• Sara101010

    Att lära barn läsa innan skolan.Positivt?

    Hej!Undrar om det är vanligt med barn som kan läsa innan de börjar skola?

    Har hört mycket om att de barnen kan få problem i skolan då undervisningen har små resurser att handskas med elever som sticker ut kunskapsmässigt.

    Har ni några erfarenheter?

  • Svar på tråden Att lära barn läsa innan skolan.Positivt?
  • elyse
    blomman 2 skrev 2018-02-15 14:23:40 följande:

    Jag tror att fler barn idag har lärt sig att läsa pga datorer och smartphones. Samt att många föräldrar anser det viktigt innan skolstart. Därför medvetet gjort ett val åt barnet, att lära dem att läsa. Så länge barnet VILL och är positivt inställd så är det aldrig fel, men ett KRAV ska det inte vara. Det ska vara ett lekfullt lärande när de är små. Det finns andra färdigheter som är viktigare att kunna när man börjar skolan/ förskoleklass. Turtagande/ vänta på sin tur, kunna ta/ följa instruktioner, samarbeta mm. Och viktigt - alla barn utvecklas i olika fart, har olika svårigheter att tacklas med, och att det mesta jämnar ut sig med åldern/tiden.


    Det håller jag verkligen med om! Att lära sig läsa lär sig alla så småningom, men att kunna umgås med andra lär sig vissa aldrig.
  • Braattläsa

    I min erfarenhet är det rätt vanligt att barn kan läsa mer eller mindre bra när de börjar skolan, men det beror väl på var man kommer ifrån (= vilka föräldrar barnen har).

  • Physalis

    Vad jag förstått så har skolan blivit bättre på att ta hand om barn med olika kunskapsnivåer.

    Sen har skolan en skyldighet att anpassa sig till individens behov, och inte bara gör elever det går dåligt för, utan även de barn som har det extra lätt.

    Så är barnet intresserat så ska man absolut ta tillfället i akt och jobba med läsandet, oavsett ålder.

    Skulle skolan sen krångla eller inte erbjuda barnet arbetsuppgifter som är givande så får man läsa på om deras skyldigheter och påminna de.


    Korrekturläser som en kratta
  • Vinterankan
    Hermioney skrev 2018-02-14 22:48:02 följande:

    Jag fick lära mig läsa räkna skriva innan skolan. När jag var 5 kunde detta.

    När jag började skolan hade jag skittråkigt.

    Jag hade lika gärna kunnat hoppa över hela ettan.

    Ingen hänsyn togs till mig utan ALLA ska passa in i mallen och INGEN sticker utanför.


    Jag har samma erfarenhet och mina barn får inte lära sig läsa innan skolan, när de visat intresse för det så har jag styrt in på annat lärande istället. Verkar vanligt att ungefär halva klassen kan läsa när de börjar ettan och att skolan är hyfsat bra på att ge uppgifter av olika svårighetsgrad. Däremot verkar det inte ha någon betydelse om man kan läsa eller inte och man kommer snabbt ifatt. Upplevde att min dotter var typ medel i klassen efter en termin och i framkant efter 3.
  • mammalovis

    Hur spridningen ser ut med att kunna läsa varierar från klass till klass. Där jag är nu var det ingen som stack ut, ovanligt nog.

    Ibland har man enstaka barn som läser kapitelböcker som en trea, ibland läser ett gäng texter med konsonantmöten t ex strid utan bekymmer, men oftast har man ett gäng som inte kan ljuda eller bara ljudar ihop korta och enkla som sol, ros o s v.

    Min dotter var av den senare sorten, men hon hade inget direkt intresse av att lära sig läsa, däremot älskar hon matte. Hon går i ettan nu. Idag frågade hon om vad 100 gånger 100 blir, så vi fick ta en sväng med vad de större talen heter, då hon kan ramsräkna till drygt 100.

