• Svar på tråden blöja när man väger 30 kg?
  • faren

    Jag bara undrar varför man genom libero, börjar sälja blöjor som är upp till 30 kg?

  • viseversa
    faren skrev 2018-02-09 22:12:18 följande:

    Jag bara undrar varför man genom libero, börjar sälja blöjor som är upp till 30 kg?


    Varför skulle dom inte det? Utveckla gärna!!
  • Meriall

    Menar du att barn på 30 kg måste ha funktionshinder för att fortfarande ha blöjor och då bör de få dem gratis? Jag har ett barn på nästan 30 kg med funktionshinder och vi hade kunnat få gratisblöjor men de man får gratis är stora och bulkiga och syns under byxor. Liberos är små och smidiga och mer som underkläder så då köper vi hellre såna för egna pengar än att barnet ska behöva ha de "blöjiga" blöjorna.

  • faren

    Okay, då har jag kanske missuppfattat grejen? Tycket bara inte att dem som har funktionshindrade barn skall behöva betala för de hjälpmedel som altid har funnits? Då är det väl istället dem som levererar hjälpmedel, som får hitta producenter, som fortfarande kan finansieras av skattepengar? Eller hållet hela vår demokrati på att gå åt helvete? Libero är ett megaföretag. Det är inte sjysst att producera blöjor till alla, då börjar de väl snart att göra blöjor till äldreomsorgen också, så alla gamla får köpa sina blöjor dyrt. Hej då Sverige, det fanns en tid där människor jobbade och betalade skatt, så att de som var stärka, kunde hjälpa dem som var svaga. Vi var måna om vår demokrati. Vad händer nu, när den inte längre finns? Libero 30 kg? Är ju direkt riktade mot barn med funktionshinder, men jag tycker inte att det är rätt att deras föräldrar nu får köpa dessa blöjor själva, på Ica?

  • Meriall
    faren skrev 2018-02-10 05:06:28 följande:

    Okay, då har jag kanske missuppfattat grejen? Tycket bara inte att dem som har funktionshindrade barn skall behöva betala för de hjälpmedel som altid har funnits? Då är det väl istället dem som levererar hjälpmedel, som får hitta producenter, som fortfarande kan finansieras av skattepengar? Eller hållet hela vår demokrati på att gå åt helvete? Libero är ett megaföretag. Det är inte sjysst att producera blöjor till alla, då börjar de väl snart att göra blöjor till äldreomsorgen också, så alla gamla får köpa sina blöjor dyrt. Hej då Sverige, det fanns en tid där människor jobbade och betalade skatt, så att de som var stärka, kunde hjälpa dem som var svaga. Vi var måna om vår demokrati. Vad händer nu, när den inte längre finns? Libero 30 kg? Är ju direkt riktade mot barn med funktionshinder, men jag tycker inte att det är rätt att deras föräldrar nu får köpa dessa blöjor själva, på Ica?


    Det går jättebra att få gratis blöjor fortfarande trots att libero säljer sina. De konkurrerar inte. Det är fortfarande gratis om man vill det. Detta är inte något som kommer att ändras.
  • faren

    Hoopas verkligen inte det! För det måste man väl ändå ha kvar, av vårt stackars lilla "välfärd"!

    Fattas bara, med tanke på hur mycket man betalar i skatt här i detta landet, om man bara är en vanlig lönearbetare! Blir så glad, när jag hör att en sådan sak kan fungera! Jag hopas verkligen att det gäller alla i samhället, även de gamla, som måste ha blöjor varje dag. Men om de är på boende, så ingår det kanske?

  • faren
    Meriall skrev 2018-02-09 23:51:15 följande:

    Menar du att barn på 30 kg måste ha funktionshinder för att fortfarande ha blöjor och då bör de få dem gratis? Jag har ett barn på nästan 30 kg med funktionshinder och vi hade kunnat få gratisblöjor men de man får gratis är stora och bulkiga och syns under byxor. Liberos är små och smidiga och mer som underkläder så då köper vi hellre såna för egna pengar än att barnet ska behöva ha de "blöjiga" blöjorna.


    Jag har en gammal släkting, som faktiskt har fått "inkontinens skydd, "tena". Hon får det levererat till dörren i lådor, 1 gång/ md. Det måste väl gälla för alla som har sådana behov?  Har ni kontaktat hjälpmedelsenheten i er kommun, och har en remiss at visa fram, för de blöjor ni behöver?

    Jobbar själv på en förskola, där ett x antal 6 årsringar, med funktionshinder, får speciella blöjor, anpassat individuellt. Så ni kanske kan forska mer om era faktiska rättigheter? På dem syns det knappt att de har blöja, ultra tunn, men som kan uppta mycket vätska och avföring. Men det är speciella byxblöjor, som de barnen får, från kommunen. Föräldrarna köper dem inte själva.

  • faren
    faren skrev 2018-06-01 19:01:43 följande:

    Hoopas verkligen inte det! För det måste man väl ändå ha kvar, av vårt stackars lilla "välfärd"!

    Fattas bara, med tanke på hur mycket man betalar i skatt här i detta landet, om man bara är en vanlig lönearbetare! Blir så glad, när jag hör att en sådan sak kan fungera! Jag hopas verkligen att det gäller alla i samhället, även de gamla, som måste ha blöjor varje dag. Men om de är på boende, så ingår det kanske?


    hoppas verkligen inte det!
  • faren

    Så visst finns det individanpassade blöjor till alla! Men vet alla att just den rättigen finns? Jag kan ju tänka mig att en blöj kostnad / år, kan bli väldigt många 1000l lappar?

    I vanliga fall, brukar 6åringar att väga runt max 30 kg? Eller?

    Nähh, jag tycker att det är helt fel. Sådant vill jag gärna betala skatt för! Har man ett barn som har funktionshinder = gratis blöjor!

  • Meriall

    Jag har ansökt om pengar för blöjorna vi köper själv istället "merkostnader", så vi får en summa per år för blöjorna. Så det löser sig så istället. Självklart ska alla barn ha rätt till hjälpmedel om de behöver. Mitt barn är dock 12 år så ganska mkt äldre än 6 år. Skickar med egna blöjor till skola/fritids.

Svar på tråden blöja när man väger 30 kg?