• Justgotpreg

    När ska man berätta om sin graviditet?

    Hej!

    Jag är gravid i v6. Yey!!!!!!

    När berättade ni för familjen att ni var gravida? Jag och min man har inga barn sedan tidigare och är lite rookies på allt detta. Efter att ha googlat runt lite så förstår jag att v.12 verkar vara en tid då många berättar.

    När berättade ni?

    Help a sister out!! :)

  • Svar på tråden När ska man berätta om sin graviditet?
  • LovisaM

    För dem närmast berätta jag direkt, chefen v. 14 (kunde inte utföra alla arbetsuppgifter) och kollegorna efter rull v. 19. Det syntes inte förrän sent så det var skönt att kunna vara gravid i smyg för omgivningen

    Grattis förstårs

  • Ebo88

    Vi blev gravida i maj 2017 men förlorade vår son i v.25. Då berättade vi ganska tidigt för familj och vänner, runt v.6-10. Vi lade aldrig ut något på sociala medier vilket jag är glad över då det blev som det blev.

    I Januari blev jag gravid så nu väntar vi hans syskon. Är nu i v.5+5 och ska på ultraljud v.10. Om vi ser ett litet liv då så kommer vi berätta efter kub som vi kommer göra i v12.

    Men det är bara för att skydda oss själva ifall något skulle gå fel.

  • InaLo

    Första barnet berättade jag direkt.

    Andra barnet direkt

    Tredje i V 12

    Fjärde barnet kom det vara offecielt nästa vecka. Är då í vecka 18. Denna gången är jag betydligt äldre. Ca40år och risken för MF har varit större denna gången. Men det går inte att gömma längre. Så det kommer bli märkbart nu.

  • Otit

    Första barnet nästan direkt för familjen, efter kub testet i vecka 14 berättade jag på jobbet. Med andra barnet har jag sagt till ett par vänner att vi väntar barn, men kommer inte berätta för någon mer förrän efter kub-testet i vecka 13. Har en vän som fick missfall i vecka 12 efter ett MA. Fostret var dött sedan några veckor men kroppen fattade inte. Så vågar liksom inte lita på 12 veckors gränsen förrän jag har sett på UL. Gör det som känns rätt för er. Vill ni berätta så gör det, vill ni vänta är det också okej!

  • malino

    Grattis! Jag är med i v.6 och funderade på samma sak som du.. kommer nog vänta! Bara min syster och massör som vet ????

  • SofieJ

    Jag berättade för närmaste familjen och ett par nära vänner direkt. Jobbet fick veta efter bra resultat på KUB, ca v. 14.

    Tycker ett bra riktmärke är att berätta för de som du känner att du kan prata med om något går snett. Jag är väldigt nära min familj och behövde någon att prata om då jag var orolig och så i början.

    Det är störst risker för missfall fram till v. 12, därför många ser det som en lagom tid att berätta om graviditeten.

  • sobrio88

    Vi berättade för familjen ett par veckor efter plus på båda barnen, så ca v 7-9. Gick ut officiellt med det efter kub på första och vad som skulle varit kub på andra men då var jag feldaterad så det var visst v15 så kub-testet var för sent att göra med första hade jag inte kunnat vänta längre för jag fick grav foglossning i samma veva som kubtestet så jag blev sjukskriven från då och resten av graviditeten så det gick inte dölja.

    Grattis

  • RJEL

    Jag o min sambo visste i 3 veckor innan vi i vecka 8-9 berättade för våra föräldrar och efter 2-3 veckor berättade jag för några vänner.
    Fick berätta för chefen i vecka 9 för jag blev sjukskriven 1 vecka för illamående och hon höll inte tystnadsplikten och berättade för mina kollegor att jag var gravid..
    Sen i vecka 16 gick vi ut till alla med det.

    Grattis!:)

  • Jag är bara jag

    När man vill om man är beredd på att ta kommentarerna ifall det blir missfall. Vi berättade v.14 förra gången för makens familj (hade sett pyret levande några dar innan), för min mamma v.21 och offentligt några veckor senare. Nu vet bara 2 stycken och vi tänkte berätta så sent som möjligt ( är i v.19 imorron).

  • Justgotpreg
    LovisaM skrev 2018-02-13 18:21:03 följande:

    För dem närmast berätta jag direkt, chefen v. 14 (kunde inte utföra alla arbetsuppgifter) och kollegorna efter rull v. 19. Det syntes inte förrän sent så det var skönt att kunna vara gravid i smyg för omgivningen

    Grattis förstårs


    Tack!!!

    Ja man behöver ju inte ha så brått!!! Vill ibland skrika ut det till alla bara haha :)
  • Justgotpreg
    malino skrev 2018-02-13 19:24:56 följande:

    Grattis! Jag är med i v.6 och funderade på samma sak som du.. kommer nog vänta! Bara min syster och massör som vet ????


