Hur spridningen ser ut med att kunna läsa varierar från klass till klass. Där jag är nu var det ingen som stack ut, ovanligt nog.
Ibland har man enstaka barn som läser kapitelböcker som en trea, ibland läser ett gäng texter med konsonantmöten t ex strid utan bekymmer, men oftast har man ett gäng som inte kan ljuda eller bara ljudar ihop korta och enkla som sol, ros o s v.
Min dotter var av den senare sorten, men hon hade inget direkt intresse av att lära sig läsa, däremot älskar hon matte. Hon går i ettan nu. Idag frågade hon om vad 100 gånger 100 blir, så vi fick ta en sväng med vad de större talen heter, då hon kan ramsräkna till drygt 100.
Vad gäller att lära sig läsa, så tänker jag att man lär barnet det som det är intresserat av. Sedan kan man ju ha spel och liknande som möjliggör att man lär sig, men det ska ju vara på ett lekfullt sätt, "Tvånget" med att träna kommer ju ändå tids nog. Sedan har många barn lättare för att skriva ord än att ljuda ihop dem. Det är oftast metoden Att Skriva sig till Läsning ASL, som är dominerande om man använder surfplattor och Skolstil mycket, sedan sker lästräningen parallellt och kommer delvis med på köpet.