• Anonym (x)

    Vad gör du när en 3-4 åring busar och inte lyssnar?

    Ibland när jag gör frukost så börjar min son härja runt och smälla i dörrar, kasta saker och väsnas massor på alla möjliga sätt. När jag säger till så tror han att vi leker och skrattar jättemycket och väsnas mer. Om jag försöker få honom intresserad av att äta händer samma sak dvs han tycker det är roligare ju mer jag försöker få honom att avbryta. Han kan stå och smälla i en dörr 10-15 ggr på det sättet och skratta hysteriskt. Att bara ignorera funkar inte heller, såvitt jag vet skulle han smälla med dörren en halvtimme om jag inte stoppade honom. Grannarna har redan klagat. 
    Det enda sättet att få ett slut på det är att jag ryter åt honom så att han blir ledsen och börjar gråta men så vill jag inte behandla mitt barn. Vi har suttit ner och pratat lugnt och stilla om hur man ska bete sig och det känns som att det kanske har minskat en aning men ändå blir det såhär ibland. Som idag :(

  • Svar på tråden Vad gör du när en 3-4 åring busar och inte lyssnar?
  • Pope Joan II
    Anonym (x) skrev 2018-02-19 12:31:39 följande:
    Det är samma sak där, om jag försöker inleda en annan lek så är det ännu roligare att smälla i saker eller att bara rusa fram och tillbaka och stampa. Däremot så fungerar den taktiken om jag lyckats påbörja en lek först, men så är det inte alltid. 
    Till hans försvar så måste jag ju säga att det är ganska roligt att springa omkring och stampa och låta och smälla med grejer. Särskilt när man är 3-4 år. Jag tycker inte att det låter som ett jättestort problem. Du skriver att ni oftast hjälps åt med frukosten och att det funkar bra om du har tagit kommandot och påbörjat en lek först. Du vet ju om vid vilka tillfällen det här brukar ta fart och har därmed ett försprång vad gäller att avstyra det innan det ens uppstår. Låter överkänsligt av grannarna att klaga över det. 

    Dörrstopp kan du ju använda dig av. Och kanske köpa honom ett trumset som han kan ha i köket och jamma av sig med? Du kan spela något annat instrument eller om du vill vara vokalist kanske. Om ni hinner så kan ni ju ta en frulle i handen och gå ut och springa av er också. Det är ju vinter på de flesta håll i landet och därmed roligt att vara ute. Jag gjorde klämmackor i smärgåsgrillen, skar dem i trekanter och käkade frukost ute med barnen relativt ofta. Det tycker jag, och ungarna, var roligt.
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-02-19 12:40:04 följande:
    Till hans försvar så måste jag ju säga att det är ganska roligt att springa omkring och stampa och låta och smälla med grejer. Särskilt när man är 3-4 år. Jag tycker inte att det låter som ett jättestort problem. Du skriver att ni oftast hjälps åt med frukosten och att det funkar bra om du har tagit kommandot och påbörjat en lek först. Du vet ju om vid vilka tillfällen det här brukar ta fart och har därmed ett försprång vad gäller att avstyra det innan det ens uppstår. Låter överkänsligt av grannarna att klaga över det. 

