• 81EE

    Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn

    Hej.

    Jag undrar hur juridiken funkar kring det som står i rubriken. Idag är det ju vanligt att ingå samboskap och äktenskap med någon som har ett eller flera barn sedan tidigare. Hur har ni löst allt med juridiken kring ev dödsfall av den partner som har barn sedan tidigare?

    Jag ger ett exempel:

    En man och kvinna träffas och besluter sig för att gifta sig. Mannen har ett barn sedan tidigare förhållande. Mannen och kvinnan får ett gemensamt barn. Dom köper även ett hus tillsammans och har ett gemensamt sparande.

    Vad händer med arv, hus och sparande om mannen avlider innan kvinnan?

    Hur gör man det bästa för alla parter? Hur kan man skydda både särkullsbarn, gemensamma barn och sambon/makan/maken?

    Ni som lever i liknade familjekonstellationer hur har ni gjort? Är det något ni tänkt på, eller är det inget ni funderat på?

  • Svar på tråden Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn
  • Elderberry

    Jag vet inte hur mycket man kan påverka det egentligen, särkullbarnet får ut sitt arv när föräldern dör, resterande barn får vänta tills den andra föräldern dör.

  • Anonym (Mmm)
    Elderberry skrev 2018-02-02 07:00:09 följande:

    Jag vet inte hur mycket man kan påverka det egentligen, särkullbarnet får ut sitt arv när föräldern dör, resterande barn får vänta tills den andra föräldern dör.


    Ja det har jag också hört. Men hur blir det då om makarna äger ett hus eller lägenhet tillsammans? Och det gemensamma sparandet?

    Som jag tolkar det så är det bara särkullsbarn som (i brist på bättre ord) tjänar något vid dödsfallet. Änkan/änkemannen kan ju förlora både boende och sparandet och det påverkar ju även det gemensamma barnet.
  • annabellelee
    Elderberry skrev 2018-02-02 07:00:09 följande:

    Jag vet inte hur mycket man kan påverka det egentligen, särkullbarnet får ut sitt arv när föräldern dör, resterande barn får vänta tills den andra föräldern dör.


    Man kan ju påverka det genom att skriva ett testamente, så att särkullbarn bara får sin laglott och inget mer, vilket gör att partnern kanske kan bo kvar. Frågan är väl hur man skriver så att det blir rättvist, för man vill ju inte förmena särkullbarnen sitt arv.
  • annabellelee
    Anonym (Mmm) skrev 2018-02-02 07:07:30 följande:

    Ja det har jag också hört. Men hur blir det då om makarna äger ett hus eller lägenhet tillsammans? Och det gemensamma sparandet?

    Som jag tolkar det så är det bara särkullsbarn som (i brist på bättre ord) tjänar något vid dödsfallet. Änkan/änkemannen kan ju förlora både boende och sparandet och det påverkar ju även det gemensamma barnet.


    Äger paret ett hus 50/50 är det naturligtvis bara den del som ägdes av den avlidne som delas vid arv.
  • Anonym (Mmm)
    annabellelee skrev 2018-02-02 07:14:44 följande:

    Äger paret ett hus 50/50 är det naturligtvis bara den del som ägdes av den avlidne som delas vid arv.


    Ska då den avlidnes del av huset på 50% delas på 3 om det är en maka, ett gemensamt barn och ett särkullsbarn? Hur blir det med sparandet som makarna hade gemensamt? Kommer det gå till särkullsbarn?

    Tycker detta är ett intressant och aktuellt ämne då många lever i sk nyfamiljer med både gemensamma barn och särkullsbarn och det komplicerar ju saker.
  • Anonym (eee)

    Vi har skrivit ett testamente (har inga gemensamma barn men varsina barn), där det står att barnen inte får ut något arv förrän båda avlidit (alternativt om man har råd att lösa ut barnet i fråga, så får man givetvis, kan ju vara så att man ändå inte vill bo kvar i det stora huset efter att partnerns dött och får loss pengar). Sedan har jag hört om fall där barn har bestridit ett sådant testamente så jag vet egentligen inte hur säkert det är.

    Antar det bästa är att också informera barnen i god tid, om vad som står i testamentet så de är medvetna om det den dagen någon avlider.

