• Anonym (x)

    Han slösar upp sina pengar och snyltar på mig

    Anonym (suck) skrev 2018-02-11 14:23:53 följande:

    Soc har hjälpt många människor. De är långt ifrån perfekta, men att påstå att de är värdelösa eller inte gör något är direkt felakigt. Tråkigt att du har dessa erfarenheter, men det är inte så för alla. Om det inte hade varit för Soc (och kvinnojouren och polisen) hade en av mina kusiner kanske inte levt idag. Hon hade också ett galet ex efter sig. Men till skillnad från dig stannade hon inte hos honom. Jag förstår att det inte är lätt för dig om du dessutom är sjuk. (Psykisk sjukdom / missbruk?) Men ingen kan hjälpa dig om du inte hjälper till själv.
    Tur för din kusin. Det finns allt för många exempel på fall där människor inte har fått hjälp. Jag är en av dom. Samma sak med kvinnohus. Dom är ännu värre.
  • Anonym (x)
    Regndamen skrev 2018-02-11 14:23:45 följande:
    Hur kom han in i din lägenhet?
    Pressade mig. 
  • Anonym (x)
    Anonym (***) skrev 2018-02-11 14:29:13 följande:
    Vad säger han när du ber honom gå? Hotar han dig eller anhöriga?
    Han vägrar lämna. Vill inte berätta för mycket detaljer för min säkerhets skull. Han kanske läser här.
  • Anonym (x)
    Queennr1 skrev 2018-02-11 14:30:01 följande:
    Vad skulle du önska att soc gjorde?
    Gav mig en lägenhet, men soc har inga lägenheter.
  • Anonym (x)
    Anonym (suck) skrev 2018-02-11 14:32:11 följande:

    Jag har en väninna som har jobbat på kvinnojour. De har räddat många liv. Sen kan de inte rädda alla och man måste också vilja hjälpa sig själv. Sen är resurserna otillräckliga. Tyvärr. Men kvinnojourer är inte värdelösa för det, långt därifrån.
    Det kanske dom har. Jag har  dock erfarenhet av FLERA och dessa är vidriga.
  • Anonym (x)

    Vad är grejen med hemlösa människor? Dom verkar inte vilja ha ett eget boende. Vad är det för fel på den här typen av människor? Varför verkar dom så ovilliga till att skaffa eget boende? 

  • Anonym (x)
    Anonym (Kate) skrev 2018-02-11 14:38:26 följande:

    Kan du inte försöka göra det riktigt jobbigt för honom att bo kvar?

    Häll riktigt mycket krydda i hans portioner av maten, laga bara så att det räcker till varsin portion. Eller laga bara gröt dygnet runt. Har du ett vind - eller källarförråd kan du ju förvara lite frukt och grönt där så du åtminstone får i dig lite vitaminer. Sälj säng och soffa, spara pengarna och köp tillbaka sen. Sov på golvet. Säg att dina pengar är slut, ta ut dem den banken och göm dem. Säg att du fått sänkt ersättning. Göm nåt organiskt och låt det ruttna och lukta riktigt äckligt.

    Och lämnar han nån gång lägenheten, lås och släpp aldrig in honom igen. Ring polisen varje gång han är vid din dörr.

    Det var bra tips nån gav om att plombera brevlådan eller sätta en brandsäker korg under inkastet.


    Tack för dina råd!
  • Anonym (x)
    Regndamen skrev 2018-02-11 14:37:45 följande:
    Hur då? Kände ni varandra?
    Vill av säkerhetsskäl inte avslöja detaljer. Han kan läsa här.
  • Anonym (x)
    Anonym (Kate) skrev 2018-02-11 14:46:13 följande:
    Ouch! ;)

    Alla andra råd var redan uppradade. Tänkte att NÅT kanske inte är omöjligt att genomföra.
    Bry dig inte om hennes otrevliga inlägg. Jag uppskattar att du tog dig tid och gav mig råd.
  • Anonym (x)
    Tom Araya skrev 2018-02-11 15:15:48 följande:
    Var dock beredd på att kriga för att myndigheter att agera.
    Han vägrar gå till soc. 
    Tom Araya skrev 2018-02-11 15:14:49 följande:

    De kan erbjuda honom ett tillfälligt boende och hjälpa honom med ekonomin.
    Du ska helt enkelt be dem ta över det ansvar du tar idag, vilket är precis vad den myndigheten är till för.

