• Anonym (ew)

    Varför är manshatet så utbrett i Sverige?

    Jag bodde utomlands. När jag kom tillbaks till var det första som slog mig den sinnessjuka hatstormen mot män. På allvar vad är det som är fel i huvudet på svenska kvinnor?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 17:31
    Ens tålamod med er börjar rinna ut.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 17:31
    Ens tålamod med er börjar rinna ut.

  • Svar på tråden Varför är manshatet så utbrett i Sverige?
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (storslagen) skrev 2018-02-12 20:58:30 följande:

    Har du en länk som visar att det inte är män som står för de mesta våldet i samhället


    Män har inget kollektivt ansvar. Majoriteten män varken våldtar eller står för våldsbrott.

    Det vi ser när det pratas om män som våldtäktsmän är klassisk hatretorik.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-12 20:57:18 följande:

    Är det därför the Times, Guardian, BBC etc. skriver om det dagligen? (Mer än vad jag ser i svenska tidningar)


    Verkar dock som att han har rätt. Metoo verkar huvudsakligen vara ett skandinaviskt projekt.

    trends.google.com/trends/explore
  • HelaGotland

    Manshat, vilket manshat? Det existerar ju bara hos Södertörnstudenter som lärt sig det på genuslektionen. Och dom skiter ändå alla i.

  • Anonym (storslagen)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-12 21:08:54 följande:
    Verkar dock som att han har rätt. Metoo verkar huvudsakligen vara ett skandinaviskt projekt.

    trends.google.com/trends/explore?q=Metoo
    Att berätta om sexövergrepp av diverse slag är inte hat utan bara att belysa verkligheten för många. Fungerande människor som inte utsätter andra känner sig inte skyldiga för vad andra gör.
  • Anonym (Non)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-12 19:38:33 följande:

    Har du helt missat hur stort #MeToo är i både USA och Storbritannien? (Även NZ, Kanade mfl.) I Frankrike går de steget längre med #BalanceTonPorc, och avslöjar svinen.


    Har massa vänner i Frankrike sedan studietiden. Det är inte alls lika stort och utbrett där, en liten klick jämfört med här.
  • Anonym (Fru Sofie)

    Jag tror att det beror på mer eller mindre hjärntvätt. Det är liksom allt vi får höra idag, att allt är vita mäns fel. 
    Jag, kvinna och före detta feminist, tycker att det är helt förfärligt och jag kan säga att det bara ger motsatt effekt på mig. 

  • Anonym (D.D.)
    Anonym (storslagen) skrev 2018-02-12 23:01:51 följande:

    Att berätta om sexövergrepp av diverse slag är inte hat utan bara att belysa verkligheten för många. Fungerande människor som inte utsätter andra känner sig inte skyldiga för vad andra gör.


    Det beror på hur man gör det.

    Likna vid invandrare och våldtäkter. Du kan konstatera att invandrare är kraftigt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Om däremot din slutsats är att invandrare är svin och dylikt, då är det hat. Denna retorik är särskilt illa då den stora majoriteten invandrare och män inte våldtar.

    Från många håll kring metoo ser man just hur framförallt feminister talar om män som ansvariga som grupp. Män benämns i regel på ett nedvärderande sätt.
  • Anonym (storslagen)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-13 03:28:04 följande:
    Det beror på hur man gör det.

    Likna vid invandrare och våldtäkter. Du kan konstatera att invandrare är kraftigt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Om däremot din slutsats är att invandrare är svin och dylikt, då är det hat. Denna retorik är särskilt illa då den stora majoriteten invandrare och män inte våldtar.

    Från många håll kring metoo ser man just hur framförallt feminister talar om män som ansvariga som grupp. Män benämns i regel på ett nedvärderande sätt.
    Jag hittar inga varken feminister eller andra som benämner män som grupp på ett nedvärderande sätt med tanke på att det inte är män i allmänhet som begår övergrepp mot kvinnor precis som det bara är en mindre grupp av män som slår ihjäl andra män.

    Det är inte manshat att som kvinna vara ointresserad av att närmare lära känna och umgås med män som man inte är attraherade av precis som det inte är manshat när man som man inte vill vara kompis med alla andra män eller kvinnohat när en man inte vill ha närmare relation med en kvinna
  • Rikard

    Det lilla manshat som finns i Sverige är en västanfläkt mot det kvinnohat som finns och i synnerhet det hat som finns mot kvinnor som gör sig hörda eller vill bestämma över sina egna kroppar, hur de ska klä sig, vilka de ska eller inte ska ha sex med och huruvida män ska få lägga sina händer på dem. 

    Med detta sagt, och med risk för att klumpas ihop med stollarna som ser manshat i varje buske, vill jag ändå påpeka att det finns en tendens att sätta likhetstecken mellan "män" och "dåligt". Både offentligt och i mitt privata umgänge stöter jag på kvinnor som använder orden "män" och "manligt" som skällsord. Gärna sammankopplat med orden "vita" och "medelålders". Har kvinnan klassificerat någon som en vit medelålders man behövs liksom inga fler argument för att visa att det handlar om en idiot.

    Det finns en del feminister som borde se över sin argumentationsteknik. Att klanka på människor för tre egenskaper de inte kan rå för (kön, hudfärg och ålder) är inte rimligt.

  • Anonym (dumdidum)
    Anonym (Peter) skrev 2018-02-12 19:38:33 följande:
    Har du helt missat hur stort #MeToo är i både USA och Storbritannien? (Även NZ, Kanade mfl.) I Frankrike går de steget längre med #BalanceTonPorc, och avslöjar svinen.
    Skillnaden ligger väl mest i att i alla andra länder så handlar #metoo om verkliga trakasserier och övergrepp. I  Sverige blandas det ihop med "en kille tittade konstigt på mig på bussen, jag är kränkt, #metoo" vilket gjort att #metoo i Sverige till ett stort skämt på precis samma sätt som feminismen i Sverige blivit ett stort skämt som ingen annan än feministerna själva längre tar på allvar.

    Kan det finnas ett samband där? Polariserad feminism som för länge sen lämnat jämställdhetsfrågan och nu mest går ut på bittra kamper om folk ska kallas för hen eller vilken färg på kläder barn ska ha .... och ... metoo som blir ett skämt pga lättkränkta "offer" som anser att  precis allt de inte gillar är en kränkning i samma klass som att bli våldtagen.
Svar på tråden Varför är manshatet så utbrett i Sverige?