• Anonym (utlandssvensk)

    Vad ska man tänka på när man flyttar till Svergie?

    Hej forumet!

    Jag och familjen flyttade från Sverige när jag var liten, men nu vill jag och min fru flytta dit igen. Jag är svensk medborgare och min fru är medborgare i USA. Jag är också kvinna. Vi har 3 barn som är 5 och 1 år.

    Vad ska man tänka på i Sverige? Var ska man bo som homosexuell med barn? Hur välkommen är man? Jag har förstått att det är dyrt i Sverige och att man betalar mycket skatt? Är det jobbigt att gå igenom skatteinbetalningarna varje år? Vad ska man tänka på när man köper hus och flyttar in? Hur fungerar skolan för barnen i Sverige? Hur är det att jobba i Sverige? Hur är det att jobba och ha barn i Sverige? Hur vanligt och välkommet är det att ha husdjur? Hur är maten? Är det lätt att äta nyttigt? Hur mycket pengar behöver man för att leva per månad?

    Det känns som om jag har 1000 frågor.

  • Svar på tråden Vad ska man tänka på när man flyttar till Svergie?
  • viseversa
    Vad ska man tänka på i Sverige?

    Var ska man bo som homosexuell med barn? Du kan bo vart du vill. Homosexullitet är väldigt accepterat här.

    Hur välkommen är man? Du är välkommen så länge ni följer lagar och regler och är trevlig mot folk.

    Jag har förstått att det är dyrt i Sverige och att man betalar mycket skatt? Ja man betalar mycket skatt 30%men det går också till sjukvård skola förskola mm mm mm. Skolan är gratis. Sjukvård för barn upp till 18år också. Även tandvård är gratis ypp till 21 tror jag.

    Är det jobbigt att gå igenom skatteinbetalningarna varje år? Ja det kan vara knepigt om man har eget företag. Jag skriver bara under och skickar in.

    Vad ska man tänka på när man köper hus och flyttar in? Finns bra och "sämre" områden att bo på. Kolla upp det innan.

    Hur fungerar skolan för barnen i Sverige? Dom får skola på en gång. Förskola är svårare dock. Där får man ligga på för att få en plats relativt nära hemmet.

    Hur är det att jobba i Sverige? Beror vad man jobbar med. Men det är väl helt ok.

    Hur är det att jobba och ha barn i Sverige? Funkar bra.

    Hur vanligt och välkommet är det att ha husdjur? Husdjur är väldigt välkommet i dom felsta bostäder och även många köpcentrum.
    '
    Hur är maten? Maten är god.

    Är det lätt att äta nyttigt? Ja bara att handla det man vill. Finns massa frukt och grönt på hyllorna.

    Hur mycket pengar behöver man för att leva per månad? Beror på hur mycket utgifter ni har. VÄLDIGT olika mao
  • Egon den stora

    Gällande skatten så sköts ju det mesta automatiskt. Om du inte handlar aktier eller har eget företag eller liknande så är det ju inget jobb att deklarera.

    Har du något jobb? Att tänka på vid husköpet är väl det vanliga, hur höga är driftkostnader, behövs renovering osv.

  • Anonym (utlandssvensk)

    Viseversa: Tack för svaren. Så långt låter det ju bra.

  • Egon den stora

    Vad menar du med om husdjur är välkommet? Det är ju inte som Tyskland att man tar med hunden till restauranger direkt. Jag vet inte hur det ser ut med det i USA?

  • Anonym (Svensk)
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2018-02-13 17:28:47 följande:

    Hej forumet!

    Jag och familjen flyttade från Sverige när jag var liten, men nu vill jag och min fru flytta dit igen. Jag är svensk medborgare och min fru är medborgare i USA. Jag är också kvinna. Vi har 3 barn som är 5 och 1 år.

    Vad ska man tänka på i Sverige? Var ska man bo som homosexuell med barn? Hur välkommen är man? Jag har förstått att det är dyrt i Sverige och att man betalar mycket skatt? Är det jobbigt att gå igenom skatteinbetalningarna varje år? Vad ska man tänka på när man köper hus och flyttar in? Hur fungerar skolan för barnen i Sverige? Hur är det att jobba i Sverige? Hur är det att jobba och ha barn i Sverige? Hur vanligt och välkommet är det att ha husdjur? Hur är maten? Är det lätt att äta nyttigt? Hur mycket pengar behöver man för att leva per månad?

