• majsan99

    Överaktiv bebis

    Hej!
    Vi har en dotter på ca 4,5 månader som är så överaktiv. Hon har varit det sen födseln. Hon har svårt att komma till ro. Dag som natt så sparkar hon med benen, viftar med armarna och vrider väldigt mycket på huvudet. Även när hon sover. Dagtid så kan hon bara sova i vagnen. Vi är ute på promenader upp till 3-4 gånger/dag. Då kan hon sova från 30 minuter upp till 4 timmar/gång. Max ca 6 timmar/dag. Hon sover bäst på morgon/förmiddagen. Då kan hon vissa dagar sova upp till 3-4 timmar...det kanske är för länge. Ska man väcka henne efter 2 timmar och sen försöka få henne att sova flera, men kortare stunder istället. Då vill man ju helst kunna lägga henne inomhus ;)
    På kvällen vid 20-21.30 så går hon och jag och lägger oss i våran säng. Då kan det ta från 30 minuter upp till 2 timmar innan hon kommer till ro och somnar. Hon sover hyfsat bra under natten. Vaknar några gånger och vill ha bröstet. I bland känns det som att hon vill ha den som napp :). Vi har försökt med napp, men hon vill inte ta dem :(
    Jag delammar, så jag ammar och ger ersättning på dagarna. Natten får hon bara bröstet. 
    Är det någon som har något bra tips och råd? Hur kan man få henne att bli lite lugnare och komma till ro, samt få henne att somna inomhus? Skulle vara skönt att slippa gå ut på promenader någon gång ibland :) 
    Är det något som jag äter som jag ska undvika då vi även ammar?

  • Svar på tråden Överaktiv bebis
  • Meriall

    Hon kan sova i vagnen inomhus? Dra den fram och tillbaka eller gunga den så blir det som att ni är ute och går. När hon somnat så låter du henne fortsätta sova där.

  • Ebo88

    Min mamma var ensamstående med mig från gravidmånad 7. Jag sov nästan aldrig och mamma höll på att bli tokig. Hon var hos läkaren till och med som sa att jag var sällskapssjuk haha. Självklart var inte det en diagnos men jag ville inte vara själv helt enkelt. Sov nästintill bara i vagenen under promenad sä precis som ovanstående skriver - ta in vagnen i hemmet :) Ibland när mamma var helt slut så ställde hon dammsugarn under min spjälsäng och satte på. Då kunde jag även sova några timmar i sträck. Gör det bara inte under natten om ni bor lägenhet, mamma gjorde det under dagen då grannar var på jobb.

    Hoppas det löser dig för er!

  • Wilbo80

    Några tips som funkade på min son som var precis sådär:

    -I sjal/sele kunde han sova gur länge som helst. Hade alltid det hemma när han skulle sova.

    Vaknade han till efter 30 min somna han om om man guppa lite bara.. Kunde kolla film/serier/fika o allt.. Dock svårare att sova när han sov då..Det kom när han blev lite äldre :)

    -Tog ibland in liggdelen i badrummet med rinnande vatten från duschen - då kunde han sova huuur länge som helst.

    - Ställa ut vagnen på balkongen när han somnat i den. Vakna han till gick det att vagga vagnen där och han somna om.

    Hoppas ni hittar vad som funkar för er tjej :)

Svar på tråden Överaktiv bebis