    Vad det gäller polisanmälan är det inte det första du ska göra, utan du ska först tala om för honom att han inte kan bo kvar, sedan kontaktar du soc och om inget händer kontaktar du polisen.

    Se till att ha vänner och grannar som hjälper dig med det säkerhetsmässiga och skaffa någon form av försvarsspray (den lagliga varianten).


    Han vägrar gå till soc. Han påstår att han tidigare blivit nekad både socbidrag och härgebärge. När jag frågar vad han har gjort med sina pengar (med tanke på att han är skyldig mig) så svarar han "skit i det du!". Nu svarade han "jag har spelat bort dom"

    Jag har ingen som kan hjälpa mig.

    Har krigat med soc tidigare, och tyvärr har dom gång på gång bevisat att dom är helt omöjliga. Dom svarar bara "vi har inga lägenheter"
  • Anonym (x)
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-11 15:39:37 följande:

    För att "rädda" mina egna pengar hade jag skaffat en god man åt mig själv som är på frivilliga grunder..denna god man som har kurage att vilja veta vart pengarna tar vägen hade nog sagt ett och annat ord till din snyltande falska gratis inneboende..hur sjuk är du ?..kan du jobba ?..


    Bra tanke. Jobbar inte eftersom jag är sjuk. 
  • Anonym (x)
    Tom Araya skrev 2018-02-11 16:09:20 följande:
    Har du provat det jag föreslagit, att säga att om de inte hjälper till så kontaktar du polisen (och då hamnar ärendet ändå hos sociala myndigheter)?
    Jag har hotat med allting. Han säger nu att han ska kontakta soc om en vecka. Jag får se om det verkligen blir av eller om det bara är snack. 

    Jag undrar: Hur ska han nånsin kunna fixa boende när han har ont om pengar och betalningsanmärkningar? Ingen hyresvärd vill ha en sån och folk som hyr ut i andra hand brukar kolla upp sånt. Han har inte haft eget boende på evigheter. Har bara bott hos tjejer och varit hemlös.
  • Anonym (x)
    Tom Araya skrev 2018-02-11 16:25:58 följande:
    Vad säger soc om du kontaktar dem och säger att du kontaktar polisen om inget händer?
    Jag vill inte förknippas med denna människa då han uppenbarligen inte anses som trovärdig. Jag är en hederlig människa och vill inte smutsa ner mitt namn.
  • Anonym (x)
    Tom Araya skrev 2018-02-11 16:39:29 följande:
    Du har alltså inte pratat med soc?

    Du är redan förknippad med människan i allra högsta grad, du blir inte mer förknippad med honom genom att begära hjälp att få honom därifrån.
    Inte åt honom. Det får han sköta själv, men jag kan ge honom råd. Jag vill inte bli förknippad med en ohederlig människa då jag själv är en laglydig och skötsam person.
  • Anonym (x)
    Annita skrev 2018-02-11 17:58:52 följande:
    Det är hans eget problem, vad som händer när du fått ut honom ur din lägenhet. Han verkar inte ha behandlat dig särskilt bra, och du har inget ansvar för honom, faktiskt. Det låter som om du har hjälpt honom mer än tillräckligt, och hade han velat så hade han kunnat ta chansen att rycka upp sig.

    Du frågar i tråden varför hemlösa inte vill lösa sina problem. Det går ju inte att svara på, hemlösa är ju som folk är mest: olika. Men gemensamt är väl förstås att har man blivit hemlös finns det problem i botten, av ett eller annat slag.

