• Anonym (Less)

    Spräcka skitungens bubbla?

    Min autistiska dotter har en kompis som jag har väldigt svårt för och inte alls förstår varför min dotter är så fäst vid, men jag biter ihop och låter dem hållas.

    Min dotter älskar spelet just dance och är väldigt duktig på det, men den sk. vännen plattar ständigt till henne genom att upplysa henne att hon ALLTID får full pott osv.. Och det knäcker henne helt och hon är helt förstörd varje gång kompisen åkt hem.

    Barnet ljuger inte, men det hon inte vet är att hon inte har spelet, utan bara dansar till youtubefilmer.. Så ?full pott? är alltså inte hennes bedrift även om mamman intalat henne det.

    Jag känner hur hornen växer lite för varje gång jag hör dem prata om det och jag är sååå nära att låta denna unge få veta sanningen!

    Hur hade ni hanterat det här? Vad gör man ens när barnen har kompisar man inte tål?

  • Svar på tråden Spräcka skitungens bubbla?
  • Pope Joan II

    Kan din dotter sätta ord på vad det är hon uppskattar hos den här vännen? Du låter dem hållas, skriver du, för att din dotter är så fäst vid kamraten trots att du inte alls förstår varför. Betyder det att ni inte talat om saken, eller vad betyder det?

  • Anonym (Less)
    Pope Joan II skrev 2018-02-12 09:37:45 följande:

    Kan din dotter sätta ord på vad det är hon uppskattar hos den här vännen? Du låter dem hållas, skriver du, för att din dotter är så fäst vid kamraten trots att du inte alls förstår varför. Betyder det att ni inte talat om saken, eller vad betyder det?


    Hon säger att hon ?inte vet?.

    Det var den första kompisen hon fick här, så tror det är lite därför.. Det är en trygghet för henne att veta att hon har henne, för hon är jätterädd för att hamna utanför.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Less) skrev 2018-02-12 09:33:40 följande:
    Du har missförstått. Kompisen har inte ens spelat det på riktigt.
    Okej då är det alltså ingen som VET vem som är bäst?!
    Och det spelar ju faktiskt ingen roll. Får dem inte spela för att du är orolig att kompisen faktiskt är duktigare och att din dotter inte kommer kunna hantera det?
  • Pope Joan II
    Anonym (Less) skrev 2018-02-12 10:03:01 följande:
    Hon säger att hon ?inte vet?.

    Det var den första kompisen hon fick här, så tror det är lite därför.. Det är en trygghet för henne att veta att hon har henne, för hon är jätterädd för att hamna utanför.
    Det kanske ni kan prata mer om då? Både vad det är som gör att hon inte vet men också det du tycker dig veta - att kompisen är en trygghet för henne och att hon är jätterädd att hamna utanför. Anledningen till att det är viktigt att prata om det är att sådana skäl inte bör tillåtas uppväga att hon får utstå elakheter. Du vill väl, antar jag, inte att hon ska växa upp och umgås med män och kvinnor som behandlar henne illa för att hon hellre står ut med det än törs vara ensam eller se sig om efter nytt sällskap?

    Med det sagt så tror jag inte att situationen behöver vara så illa som du upplever den. Du skriver att du inte vill vara som hök och övervaka dem när de umgås och det behöver du förstås inte heller vara. Men du skulle förmodligen behöva vara mer närvarande i deras umgänge under en tid, så att du kan hjälpa dem att styra över det på ett sätt som är till bådas fördel. 

    Du kan hjälpa din dotter att uttrycka det hon känner, att hon blir ledsen när inte också hon får vara bra på något som hon dessutom är bra på. Och du kan, som en indirekt hjälp till din dotter, hjälpa kompisen att uttrycka sig bättre och mindre okänsligt. Ställ frågor.

    "Har du tänkt på hur det kanske känns för X när du så ofta säger att du är bäst på ett spel ni båda verkligen gillar? Tänk om det känns ledsamt för henne att höra det hela tiden? Jag undrar om du verkligen menar det så? Vill du att X ska vara ledsen när ni leker? Skulle du vilja vara det?"
  • Anonym (I)
    Ascendere skrev 2018-02-12 09:29:22 följande:

    Låt dem spela på riktigt, du gör henne verkligen en tjänst.

    Fattar inte vad hennes föräldrar håller på med som intalat henne att hon är bättre än vad hon faktiskt är, vad är vitsen med det liksom, lära henne att hon inte behöver anstränga sig, hon är bäst i alla fall?

    Nej, spräck du bubblan och gör det med gott samvete.


    Alla stackare som skämmer ut sig i talangshower eller på verkliga castings och auditions har nog föräldrar som denna flicka.

    Det är inte alls snällt mot barnet...
  • No Logo

    Jag hade tagit ett snack med båda barnen om att inte ta det så hårt om man inte är bäst, det finns alltid nån som är bättre, och om vikten av att vara en god vinnare - att håna andra är helt förbjudet. Sen hade jag låtit dem spela... Småsint? Javisst, men nyttigt för dem båda på flera sätt.

  • Anonym (Abc)

    Låt dem spela tillsammans och sedan kan du ha resultatet av det som underlag i diskussioner med din dotter när liknande saker kommer i framtiden.

    Min dotters bästis var likadan och det jag diskuterade med min dotter var följande.

    * Kompisen tror inte att hon är tillräckligt bra i sig själv och är därför tvungen att hitta på saker.

    * Snacka aldrig skit om kompisen för det kommer bara slå tillbaka, tids nog kommer alla att förstå vem som talar sanning och vem som inte går att lita på (kompisen ljög väldigt mycket också och fick alltid alla på sin sida)

    * Fall inte in i mönstret att hävda sig själv. Låt det bara vara och tids nog så kommer ni att åka skridskor /spela det där spelet/ vad annat det nu kan vara tillsammans och då kommer det bli uppenbart hur det förhåller sig utan att dottern riskerar att falla in i något mönster at själv börja skryta.

    Det har fungerat väldigt bra och kompisen har också börjat bete sig mycket bättre.

  • Tom Araya
    Anonym (Less) skrev 2018-02-12 04:59:38 följande:
    Verkar inte vara oklart för övriga som svarat.
    ...eller så svarade de utefter vad de trodde var en riktigt uppfattning av din text...

    På vilket sätt var kompisen elak?
  • Sök hjälp nu

    Du borde nog uppsöka vård så dom får utreda dig ts. Du verkar inte frisk.

Svar på tråden Spräcka skitungens bubbla?