• CoolaMorsan

    Bara invandrare på barnens skola!

    Jag var nyligen på ett föräldramöte på barnens skola, och blev bestört. Det var tre svenska föräldrar, och ca 23 invandrarföräldrar. De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Nu är jag ju verkligen ingen rasist. Jag röstar på MP och tycker att mångkultur är bra och allt, men jag oroar mig för ifall mina barn går i skolan som en minoritet, tror ni det kan vara svårt för dem?

  • Svar på tråden Bara invandrare på barnens skola!
  • Anna60
    CoolaMorsan skrev 2018-02-14 10:23:26 följande:
    Jag var nyligen på ett föräldramöte på barnens skola, och blev bestört. Det var tre svenska föräldrar, och ca 23 invandrarföräldrar. De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Nu är jag ju verkligen ingen rasist. Jag röstar på MP och tycker att mångkultur är bra och allt, men jag oroar mig för ifall mina barn går i skolan som en minoritet, tror ni det kan vara svårt för dem?
    Det kan ju bli problem med språket. Risken finns att de tar till sig den där nysvenskan så man låter som en invandrare som inte lärt sig språket riktigt. Jag hade flyttat och försökt få in dom på en skola med svenska barn som majoritet.
  • SimSalaBimm

    Hur har du inte kunnat veta detta tidigare? Vad är du för en oengagerad mamma som för det första inte träffat ditt barns lärare förrens nu, och dessutom inte känner till ditt barns klasskamrater? Bor du i ett helt svenskt område där dina barn slussas ut till en skola i förorten?

    Visst ja, valår....

  • Anonym (Hm)

    Ja på vissa skolor är det ju så, beror på vilket område man bor i.... Det kan ju ingen egentligen veta, om det blir svårt för dina barn på grund av det. Troligen inte.

  • Anonym (Visst)

    Vilket trams. Helt osannolik historia. Varför hitta på nåt sånt? Finns väl tillräckligt mycket verkligt elände att skriva om.

  • Duckan
    De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Då var det ingen bra tolk då de vanligtvis simultantolkar och det är inget som ni andra märker av då.
  • Anonym (Troll)

    Det är ett troll, Ts har skrivit rasistiska inlägg tidigare.

  • Lindsey77
    Anonym (Visst) skrev 2018-02-14 10:43:10 följande:

    Vilket trams. Helt osannolik historia. Varför hitta på nåt sånt? Finns väl tillräckligt mycket verkligt elände att skriva om.


    TS kanske har hittat på detta, vad vet jag. Men i vilken värld lever du i? Ute på landet? Tror du på riktigt att det inte finns några sådana klasser? Har själv jobbat på en sådan skola, och det som ovanstående skriver är inte ovanligt. Det som är ovanligt i den här historien är att det överhuvudtaget finns barn som inte har något annat ursprung än svenska.

    Jag är för mer segregation, men det blir ännu värre nu med skolvalet. Nu får bara de barn som bor nära skolan plats, ex i ett sk "fint" område. Förr kunde man blandas mer pga av kösystem. Nu får knappast barn i förorten plats på populära centrumskolor.
  • Anonym (Guugug)

    Det låter hårt, men jag hade flyttat till annan skola. Jag är lärare och har både barn med invandrarbakgrund och etniskt svenska barn i undervisning. Invandrarbarnen är precis lika kloka och trevliga som svenska barn, så där ser jag inga problem, men när det gäller språket har de invandrare som varit kort tid i Sverige av naturliga skäl ett mindre avancerat språk.

    Ditt barn kommer inte sporras i sin språkutveckling.

  • Anna60

    Sluta svara. Det är ett troll som är TS. Hen skriver liknande i andra trådar också.

  • Anonym (Visst)

    Klart det finns sådana klasser. Det finns massor av problem överallt i samhället nu, tack vare en extremt oansvarig och korkad migrations- och integrationspolitik under många år.

    Ts historia är däremot uppenbart påhittad och därmed ointressant som utgångspunkt för en diskussion.

  • lövet2

    På vår skola finns det ett par sådana klasser, och det har gått rätt bra. De har ofta en assisterande lärare med, så det är ju en fördel. Dessutom får klasserna vara lite mindre. Jag var i en förstaklass t ex, där det var 3 ungar med infödda svenska föräldrar. Sedan var det 5 barn födda i Sverige, men där minst en förälder talar ett annat språk. Och så några invandrade barn, varav 2 av dem var flyktingar. Alla barnen lär sig svenska väldigt snabbt, eftersom det är enda gemensamma språket. Jag tror det skulle vara svårare om många av barnen kom från samma land och hade ett annat gemensamt språk än svenska.

  • Anonym (bounty)

    Sådana skolor är oftast dom sämsta i sina kommuner,vill du att ditt barn skall utvecklas och få bra betyg byt skola så fort det går.

  • Nimzay

    Röstar du på MP har du själv varit med och bidragit till att det blivit som det blivit...