    Den här killens problem kan inte du lösa. Förhoppningsvis är det bara snack när han hotar dig - låter ju bra att han ska kontakta soc men det är nog snack. Men då har han lyssnat och försöker övertyga dig om det, istället för att hota dig iaf. Så han är inte hotfull hela tiden, kanske...?

    Försök att släppa tankarna på varför han är som han är och hur hans framtid ser ut. Det är inte relevant för din del i det här läget. 
    Det återstår att se om han kontaktar soc om en vecka som han påstår att han ska göra. Har sagt att han måste, att han inte har något val.
  • Anonym (x)
    Anonym (Framtiden) skrev 2018-02-11 18:41:54 följande:

    Du har två val:

    Antingen kontaktar du polisen, soc och/eller en kvinnojour. Då blir du av med honom.

    Eller

    Så fortsätter du precis som tidigare.

    Då fortsätter han bo hos dig.

    Du måste alltså göra något du inte gillar eller som gör dig illa till mods, det är enda sättet att förändra situationen. Han räknar kallt med att du inte gör något, han har det bra och du betalar.


    Det återstår att se. Hoppas verkligen att han tar tag i det. Det kan inte fortsätta så här. Han har skadat mig ekonomiskt rejält.
  • Anonym (x)
    molly50 skrev 2018-02-11 19:02:36 följande:
    Men du blir väl inte mer förknippad med honom för att du kontaktar soc?
    Du visar väl bara att du tar ansvar för ditt eget liv,i så fall.
    Han lär ju inte kontakta soc själv. Det är bog bara snack.
    Så ska du bli av med honom så har du valet att kontakta soc,polisen och/eller en kvinnojour.
    Det är de valen du har även om du tycker det känns jobbigt.
    Annars får du fortsätta i den situation som du befinner dig i nu.
    Vad tror du är värst?
    Tror du å¨allvar att jag kan göra ansökan åt honom? Det måste han göra själv naturligtvis.
  • Anonym (x)
    Queennr1 skrev 2018-02-11 19:21:59 följande:

    Jag frågar igen. Varför skulle du våga hålla honom ifrån dig i en ny lägenhet? Vad blir skillnaden?


    Jag har INTE tänkt att bo med honom!!!!
  • Anonym (x)
    Anonym (Tankeläsaren) skrev 2018-02-15 10:07:26 följande:

    Alltså, är det verkligen vuxna människor som sitter här och skriver alla märkliga rekommendationer med att byta lägenhet i hemlighet och allt nonsens? Vilken värld lever ni i? Byta namn och försvinna? Det här är ingen dålig film från Hollywood. Tänker ni när ni skriver?

    Till ta: steg ett är att du måste göra det klart att mannen förstår att du känner detta. Om du inte säger det så kan det tänkas att han faktiskt inte har en aning om det heller. Han kanske tänker att han hittat en snäll kvinna som ställer upp för honom, eller så kan han vara någon som inte reflekterar över sådant (det finns ofta, men inte alltid, en orsak till varför människor är hemlösa).

    Du måste säga åt honom hur du upplever situationen. Vill du göra slut så måste du göra slut. Det viktiga är att du måste förändra din situation. Och då hjälper det inte att skriva i ett forum där människor pratar om att i hemlighet byta lägenhet eller bo hos någon annan i några månader och göra dig helt oanträffbar. Du behöver hantera det som den vuxna och kompetenta människa du är, inte som tolvåringarna som tror att det bara är att byta lägenhet i hemlighet tror att det går att lösa.

    Oj, jag tror aldrig någonsin att jag läst något så verklighetsfrånvänt som vissa av svaren här.


    Ditt inlägg är det absolut bästa inlägget. Håller med dig om att det finns otroligt många verklighetsfrånvända inlägg i tråden. Folk verkar leva i en fantasivärld och när man inte följer deras verklighetsfrånvända råd så målas jag upp som dum och otacksam. Jösses. 
Svar på tråden Han slösar upp sina pengar och snyltar på mig