    Vad gäller att lära sig läsa, så tänker jag att man lär barnet det som det är intresserat av. Sedan kan man ju ha spel och liknande som möjliggör att man lär sig, men det ska ju vara på ett lekfullt sätt, "Tvånget" med att träna kommer ju ändå tids nog. Sedan har många barn lättare för att skriva ord än att ljuda ihop dem. Det är oftast metoden Att Skriva sig till Läsning ASL, som är dominerande om man använder surfplattor och Skolstil mycket, sedan sker lästräningen parallellt och kommer delvis med på köpet.

  • modsey

    Är de intresserade så visst kan de lära sig innan skolan. Är de inte intresserade är mitt råd, vänta!

    Jag har fyra barn, alla helt olika. Det barn som varit minst intresserad och lärde sig senast, läser nu själv till lärare

  • Alexi

    Båda mina barn knäckte läskoden före förskoleklass. Och när barnen börjar ettan kan nog majoriteten läsa lite grann i alla fall, är min bild.

    Jag kunde läsa när jag började skolan och det gjorde att jag hade med mig en känsla av att vara duktig och att skolan var lätt. Den hade jag med mig många år framåt och det var bara positivt. Så av den anledningen, och att båda mina barn är födda sent på året, så uppmuntrade jag läsning för dem innan skolstart. Född sent på året kan ju göra att man är efter på annat och då ville jag att de åtminstone skulle vara duktiga på en sak.

  • Ggrodan

    Jag kunde skriva slumpartade bokstäver och siffror över hela papper och räkna litegrann när jag var 5-6 år. Jag tror absolut att det är bra att barnen lär sig hemifrån i förväg men det ska vara på en kravlös lek-nivå.

  • NELJ

    Jag tror barnet lär sig när det är moget för det. Man kan så klart hjälpa till men antingen finns intesset där vid eller så gör det det inte - och då kommer det med all sannolikhet senare.

    Så jag ser ingen orsak att pusha på, stimulera ja men inte forcera.

    Och att vissa barn har svårt i skolan pga särbegåvning har inget med tidigt läsning att göra. Du kan inte skapa särbegåvning hos barnet.

  • Alexi
    NELJ skrev 2018-02-17 08:24:32 följande:
    Jag tror barnet lär sig när det är moget för det. Man kan så klart hjälpa till men antingen finns intesset där vid eller så gör det det inte - och då kommer det med all sannolikhet senare.

    Så jag ser ingen orsak att pusha på, stimulera ja men inte forcera.

    Och att vissa barn har svårt i skolan pga särbegåvning har inget med tidigt läsning att göra. Du kan inte skapa särbegåvning hos barnet.
    Och jag håller med, det har inte varit minsta problem för mina barn att de kunnat läsa lite innan skolan börjar. Skolan anpassar ju med olika nivåer på böcker osv, plus att man ju tränar mycket med hur bokstäver ska skrivas snyggt och sånt och det kan ju inte barnen bara för att de kan läsa.
  • nirakanna2
    Poppy75 skrev 2018-02-14 23:04:42 följande:

    När jag började skolan var det flera barn som kunde läsa. Jag kommer ihåg att jag kände mig lite lurad och efter som inte kunde. Det var 1982


    Ha, ha, jag med! Jag var jättesur på mamma som inte lärt mig, fast det bara tog några veckor innan jag också kunde ????
  • Hermioney
    Alexi skrev 2018-02-17 08:36:09 följande:

    Och jag håller med, det har inte varit minsta problem för mina barn att de kunnat läsa lite innan skolan börjar. Skolan anpassar ju med olika nivåer på böcker osv, plus att man ju tränar mycket med hur bokstäver ska skrivas snyggt och sånt och det kan ju inte barnen bara för att de kan läsa.


    Skriva snyggt fick vi lära oss i trean när vi började med skrivstil inte i ettan
Svar på tråden Att lära barn läsa innan skolan.Positivt?