VARJE DAG över läxorna? I så fall skulle du verkligen ha diagnos.

    Och min dotter har ändå ganska lindrig ADHD. Med sonen var det värre.
  • AndreaBD
    Oölie skrev 2018-01-31 13:15:03 följande:

    AndreaBD hela du skriker passivt aggressiv. Dina svar är hela tiden präglade av fördummande fraser som säger att DU har förbannad rätt och allt andra är dumma i huvudet. Det säger allt för mig. Du borde inre jobba med barn överhuvudtaget. Sjukt onödigt att låta människor som förstärker dåliga beteenden arbeta med barn.


    Hehe.... du har ingen aning om mig. Jag reagerar så när det gäller ETT ämne - ADHD (eller NPF generellt). Jag är på barnens sida. Jag gillar inte när folk försöker förstöra för dem genom att bagatellisera deras svårigheter. Hur jag är mot barnen  - det är väl en helt annan sak.

    Och ärligt sagt har jag också svårt att förstå hur man kan tro sig kunna bluffa i en debatt när man inte har en aning. Och i det här fallet är det hemskt, för att det är viktigt att föräldrar får rätt information för att de ska kunna få rätt hjälp. Snarare är det väl passivt aggressivt att låtsas ha kunskap och absolut vilja få rätt trots att man inte har en aning.


  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-31 12:36:55 följande:

    Man ärver inte ADHD. Man ärver sårbarheten.


    Det är inte korrekt. Som sagt, du har ingen aning. Jag hade väl satt in konsensus-dokumentet redan en gång?

    www.russellbarkley.org/factsheets/Consensus2002.pdf

    Jag vet att det står något om sårbarhet ibland. Men när det gäller ADHD så kan det menas ibland att det är mer sannolikt att få ADHD ju mer av generna man har. Och det är ju logiskt - ju fler gener, desto fler symptom.

    Man vet att vissa gener kan aktiveras genom miljöfaktorer (mest kemiska såna - rökning, mediciner, osv). Men man vet inte om det gäller några av ADHD-generna. Det verkar inte så.

    Russel Barkley - som är världens mest kända ADHD-expert - säger tydligt att psykosociala faktorer inte påverkar ADHD alls, utan kan bara ge ytterligare, sekundära svårigheter. Så som depression eller aggression, kanske också trotssyndrom, men det finns det också motbevis mot nu.
  • AndreaBD
    jossefin88 skrev 2018-02-02 11:06:03 följande:

    Har pratat med BUP och han jag pratade med tyckte inte att det var något som lät konstigt... Jag tog även upp att när hon är som mest explosiv så kan hon ibland skada sig själv som att dra sig hårt i håret, nypa sig själv och riva sig i ansiktet. Han sa att jag kunde kontakta Barn och Ungdomshälsan.

    Någon som varit i kontakt med dem?


    Har du i din närhet folk som har barn med neuropsykiatrisk funktionshinder? Kanske en lokal grupp ifrån föreningen Attention? Hitta några föräldrar och fråga dem vart man bäst kan vända sig för utredning. Det kan hända att enskilda BUP-mottagningar är negativa mot diagnoser och helst vill köra det som de speciellt tror på. För 20 år sedan fanns det sådana. Jag hade egentligen trott att det inte förekommer längre. Men man vet ju inte. Kanske får du höra att den där BUP-mottagningen inte är bra. Då får du höra, hos andra föräldrar, vart du kan vända dig.
  • AndreaBD
    Ggrodan skrev 2018-02-02 13:39:35 följande:
    En ung människa har ingen defekt eller behöver trycka i sig piller från BUP för att de tycker läxor är svåra, det är inte så svart/ vitt som vissa vill förenkla det till, människan har tro det eller ej, nyanser, jag har alltid haft mer aktiv höger hjärnhalva (konst abstrakt fantasier musik kreativitet text sammanhang känslor) de som klarar av skolan bra de har ofta mest aktivitet i vänstra (matematik, språk, tankar strukturer,) du hör själv, låter som en sammanfattning av hur elever bör vara funtade, organiserade sköter sina läxor med matematik och språk och får strålande betyg. Men nu är vi inte alla en klon, och skolan anpassar inte för oss genier med högra hjärnhalvan mest igång, sen ser jag kopplingen koncentrationssvårigheter = svårigheter hemifrån , det kan man som vuxen också känna att är det belastningar privat kan det påverka ens prestationer, man behöver ingen diagnos för det. 9/10 behöver inte människor diagnos, de behöver anpassad miljö så de får det de måste ha för att vara i balans. Att folk tror detta är en sjukdom när det är individuellt behov är ju lite underligt men hey, vissa lever på att trycka i andra att de är sjuka så det finns en efterfrågan att diagnostisera.
    Jaja du... jag är själv lärare för barn med ADHD/Asperger. Jag vet hur mångsidigt det är.
Svar på tråden Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!