• telly

    Vill ge mitt barn ett namn som finns som efternamn?

    Jag väntar barn och har hittat ett jättefint namn. Problemet är att när jag söker på det verkar det vara ett efternamn som väldigt få heter. Kan det bli godkänt? Det finns som namn på engelska sajter men i Sverige verkar det bara vara ett efternamn


    Barn födda -10, -13 och bf -18
  • Svar på tråden Vill ge mitt barn ett namn som finns som efternamn?
  • telly

    Nej, det låter som ett förnamn. Därför blev jag förvånad när jag såg att en familj har det som efternamn.


    BF feb 2018
  • Meriall

    Då kan det gå. Man får inte ge förnamn som låter som efternamn bara. Men förnamn är mindre skyddat än efternamn så du kan nog ta det till barnet som förnamn (men ni kan inte byta till det som efternamn).

  • Grande Rock

    Det borde väl inte vara något problem att det finns som efternamn. Det kanske inte är så vanligt förekommande, men nog finns det exempel på namn som används till både och.


    Att tro är att inte veta
  • SofieJ
    pipon skrev 2018-01-30 23:16:23 följande:

    Douglas?


    Det finns det väl många som heter i förnamn även i Sverige? :)
  • fluu

    Reglerna är slappa idag och är det ett "normalt" förnamn utomlands så lär det funka.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thomas36

    Döpa honom efter huvudstaden på Isle of Man ?

    Men snälla - ge honom ett namn som han inte behöver förklara hur det stavas varje gång han träffar någon

  • hkjllkili

    Thomas lilla, det är ju ett av de hundra vanligaste förnamnen. Stiligt tycker jag och kommer nog att använda det för min son om det blir någon. Men Thomas...brrrr.

  • Gryntroll

    Det är ju ganska vanligt med namn som förekommer som både för- och efternamn. Frank, Thomas, Werner och som tidigare Douglas är de jag kommer på utan att klura.

    Kör du på det namnet som du funderar på. Det är ju i uppenbarligen ett ?vedertaget? namn Elller är du inne på att ha ett -son namn som förnamn? Det kanske kan bli märkligt iofs.

  • Grande Rock
    hkjllkili skrev 2018-01-31 18:58:17 följande:

    Thomas lilla, det är ju ett av de hundra vanligaste förnamnen. Stiligt tycker jag och kommer nog att använda det för min son om det blir någon. Men Thomas...brrrr.


    Vad är det för fel på att heta Thomas? Vi var ganska många i min generation som fick det namnet. Långt ifrån alla är rötägg.
    Att tro är att inte veta
  • Grande Rock
    hkjllkili skrev 2018-01-31 18:58:17 följande:

    Thomas lilla, det är ju ett av de hundra vanligaste förnamnen. Stiligt tycker jag och kommer nog att använda det för min son om det blir någon. Men Thomas...brrrr.


    Oj, missade att du var en nyreggad användare och därför sannolikt trollar, glöm min kommentar. Glöm gärna ditt inlogg också.
    Att tro är att inte veta
  • Tow2Mater
    Gryntroll skrev 2018-01-31 19:06:47 följande:

    Det är ju ganska vanligt med namn som förekommer som både för- och efternamn. Frank, Thomas, Werner och som tidigare Douglas är de jag kommer på utan att klura.

    Kör du på det namnet som du funderar på. Det är ju i uppenbarligen ett ?vedertaget? namn Elller är du inne på att ha ett -son namn som förnamn? Det kanske kan bli märkligt iofs.


    Jag känner en som heter Anderson i fornamn (i USA). Konstigt i Sverige bara kanske.
  • Gryntroll
    Tow2Mater skrev 2018-01-31 19:34:34 följande:

    Jag känner en som heter Anderson i fornamn (i USA). Konstigt i Sverige bara kanske.


    Ah se där, inte ens -son namn är märkligt när det kommer till kritan
  • telly
    Gryntroll skrev 2018-01-31 19:06:47 följande:

    Det är ju ganska vanligt med namn som förekommer som både för- och efternamn. Frank, Thomas, Werner och som tidigare Douglas är de jag kommer på utan att klura.

    Kör du på det namnet som du funderar på. Det är ju i uppenbarligen ett ?vedertaget? namn Elller är du inne på att ha ett -son namn som förnamn? Det kanske kan bli märkligt iofs.


    Jo, men detta förekommer inte som förnamn i Sverige men googlar jag hittar jag folk utomlands som verkar heta det i förnamn. Det jag är rädd för är att den här familjen som heter detta i efternamn har "patent" på namnet om det nu funkar så...
  • telly
    Gryntroll skrev 2018-01-31 19:36:42 följande:

    Ah se där, inte ens -son namn är märkligt när det kommer till kritan


    Har en bekant vars son heter Jackson. I Sverige.
    BF feb 2018
  • GAndrea

    Finns det även som förnamn eller är det ett etablerat efternamn?

    Om det är ett etablerat efternamn, typ Andersson, kommer du få avslag.

    Är det ett namn som endast finns som efternamn men som väldigt få heter kan det hända att det blir godkänt eller att du får avslag.

    Är det ett namn som finns som både och och folk heter det lika ofta i förnamn som efternamn kan det hända att det blir godkänt eller att du får avslag. Får du avslag är det dock lättare att kräva en omprövning och skicka in en överklaga än till skatteverket och hoppas du får en annan handläggare. Det är nämligen väldigt flummiga regler för det med efternamn som förnamn och beror lite på vilken handläggare man får och hur hen tolkar lagen. Lycka till!

  • senalena

    Om du vill ge barnet ett namn som BARA finns som efternamn och är ett tydligt efternamn tex Svensson, Leijon eller Liljenkrantz så blir det nog avslag.

    Om du väljer ett namn som endast en familj har som efternamn, men vill ha det som förnamn skulle jag tro att det går. Tex "Fex" har en person som förnamn medan flera har det som efternamn.
    Sedan beror det ju lite på namnet också. Är nyfiken, kan du inte skriva vad det är?

  • AndreaBD
    telly skrev 2018-02-01 09:14:48 följande:
    Har en bekant vars son heter Jackson. I Sverige.
    Jag tror jag har sett den familjen på Biltema. Eller så finns det flera Jackson-pojkar. Pratar mamman engelska och har en pojke till?
Svar på tråden Vill ge mitt barn ett namn som finns som efternamn?