    Dörrstopp kan du ju använda dig av. Och kanske köpa honom ett trumset som han kan ha i köket och jamma av sig med? Du kan spela något annat instrument eller om du vill vara vokalist kanske. Om ni hinner så kan ni ju ta en frulle i handen och gå ut och springa av er också. Det är ju vinter på de flesta håll i landet och därmed roligt att vara ute. Jag gjorde klämmackor i smärgåsgrillen, skar dem i trekanter och käkade frukost ute med barnen relativt ofta. Det tycker jag, och ungarna, var roligt.
    Fast jag får det intrycket att denna kille jagar upp sig så det inte går att stoppa, därav mitt förslag att han måste hela tiden stanna upp och göra något, t.ex öppna en grind, så han inte rusar upp i nivå 10.
  • Anonym (x)
    sextiotalist skrev 2018-02-19 12:37:02 följande:
    Men vad tror du om att sätta upp kompoststängsel mellan rummen, så han måste stanna upp och öppna innan han kan fara vidare (och stängsel runt elementen).
    Det jag tänker på att varje sak han vill göra kommer krävas att han stannar upp och gör något som kräver lite mer än bara rusa.
    Går det inte att smälla lika mycket med det? Jag vill inte behöva bygga om hela lägenheten men vissa anpassningar gör jag såklart. 
  • Anonym (x)
    Pope Joan II skrev 2018-02-19 12:40:04 följande:
    Till hans försvar så måste jag ju säga att det är ganska roligt att springa omkring och stampa och låta och smälla med grejer. Särskilt när man är 3-4 år. Jag tycker inte att det låter som ett jättestort problem. Du skriver att ni oftast hjälps åt med frukosten och att det funkar bra om du har tagit kommandot och påbörjat en lek först. Du vet ju om vid vilka tillfällen det här brukar ta fart och har därmed ett försprång vad gäller att avstyra det innan det ens uppstår. Låter överkänsligt av grannarna att klaga över det. 

    Dörrstopp kan du ju använda dig av. Och kanske köpa honom ett trumset som han kan ha i köket och jamma av sig med? Du kan spela något annat instrument eller om du vill vara vokalist kanske. Om ni hinner så kan ni ju ta en frulle i handen och gå ut och springa av er också. Det är ju vinter på de flesta håll i landet och därmed roligt att vara ute. Jag gjorde klämmackor i smärgåsgrillen, skar dem i trekanter och käkade frukost ute med barnen relativt ofta. Det tycker jag, och ungarna, var roligt.
    Ja det jätteroligt såklart men oftast är det så att vi ska göra någonting direkt efter frukosten, så äta, klä på sig, borsta tänderna, gå ut brukar vara det som gäller. Hade jag kunnat gå direkt från sängen rakt ut på gården för att undvika smällande dörrar hade jag faktiskt gärna gjort det. Att grannarna inte vill höra smällande dörrar klockan sju på morgonen tycker jag inte är konstigt alls. 
  • sextiotalist
    Anonym (x) skrev 2018-02-19 13:04:48 följande:
    Går det inte att smälla lika mycket med det? Jag vill inte behöva bygga om hela lägenheten men vissa anpassningar gör jag såklart. 
    Kompostgaller behöver inte ombyggnation :)

    Du plockar isär så du har fyra galler, så sätter du fast dom med t.ex en rem med en liten spik på ena sidan dörren och fixar en låsanordning på andra sidan dörren.
    Hur enkelt som helst, hundägare köper sådana för att hålla undan hunden från vissa ställen i hemmet. Billigt, enkelt och man behöver inte högsta betyg i slöjd för att fixa med detta.

    https://www.harald-nyborg.se/kompostgaller-892x690-mm-trad.html?___store=hn_default&gclid=Cj0KCQiAiKrUBRD6ARIsADS2OLnt10jypF_vG1b46gvlsLqWlf1hfPkFMzAS81-hYYRZH8py75UGKxsaAjy5EALw_wcB
  • Pope Joan II
    Anonym (x) skrev 2018-02-19 13:07:53 följande:
    Ja det jätteroligt såklart men oftast är det så att vi ska göra någonting direkt efter frukosten, så äta, klä på sig, borsta tänderna, gå ut brukar vara det som gäller. Hade jag kunnat gå direkt från sängen rakt ut på gården för att undvika smällande dörrar hade jag faktiskt gärna gjort det. Att grannarna inte vill höra smällande dörrar klockan sju på morgonen tycker jag inte är konstigt alls. 
    Det finns som sagt dörrstopp att sätta på dörrar längst upp så att de inte går att stänga helt. www.syskonhuset.se/hemsakerhet/1110-dorrstopp.html
  • Anonym (x)

    Jag förstår att det låter som att dörrarna är själva problemet men så är det inte. Det kan lika gärna vara en leksak som dunsas emot ett element, skåp eller en vägg.

