• LoJo

    Avsäga sig sin far

    Hej,

    Kan jag som dotter juridiskt avsäga mig "dotterskapet" till min far?
    Min mamma och han har aldrig levt ihop och min relation med honom idag är obefintlig och jag skulle därför vilja bryta totalt, även juridiskt.

    Om det är möjligt, hur går jag till väga?
  • Svar på tråden Avsäga sig sin far
  • Anonym (Tjej)

    Du måste ha en far på papper. Om någon annan adopterar dig och din får går med på det så kan du byta, annars inte.

    Men vad spelar det för roll? Din enda koppling till honom är ju att du ärver när han dör. Det är ju det det juridiska går ut på. Du har liksom inga skyldigheter själv.

  • LoJo

    Jag vet att jag inte har ngr skyldigheter och att jag kommer ärva, vilket jag kommer motsäga mig att ta emot. Det jag är ute efter är att han ska få svart på vitt att jag tar avstånd från han på samma sätt som han gjort mot mig i hela mitt liv, och då juridiskt. Helt sjukt eg att jag själv inte kan välja! 

    Att bli adopterad av ngn annan är inte ett alternativ. Jag har min mamma, trodde det räckte. 

  • Anonym (Ann Onym)

    Jag förstår din känsla.

    Jag har kapat bort min far ur mitt liv och om det vore möjligt skulle jag velat ta bort hans DNA ur mina celler, det var så det kändes när jag tog beslutet.

    Men nu lite längre fram i livet så tänker jag att om jag mot förmodan skulle ärva något efter min far, så ser jag det som kompensation för allt han gjort som fått mig att må dåligt och känna mig värdelös och oönskad. Psykologtimmar är trots allt rätt dyra.

    Och vill jag inte då heller röra en krona av djävulens pengar så ger jag dem direkt vidare till mitt eget barn. Så kan barnbarnet i alla fall få någon glädje av en relation som bara gav mig sorg.

    Det tog ganska många år att komma dit i mitt tänkande,  men jag tror att du kanske också blir mer pragmatisk med tiden. Det är många som verkligen inte fått något gratis i livet och att då tacka nej till möjligheter som kan hjälpa ens barn- då är man nog lite för stolt, kanske.

  • LoJo
    Anonym (Ann Onym) skrev 2018-02-10 21:19:33 följande:

    Jag förstår din känsla.

    Jag har kapat bort min far ur mitt liv och om det vore möjligt skulle jag velat ta bort hans DNA ur mina celler, det var så det kändes när jag tog beslutet.

    Men nu lite längre fram i livet så tänker jag att om jag mot förmodan skulle ärva något efter min far, så ser jag det som kompensation för allt han gjort som fått mig att må dåligt och känna mig värdelös och oönskad. Psykologtimmar är trots allt rätt dyra.

    Och vill jag inte då heller röra en krona av djävulens pengar så ger jag dem direkt vidare till mitt eget barn. Så kan barnbarnet i alla fall få någon glädje av en relation som bara gav mig sorg.

    Det tog ganska många år att komma dit i mitt tänkande,  men jag tror att du kanske också blir mer pragmatisk med tiden. Det är många som verkligen inte fått något gratis i livet och att då tacka nej till möjligheter som kan hjälpa ens barn- då är man nog lite för stolt, kanske.


    Det gör så jävla ont! Mina barn är vuxna och vet hur jag känner. Jag har sagt till dom rakt ut att hans ev. arv är inte värt ngt. Han har aldrig brytt sig om mina grabbar. Sist han träffade dom tyckte han det var jobbigt att se hur stora dom blivit för då betyder det att han blivit gammal. "Stackars farbror"
  • Anonym (Tjej)
    LoJo skrev 2018-02-10 20:54:34 följande:

    Jag vet att jag inte har ngr skyldigheter och att jag kommer ärva, vilket jag kommer motsäga mig att ta emot. Det jag är ute efter är att han ska få svart på vitt att jag tar avstånd från han på samma sätt som han gjort mot mig i hela mitt liv, och då juridiskt. Helt sjukt eg att jag själv inte kan välja! 

    Att bli adopterad av ngn annan är inte ett alternativ. Jag har min mamma, trodde det räckte. 


    Jag förstår hur du känner men det finns kanske andra alternativ som inte är juridiska?

    Alla har rätt att ärva två personer så därför räcker det inte med en mamma. Men du kan säkert tacka nej till arvet när det kommer och se till att det ges till välgörenhet istället. Då blir det nästan samma sak. Du behöver ju inte ta hans pengar till dig själv om du inte vill. Se om du kan skriva papper med en advokat att hans arv ska skänkas till någon organisation och så ger du papperna till honom så han får det svart på vitt. Vet inte om det är hållbart med ett sånt avtal rent lagligt men det kanske får effekt ändå.
  • TrueLove12

    Ja slutade ha kontakt med min pappa med för nog snart 3-4 år sedan och de bästa jag har gjort i hela mitt liv och han har ny familj och bry sig om så han skiter i mig och mina syskon och ja har knappt träffat min pappa under dessa 26 åren ja levt han ringer inte osv. Ja har oxå haft tankar och inte bela ha ngt med honom och göra och så mkt ja bleb straffad av honom med

  • LoJo

    Länge var jag osäker på om han ens tagit på sig faderskapet för mig men det har jag ju kollat upp och han står som registrerad far på mig. 

    Om vi vänder på frågan, kan han avsäga sig faderskapet på mig? Om det är en möjlighet skulle jag inte ens tveka att lägga fram frågan till han.

  • Queennr1
    LoJo skrev 2018-02-11 21:43:09 följande:

    Länge var jag osäker på om han ens tagit på sig faderskapet för mig men det har jag ju kollat upp och han står som registrerad far på mig. 

    Om vi vänder på frågan, kan han avsäga sig faderskapet på mig? Om det är en möjlighet skulle jag inte ens tveka att lägga fram frågan till han.


    Nej det går inte.

    Själv skulle jag se ett eventuellt arv som ett slags skadestånd för att man begåvats med en värdelös förälder. Kan nog dessutom svida lite att dö med den vetskapen. Givetvis kan man ju medans han lever också passa på informera om hur värdelös han varit.
  • Anonym (Emma)
    LoJo skrev 2018-02-10 02:22:43 följande:

    Hej,Kan jag som dotter juridiskt avsäga mig "dotterskapet" till min far?Min mamma och han har aldrig levt ihop och min relation med honom idag är obefintlig och jag skulle därför vilja bryta totalt, även juridiskt.Om det är möjligt, hur går jag till väga?


    Det går inte.

    Jag försökte begära skilsmässa från min syster och fick till svar att du kan inte skilja dig/avsäga dig juridiskt släktskap från några som helst släktingar. Totalt omöjligt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Emma) skrev 2018-02-13 14:21:00 följande:
    Det går inte.

    Jag försökte begära skilsmässa från min syster och fick till svar att du kan inte skilja dig/avsäga dig juridiskt släktskap från några som helst släktingar. Totalt omöjligt.
    läs mitt inlägg
Svar på tråden Avsäga sig sin far