    Det känns som om jag har 1000 frågor.


    Du kan bo var som helst fast just norrlands inland är väl inte bäst för homosexuella. Vill du vara 100% säker så välj en stad som har universitet. Bästa staden skulle jag säga är umeå. Den har vunnit något pris för det och jag bor där och typ hälften jag känner är inte heterosexuella. Men så gott som alla städer är jättebra. Man är välkommen som amerikan, inga problem :)

    Svårt att säga hur dyrt för jag vet inte vad man jämför med men upplever det inte så dyrt. Sjukvård och utbildning är ju så gott som gratis.

    Det är inte jobbigt med skatten, det dras automatiskt på lönen och varje år får du hem en blankett som redan är ifylld. Är det inget speciellt så loggar du bara in på Internet med lösenordet på blanketten och godkänner. Det blir lättare för varje år. Man kanske inte ens behöver ha blanketten nu utan loggar in med personnr.

    Man behöver inte tänka på något särskilt om man köper hus/bostadsrätt. Vill man hyra måste man stå i långa hyresköer. Kan vara bra att ställa barn i kö tidigt eftersom det är bostadsbrist i alla städer vad gäller hyresbostäder och studentbostäder. De flesta hyr till en början när de flyttar hemifrån och köper sedan när de får råd.

    Man har rätt till (billig) förskola från 12 mån till 6 år. 6-7 år förskoleklass som är skolförberedande om man vill. Skola från 7år till 16 år. Gymnasium som är högskoleförberedande eller yrkesförberedande 16-19 år (frivilligt men nästan alla går). Sedan gratis högskola/universitet där man söker in på betyg eller högskoleprov.

    Barn får frukost/mellanmål/lunch/mellanmål på förskola och lunch på skolan. Man ska inte skicka med egen mat och det kostar inget.

    Jättevanligt med hund eller katt eller smådjur. Det anses positivt men man får inte ta in dem i butiker etc pga allergier.

    Lätt att äta nyttigt.

    Ca 4000 per vuxen och 2000 per barn efter bostad är betald skulle jag säga men det är olika. Titta på försäkringskassan, de har kalkyler om hur mkt levnadskostnad är i olika åldrar.
  • Egon den stora

    Att jobba och ha barn är normalt. Man får ersättning av försäkringskassan om man är hemma med sjuka barn. Över en veckas sjukdom kräver läkarintyg både om det gäller barn eller dig själv. Du har en dag utan lön om du blir sjuk och sedan 80 % av lönen.

    Skatten beror på vilken kommun du bor i och hur mycket du tjänar. Ca 34% är ganska normalt. Sedan betalar arbetsgivaren lika mycket i avgifter för dig.

  • Anonym (utlandssvensk)

    Egon den stora: Sköts skatten mest automatiskt? Det låter alldeles underbart. Att betala skatt här är dreadful och tar en hel vecka om man inte lämnar in allt till en revisor. 

    Vi har jobb här i USA. Min fru jobbar för ett IT-företag och jag jobbar pyttelite för ett bokföretag som illustratör, men jag är mest hemmamamma, men jag kan jobba mycket mer om jag har hjälp med barnen. Min fru skulle nog behöva ett nytt jobb i Sverige, men jag får jobba var som helst, allt kan skötas över internet.

  • viseversa
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2018-02-13 17:51:25 följande:
    Egon den stora: Sköts skatten mest automatiskt? Det låter alldeles underbart. Att betala skatt här är dreadful och tar en hel vecka om man inte lämnar in allt till en revisor. 

    Vi har jobb här i USA. Min fru jobbar för ett IT-företag och jag jobbar pyttelite för ett bokföretag som illustratör, men jag är mest hemmamamma, men jag kan jobba mycket mer om jag har hjälp med barnen. Min fru skulle nog behöva ett nytt jobb i Sverige, men jag får jobba var som helst, allt kan skötas över internet.
    Skatten dras automatiskt från din lön.
  • Anonym (Sv)

    Född och uppvuxen Svensk som bott här hela livet men jag visste inte ens hälften av denna info om Sverige så tack för update.

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man flyttar till Svergie?