    Tack!!! & grattis själv!!!

    Ja än så länge är det bara jag och min man som vet men klarar man verkligen av att vänta i 5 veckor till!?! :O
  • Justgotpreg
    sobrio88 skrev 2018-02-13 19:31:10 följande:

    Vi berättade för familjen ett par veckor efter plus på båda barnen, så ca v 7-9. Gick ut officiellt med det efter kub på första och vad som skulle varit kub på andra men då var jag feldaterad så det var visst v15 så kub-testet var för sent att göra med första hade jag inte kunnat vänta längre för jag fick grav foglossning i samma veva som kubtestet så jag blev sjukskriven från då och resten av graviditeten så det gick inte dölja.

    Grattis


    Får jag fråga vad ett KUB är? (dum fråga kanske!!!)
  • SofieJ
    Justgotpreg skrev 2018-02-13 22:29:51 följande:

    Får jag fråga vad ett KUB är? (dum fråga kanske!!!)


    KUB står för kombinerat ultraljud och blodprov. Det är ett test man kan göra för att räkna ut sannolikheten att barnet har ett kromosomfel. Flera olika parametrar spelar in, såsom storleken på barnets nackspalt, blodvärden och mammans ålder. Testet är gratis i vissa landsting efter 32-33 år när risken för kromosomfel ökar, men man kan även bekosta det själv om man vill :)

    Om du vill göra ett sånt test så tänk på att man bara får en sannolikhetsgrad till svar, inget definitivt ja eller nej.
  • student2013

    En kompis samma dag.

    Mina syskon samma dag eller dagen efter. Har en grupp chat och satte smeknamn moster och morbror på dem gick några minuter så ringde min syster och frågade om det var sant.

    Svärmor fick veta 2 dagar efter plusset då vi skulle träffa henne och hennes gubbe och yngsta syskonet.

    Jag jobbade 3 dagar efter och åkte till mina föräldrar och berättade som skulle till min mormor och morfar senare samma dag så följde med dit och berättade för dem den dagen också.

    Min farmor och ena morbror ringde jag till 1 vecka efter ungefär.

    Tror mannen berättade för sina andra brödrar när vi nyligen fick veta. I 4+4 ungefär.

    Vecka 7 eller 8 berättade jag för min chef en kollega fick veta veckan innan då jag inte kunde hålla det för mig själv och frågade henne lite gravid relaterade frågor.

    Men dem flesta nära visste i vecka 10-11 tror jag.. BF är beräknad till på lördag iallafall så väntar på att hon ska komma ut nu.

  • sobrio88
    SofieJ skrev 2018-02-13 22:42:17 följande:

    KUB står för kombinerat ultraljud och blodprov. Det är ett test man kan göra för att räkna ut sannolikheten att barnet har ett kromosomfel. Flera olika parametrar spelar in, såsom storleken på barnets nackspalt, blodvärden och mammans ålder. Testet är gratis i vissa landsting efter 32-33 år när risken för kromosomfel ökar, men man kan även bekosta det själv om man vill :)

    Om du vill göra ett sånt test så tänk på att man bara får en sannolikhetsgrad till svar, inget definitivt ja eller nej.


    I vissa landsting erbjuds alla kostnadsfritt oavsett ålder. Jag blir 30 i år och har/skulle gjort Kub med båda barnen som är födda -15 och -17. 2014/2015 var det ett erbjudande till alla, men 2017 så var det att dom som tackade nej fick tid till ul i v14 för koll på fostret och för att man tidigare skulle upptäcka ev tvillinggraviditet så det är olika för olika landsting
  • SofieJ
    sobrio88 skrev 2018-02-14 01:48:58 följande:

    I vissa landsting erbjuds alla kostnadsfritt oavsett ålder. Jag blir 30 i år och har/skulle gjort Kub med båda barnen som är födda -15 och -17. 2014/2015 var det ett erbjudande till alla, men 2017 så var det att dom som tackade nej fick tid till ul i v14 för koll på fostret och för att man tidigare skulle upptäcka ev tvillinggraviditet så det är olika för olika landsting


    Oj jaha! Vad lyxigt :D

    Vi bestämde oss för att göra KUB-testet privat eftersom jag är över 30 och vi ändå gärna ville se fostret i de veckorna. Jag bor i Malmö.
  • HäxanSurtant

    För familjen och de närmsta berättar vi direkt. Jag förlorade ett barn i vecka 22 och var så otroligt glad att alla visste för jag kunde få otroligt mycket stöd i sorgen!
    Nu plussade jag idag och det gick som en löpeld i mitt närmsta nätverk, har två barn 8 & 11 år och vi berättade för dem också direkt!
    Jag blir stor om magen i vecka9-10 och illamående från v 7 och då är det bra att alla vet!

Svar på tråden När ska man berätta om sin graviditet?