• hammarhajen

    Vad ska en assistent på fsk göra?

    Jag tänker generellt att man jobbar på jobbet.

    barn med autism kan ju ha väldigt olika stödbehov. En del kräver (i perioder i alla fall) mer eller mindre 100% av en resurs, andra klarar en del saker själva.

    Om exempelvis barnet med autism lyssnar på lärarens högläsning tillsammans med andra barn och klarar det bra, då tycker jag att det är självklart att resursen kan jobba med något under tiden istället för att sitta sysslolös. Behövs det kan man vara i samma rum för att hinna läsa av i tid, men helt ok att t.ex. sortera något eller svara på mejl under tiden. 

    Om barnet kan klä på sig själv, men man behöver finnas nära i hallen om det uppstår konflikt, då känns det självklart att hjälpa andra barn med vantar och overall. Men kanske inte att lämna hallen och t.ex. hjälpa barn på toaletten, då tappar man ju uppsikten över barnet man assisterar. 

    Men det beror ju på vad man har för avtal med sin arbetsgivare. 

  • hammarhajen
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:15:59 följande:
    Inte anställd alls, det är praktik.
    Om du läser till specialpedagog har du en lärarutbildning i botten. Då borde du veta själv ungefär vad som förväntas i arbetet på en förskola. Annars får du stämma av med dina kurslärare. 

    Vi har en förskola knuten till vår skola. Där hjälper ALLA till med det praktiska i verksamheten, även rektorn. Klart att olika tjänster har olika ansvar och fokus. Rktorn torkar inte lika många matbord som barnskötarna eftersom hon har mindre tid i barngrupp, men alla bidrar efter den tid de har. 

    Ett barn med autism har oftast stort behov av stöd i samspelet med andra barn. Superviktigt att assistenten lär känna de andra barnen och blir en trygg figur som kan gå in i barnens lek utan att andra barn känner sig osäkra. 
Svar på tråden Vad ska en assistent på fsk göra?