  • sextiotalist
    Anonym (x) skrev 2018-02-20 10:15:09 följande:

    Jag förstår att det låter som att dörrarna är själva problemet men så är det inte. Det kan lika gärna vara en leksak som dunsas emot ett element, skåp eller en vägg.


    Det är säkert så, men min tanke var mer att hindra honom i hans framfart. Genom att sätta upp kompostgaller, så måste han stanna upp när han rusar runt. Barn är lite som hundar där, de kan stirra upp sig väldigt och inte kunna lugna ner sig, men genom att hela tiden ge dom "utmaningar" så att de blir "tvungna" att tänka och stanna upp, så kanske man kan få dom inte så rusiga.
    När det gäller slag mot elementen, så får man försöka göra elementen mer otillgängliga.
    Impulskontrollen hindras utan att mamma ropar nej, sluta, gör inte så, bort med dig, lugna ner dig (som jag kan tänka mig att det låter för det mesta, inte alls så konstigt)
  • Pope Joan II
    Anonym (x) skrev 2018-02-20 10:15:09 följande:

    Jag förstår att det låter som att dörrarna är själva problemet men så är det inte. Det kan lika gärna vara en leksak som dunsas emot ett element, skåp eller en vägg.


    Och du tror inte på att försöka ersätta med andra saker som trumset, elorgel, kastanjetter så att han kan skapa ljud men under mer kontrollerade former? Att försöka få honom att hamna på en lägre ljudnivå genom att du höjer din egen ljudnivå och ryter åt honom är kontraproduktivt. 

    Men jag ska sluta försöka ge dig råd. Jag har svårt att sätta mig in i att det skulle vara ett så enormt problem att en 3-4-åring emellanåt bankar en leksak mot en  vägg, ett element eller ett skåp. Att avleda i den sortens situationer brukar inte vara så särskilt krångligt. Det gäller att göra sig själv och det man vill att de ska hålla på med istället så intressant att de föredrar det. 
  • Anonym (Men jösses)

    Vilket curlande!

    Nästa gång det händer skulle jag aktivt avbryta det som sker. När sonen lugnat ner sig så pratar ni om detta och varför det är olämpligt. Sen pratar ni om konsekvenser ifall det sker igen. Och händer det igen så ser du till att driva igenom konsekvensen.

    Svårare än så är det inte. Man är inte elak för att man har regler heller och som förälder är det faktiskt ditt jobb att säga ifrån!

  • Anonym (Pappa)

    Ta honom i armen, sätt dig på huk, se honom i ögonen och säg med lugn och bestämd röst: Sluta [smälla i dörren]. Det [låter och du gör sönder dina öron]. 

    Gör detta varje gång och med varje sak han gör. Skrik inte, jaga inte och visa på allvar att det här är inte en lek, bara satyg.

    Du kanske också ska se över era frukostrutiner. Han är hungrig och håller på för att han inte för äta. Ge honom en frukt genast på morgonen eller väck honom inte innan frukosten står på bordet. 

  • Anonym (Tvååringar)

    Jag har två tvillingar som fyller 3 år i år. Dom gör samma. Jag bor dock i hus. Så slipper grannar. Men jag hinner knappt med att stoppa dom, när dom är igång. Säger jag till det ena barnet, så börjar nästa. O säger jag då till nästa barn, så börjar första att slå i dörrar tex.. Det är tufft! Och tålamod tryter absolut. Tänkte egentligen bara säga, att du inte e ensam om det problemet.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Men jösses) skrev 2018-02-20 12:48:08 följande:

    Vilket curlande!

    Nästa gång det händer skulle jag aktivt avbryta det som sker. När sonen lugnat ner sig så pratar ni om detta och varför det är olämpligt. Sen pratar ni om konsekvenser ifall det sker igen. Och händer det igen så ser du till att driva igenom konsekvensen.

    Svårare än så är det inte. Man är inte elak för att man har regler heller och som förälder är det faktiskt ditt jobb att säga ifrån!


    Haha Hahaaaahaha
Svar på tråden Vad gör du när en 3-4 åring busar och inte lyssnar?