  • mammalovis

    Du får väl helt enkelt besöka ditt barns klass och bilda dig en egen uppfattning. En fördel är ju om andelen med annat modersmål inte överstiger 50 %, men å andra sidan är det ju stor skillnad i språkutvecklingen beroende av om du är född i Sverige och gått på förskolan i flera år eller om du är nyanländ med mindre än 4 år i Sverige.

    Min dotter har klasskompisar som har annat modersmål som gått flera år på förskolan, så de tänker jag inte ens på som invandrare. Nu tror jag de är max 3-4 nyanlända.

  • Anonym (Familjen Blatte Här)
    CoolaMorsan skrev 2018-02-14 10:23:26 följande:

    Jag var nyligen på ett föräldramöte på barnens skola, och blev bestört. Det var tre svenska föräldrar, och ca 23 invandrarföräldrar. De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Nu är jag ju verkligen ingen rasist. Jag röstar på MP och tycker att mångkultur är bra och allt, men jag oroar mig för ifall mina barn går i skolan som en minoritet, tror ni det kan vara svårt för dem?


    Mina barn går på GRATIS privatskola. Den är kristen och betygen i topp!

    De invandrare som går där pratar perfekt svenska.

    24 elever i varje klass istället för 30.

    Jag är halvsvensk och min man andra generationens invandrare.

    Vi ville absolut inte ha barnen på en invandrarskola för det blir bara problem.

    Jag orkar inte ens nämna alla problem här för det är som att göda den helsvenska helknäppa PKmaffian
  • Anonym (Byt skola)

    Tror absolut det kommer bli problem för ditt barn. Men var bor ni? Är området också invandrartätt?

    Undervisningen kommer bli på lägre nivå då barnen är sämre på språket och inlärningen tar längre tid.

    Kulturella skillnader? Hur kommer ditt barn påverkas av detta? Vilken människosyn bär de andra barnen på?

    vilket stöd tror du de andra föräldrarna kan ge sina barn i uppfostran och skolgång?

    Av egen erfarenhet, som skolsköterska på en skola i Stockholm ute i förorten, åk f- 6, så skulle jag absolut rekommendera dig att byta skola om du kan. På "min" skola har vi just nu inga barn med 2 etniskt födda svenska föräldrar.

    Jag trivs bra på min skola, men ser problemen tydligt. Barnen slåss mycket, kommer smutsiga och eländiga till skolan, undervisningen ligger långt efter om jag jämför med mina egna barns som har 1 barn i sin klass med icke svenska föräldrar, (åk2) och den andra (åk1) enbart svenska föräldrar.

    Föräldrarna på skolan där jag arbetar kommer från många olika länder, och det är i princip omöjligt att genomföra ett föräldramöte utan att föräldrarna blir väldigt osams. (Inget jag som skolsköterska genomför men lärarna på skolan är ju mina kollegor också och vi träffas och pratar dagligen).

    Barnen är elaka mot varandra, diskuterar olika religioner och tar sig uttryck som de hört hemma. Socialen är ofta inkopplade, familjerna är trasiga, misshandel inom familjen vanligt, barnen försummas. Gäller givetvis inte alla, men tar nu upp det som jag ser, som skolsköterska.

    Problemen är av en karaktär som svår att föreställa sig, hade själv ingen aning men arbetat här nu i 5 år, trivs bra, tycker jättemycket om barnen och känner att det här är en arbetsplats där mitt arbete gör skillnad. Men skulle aldrig ha min egna barn här.

  • Anonym (..)
    CoolaMorsan skrev 2018-02-14 10:23:26 följande:

    Jag var nyligen på ett föräldramöte på barnens skola, och blev bestört. Det var tre svenska föräldrar, och ca 23 invandrarföräldrar. De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Nu är jag ju verkligen ingen rasist. Jag röstar på MP och tycker att mångkultur är bra och allt, men jag oroar mig för ifall mina barn går i skolan som en minoritet, tror ni det kan vara svårt för dem?


    oj.
  • Anonym (Hmmmm....)
    CoolaMorsan skrev 2018-02-14 10:23:26 följande:

    Jag var nyligen på ett föräldramöte på barnens skola, och blev bestört. Det var tre svenska föräldrar, och ca 23 invandrarföräldrar. De hade till och med en tolk som fick översätta allt som läraren, som var från Bosnien, berättade, vilket ledde till att mötet tog dubbelt så lång tid.

    Nu är jag ju verkligen ingen rasist. Jag röstar på MP och tycker att mångkultur är bra och allt, men jag oroar mig för ifall mina barn går i skolan som en minoritet, tror ni det kan vara svårt för dem?


    Varför oroar du dig för att skolan är mångkulturell? Du är ju för mångkultur!

    Det är precis som Jesper Rönnblom sa i sitt program. Medelklassen är gärna för mångkultur  men sätter sina barn i skolor med en stor majoritet svenskar.
Svar på tråden Bara invandrare på barnens skola!