  • Anonym (Så här gör vi)

    Så här har jag och min man gjort, min man har ett barn sedan tidigare.

    Vi har köpt ett hus, detta vill vi ska vara skyddat för oss båda om något skulle hända mig eller honom. Vi har satt huset som privat egendom på mig. Går min man bort är det privat egendom och inget händer. Går jag bort ärver min man. Men då är det viktigt att man litar på varandra fullt ut, att jag kommer vara rättvis och göra det som är rätt vid en eventuell skilsmässa.

    Resterande såsom bil och sparande har vi inte gjort så med, förutom ett konto som är min privata egendom.

  • Kjell2
    81EE skrev 2018-02-02 06:50:45 följande:

    Hej.

    Jag undrar hur juridiken funkar kring det som står i rubriken. Idag är det ju vanligt att ingå samboskap och äktenskap med någon som har ett eller flera barn sedan tidigare. Hur har ni löst allt med juridiken kring ev dödsfall av den partner som har barn sedan tidigare?

    Jag ger ett exempel:

    En man och kvinna träffas och besluter sig för att gifta sig. Mannen har ett barn sedan tidigare förhållande. Mannen och kvinnan får ett gemensamt barn. Dom köper även ett hus tillsammans och har ett gemensamt sparande.

    Vad händer med arv, hus och sparande om mannen avlider innan kvinnan?

    Hur gör man det bästa för alla parter? Hur kan man skydda både särkullsbarn, gemensamma barn och sambon/makan/maken?

    Ni som lever i liknade familjekonstellationer hur har ni gjort? Är det något ni tänkt på, eller är det inget ni funderat på?


    Vad som är bäst hänger på hur man vill ha det. Ska efterlevande kunna bo kvar, ska barnen få lika mycket, ska någon behålla familjehuset vid skiljsmässa osv. Tre fall bör man titta på
    Han dör
    Hon dör
    Skiljsmässa.

    Mycket kan ordnas med testamente, äktenskapsförord, gåvor och livföräkring men det krävs att man tänker till lite tillsammans. Ta gärna hjälp av ett proffs.

    I det fall som beskrivs, gifta, gemensamma och särkullsbarn, inget testamenete, inget äktenskapsförord, ingen enskild egendom, ingen jämkning och en make dör blir det först en bodlning. Allt som makarna äger, gemensmat och själva, hus, sparkonton, aktier, bil mm,  värderas. Därefter ska det fördelas så dödsboet och efterlevande har lika stor hög.

    Dödsboets halva delas sen lika mellan barnen. Särkullsbarnen har rätt att få ut sin del direkt, gemesamma barn kan få vänta om efterlevande kräver det.


  • Kjell2
    Anonym (eee) skrev 2018-02-02 07:35:14 följande:

    Vi har skrivit ett testamente (har inga gemensamma barn men varsina barn), där det står att barnen inte får ut något arv förrän båda avlidit (alternativt om man har råd att lösa ut barnet i fråga, så får man givetvis, kan ju vara så att man ändå inte vill bo kvar i det stora huset efter att partnerns dött och får loss pengar). Sedan har jag hört om fall där barn har bestridit ett sådant testamente så jag vet egentligen inte hur säkert det är.

    Antar det bästa är att också informera barnen i god tid, om vad som står i testamentet så de är medvetna om det den dagen någon avlider.


    Här kan barnen kräva sin rätt och få ut sin del oavsett testamente. Så detta är inte ett säkert sätt.


  • Kjell2
    Anonym (Så här gör vi) skrev 2018-02-02 07:42:32 följande:

    Så här har jag och min man gjort, min man har ett barn sedan tidigare.

    Vi har köpt ett hus, detta vill vi ska vara skyddat för oss båda om något skulle hända mig eller honom. Vi har satt huset som privat egendom på mig. Går min man bort är det privat egendom och inget händer. Går jag bort ärver min man. Men då är det viktigt att man litar på varandra fullt ut, att jag kommer vara rättvis och göra det som är rätt vid en eventuell skilsmässa.

    Resterande såsom bil och sparande har vi inte gjort så med, förutom ett konto som är min privata egendom.


    Risken här för din man är om det blir skiljsmässa för då för då har han ingen rätt i huset.
Svar på tråden Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn