• Anonym (M)

    Island vill förbjuda manlig omskärelse

    Tycker spontant att det borde förbjudas. Alla sorters icke-medicinska ingrepp på barn som innebär att skära, göra hål elller på annat sätt modifera deras kropp borde förbjudas. Dock tycker jag att SofieJ har en viss poäng, för jag är inte naiv och tror att det magiskt kommer upphöra helt för att det förbjuds. Istället kommer det göras hemma under mer eöler mindre sanitära förhållanden alt. göras på en resa utomlands. Men samtidigt så finns det en mening i att förbjuda något för att det är det rätta att göra, och jag tror samtidigt inte heller det kommer kunna gå att minska på något annat sätt.

  • Anonym (M)
    Anonym (Japp) skrev 2018-02-19 08:26:38 följande:

    Även kvinnlig könsstympning (felaktigt kallad omskärelse ibland) kan ju utföras hemma eller på resa utomlands, och gör så också. För den skull skulle vi ju aldrig tillåta det. Det är ett väldigt dåligt argument.


    Fast det var inte ett argument som så. Jag bara erkände att det finns en poäng i det, en reell sak att diskutera, ett faktiskt problem. För så är det ju. Men jag avslutade ju just med att däremot så borde svensk lag ändå gå efter vad som är "rätt" (från vårt etiska perspektiv).
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-02 05:35:47 följande:

    *Vårt perspektiv*? Ett existentiellt perspektiv menar du?


    Nej, från vårt perspektiv. Det finns inget universalt perspektiv, uppenbarligen. Existentiellt perspektiv är något annat, även det kan skilja sig mellan grupper
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-02 08:17:57 följande:

    Existensiell, universell, allmänmänsklig, osv. Att ta avstånd ifrån övergrepp på barn är inte någon *somliga gillar blått, andra föredrar rött, vi tycker alla olika*-grej. Att övergrepp är fel är inte en åsikt, det är fakta.


    Nej, det är inte just det det inte är. Övergrepp har vi bestämt är fel (missförstå mig inte nu; motsätter mig inte detta på något vis), men för alla människor och grupper måste det inte vara så. Dock tror jag att de flesta (så gott som alla?) grupper av människor är överrens om att övergrepp är fel, men alla är inte överrens om vad som räknas som ett övergrepp. Och det är ju just det som är grejen med t.ex. manlig omskärelse. Det är många som inte anser att det är ett övergrepp eller ett dugg fel, många som tycker att det är fel och rentav taskigt/elakt/dåligt att inte göra det. Tt du tycker det är fel (eller att jag tycker det och vårt samhäller överlag tycker det) gör det inte till fakta eler någon universal sanning.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-03 00:27:18 följande:

    Jag förstår vad du menar, men jag tänkte mer ur en medicinsk synvinkel. Rent krasst är det ju dock lika logiskt som att när vi är trötta och somnar beror det på att kroppen behöver återhämtning. Samma med förhuden och dess skyddande funktion mot ollonet. Visst, kroppen är komplex - men vissa saker är ändå solklara. Talar vi däremot om en religiös synvinkel så är ju det mesta *möjligt*. Hoppas du fattar vad jag menar.


    Men det var inte alls vad jag pratade om. Jag skrev att jag tyckte det var rätt att Sverige borde förbjuda det pga det som är etiskt "rätt" - alltså vad som är etiskt rätt ur vår syn. Din invändning var att det finns ett objektivt rätt och fel, att det var fakta. Men etik är ju just inte det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-04 04:11:16 följande:

    Du menar att etiken överträffar det medicinska?


    Vaddå etiken överträffar det medicinska? Det är väl himla tydligt att det för det mesta inte finns någon betydande medicinsk anledning till att skära av förhuden på små pojkar , även om en del vill inbilla sig det. Det är ju just det som är grejen, det handlar inte alls om det medicinska. Det handlar om tradition och kultur och värderingar som är styrda av bl.a. etiska övertygelser.
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2018-03-07 04:56:32 följande:

    Jag tycker att du är ute och cyklar lite i ditt resonemang här. Det är ju att bestämma om ett kirurgiskt ingrepp på en annan person, utan att det är medicinskt motiverat och utan att personen själv får något att säga till om, som är ett övergrepp på och intrång i den drabbade individens integritet, frihet, rättigheter och möjlighet till egna val. Det borde ses som en universal sanning, åtminstone i en sekulär demokrati som eftersträvar att efterleva mänskliga rättigheter. Att ta detta från någon ska inte kunna ses som annat än fel. Sedan finns det de som tycker att deras tro givit dem möjlighet till vissa undantag, men så omfattar också religioner i regel en mängd motsägelser, vilket motiverar till att religion inte ska tillåtas vara rättesnöret för vad som allmänt betecknas som rätt eller fel.


    Det finns inte en universal sanning gällande detta hur mycket ni än vill det. Det allra tydligaste beviset på set är det faktum att manlig omskärelse utförs i stor utsträckning. Eller tror ni att alla föräldrar som låter det göras på sina barn ser det som övergrepp? Det tror inte jag. Jag tror de är övertygade om att det är det rätta att göra och ser inget etiskt fel med det. Spelar ingen roll hur mycket vi tycker att det borde vara en universal sanning, det är inte det. Men å andra sidan är det, i mitt tycke, rätt irrelevant vad gäller svensk lag. Svensk lag är inte heller universal och det kvittar att manlig omskärelse inte är det, inom ramen för den "svenska etiken" så bör manlig omskärelse fortfarande förbjudas.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-07 02:51:08 följande:

    Ja, det var ju det jag ville komma till. Rent medicinskt är det alltså fel att ta bort förhuden, så i det avseendet är det inte en fråga om tycke och smak - utan om religion/tradition, som du säger.


    Då förstår jag inte varför du började citera mina inlägg från början och säga att "vårt perspektiv" är inte en åsikt utan fakta. För det är en helt annan grej än detta. Det medicinska har egentligen inte särskilt olika perspektiv, men det påstod jag aldrig. Jag pratade om den etiska biten, vad man anser är rätt och fel. Där skiljer sig perspektiven åt och det var det du ifrågasatte från början, väldigt annorlunda från vad du säger i detta inlägg.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-07 07:50:20 följande:

    Fast det där är ju precis som att säga att *de får göra vad de vill i andra länder för det finns ändå inget rätt eller fel*.


    Nej, det är det inte. Att erkänna att det finns olika etiska perspektiv innebär inte att vi måste acceptera andra synsätt som okej. Men huruvida andra länder får göra vad de vill fastän det strider mot våra etiska principer, ja, då är vi inne på ytterligare ett annat område- suveränitet. Och det är en väldigt känslig fråga. Generellt är det inte okej för länder att (oftast genom våld eller hot om våld) tvinga andra länder att rätta sig efter det "inavderande" landetd etiska principer. Det betyder ju inte som sagt att vi stödjer deras agerande. Men bäst är ju när förändring kan komma innifrån, vilket det ofta gör gällande just sådana här saker - framförallt med globalisering där alltföer exponeras till möjligheten av ett annat (ofta friare) samhälle. T.e.x i länder där kvinnlig omskärlse vart relativt vanligt förekommande och även lagligt, där har det funnits kvinnogrupper som kämpat för att man ska sluta med det och få det olagligt (samtidigt som det såklart funnits kvinnor som vill att seden ska fortsätta). Och i en del länder har det faktiskt blivit olagligt tillslut och andelen kvinnor som utsätt för det minskat drastiskt.

    Men som sagt, det är en helt annan diskussion. Denna tråden handlar ju om Sverige ska förbjuda manlig omskärelse, inte hur vi ska hantera eller diskutera förekomsten av manlig omskärelse i andra länder.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-09 04:33:36 följande:

    Varför diskuterar du det då? Du är ju överens om att det ska förbjudas i Sverige, så fattar inte vem/vad du diskuterar emot.


    Det var DU som drog upp en diskussion av det. Jag skrev i en kommentar att jag tycker Sverige oavsett borde göra det olagligt då det är vad som är etiskt rätt - från vårt perspektiv. Du ifrågasatte vad "vårt perspektiv" innebar och kunde inte förstå det.
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2018-03-07 10:10:42 följande:

    Du villar bort dig själv genom att se det från håll som inte är relevanta. Det kan inte vara någon annan än personen själv som ska bestämma sådant. Börjar vi tumma på individens fri- och rättigheter så kan det lika gärna drabba religiösa direkt. Det konsekvent logiska och därmed att se som en universell sanning är att religionsfrihet ska gälla alla och envar samt att även religiösa måste respektera andras rätt att själva välja i detta, vilket inkluderar även deras bröder, systrar, fruar och barn. Kort sagt, man måste också ge de fri- och rättigheter man själv vill åtnjuta, annars kan de tas ifrån en.


    Hur villar jag bort mig menar du? Låter som du villar bort dig. Jag har inte snackat någonting om religion. Min ursprungliga kommentar som satte igång diskussionen du nu kommenterar och citerar mig i var något i stil med att jag tycker att Sverige borde göra det olagligt på princip för att vi anser (generellt; som land) det är etiskt fel - från vårt perspektiv. TS förstod inte var det innebär och undrade om jag inte menade existentiellt perspektiv (vilket inte har något alls med detta att göra) och så var diskussionen igång huruvida etik är universalt eller ej och Ts förvirrade sig själv så mycket i sina kommentarer att han knappt själv verkade veta vad han snackade om. Så nej, jag har inte villat bort mig. Jag har aldrig pratat om religionsfrihet, det enda jag påpekade att som stat borde det anses vara fel från vårt perspektiv och därmed förbjudas inom vår stat. Alla efterföljande kommentarer har vart ett resultat av att ts inte verkar förstå vissa begrepp eller att olika människor och grupper av människor ser på saker på olika vis.
    Anonym (Stympning) skrev 2018-03-07 11:06:49 följande:

    Jag tror inte att alla de som utför könsstypning på flickor ser det som övergrepp heller, och jag tror det finns de inte ser det som etiskt fel. Skulle de göra det är jag naiv nog att tro att de inte skulle utföra könsstympningar, oavsett kön.


    Exakt, känns rätt uppenbart för mig att föräldrar som utsätter sina barn för detta inte faktiskt ser det som ett övergrepp. De har ett annat perspektiv på vad som är okej.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-10 13:41:03 följande:

    Nej, jag tycker att det är fullständigt orimligt att ha en sådan nationalistisk syn på det hela. Trots det anser jag det alltså vara off topic.


    Vad menar du är nationalistiskt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-13 04:51:38 följande:

    Din syn på rätt och fel.


    Hur är min syn på rätt och fel nationalistisk?
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-15 04:20:44 följande:

    För att du anser att *vår* etik aldrig kan bli allmän. Det är per definition detsamma som att ge upp (kampen för en rättvis värld, osv).


    Det är inte vad nationalism/nationalistisk innebär. Och det är inte heller vad jag skrev. Du får läsa igen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-16 03:43:05 följande:

    Nationellt perspektiv, var väl snarare det jag ville komma till.

    Så du tror på att *importera* vår etik till andra länder?


    Har fortfarande noll med "nationellt perspektiv" att göra dessa saker.

    Jag tror inte på att "exportera" etik nej. Om ett lands människor lider helt horribelt så ser jag legitim anledning att invadera landet och skita i deras suveränitet. Men annars håller jag rätt hårt på länders suveränitet, om vi inte ger det så kan det så ger det andra länder "rätt" att skita i vår suveränitet baserat på att vi inte har samma syn på saker och ting. Däremot tror jag att den typ av etik som vi håller på i Sverige och som finns i många andra länder redan sprids och kommer fortsätta spridas pga globalisering. Och att stötta inhemska grupper i deras kamp om den faller samman med "vår" etik för att främja en (i mitt tycke) positiv utveckling. Men nej, jag tror inte på att exportera "vår" etik, för världen fungerar inte så och borde nog inte göra det heller.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förhudenkvar1) skrev 2018-03-17 00:50:00 följande:

    Men är det inte indirekt det som sker när vår etik *når* andra länder? Även om vi inte tvingar dem att tycka som vi, så påverkar vi ändå.


    Att globalisering gör att omika idéer och perspektiv sprids är väl ändå inte att vi "exporterar" vår etik. Det senare antyder ju en aktiv handling från vår sida och det är inte det som händer.
Svar på tråden Island vill förbjuda manlig omskärelse