• Thereisthat

    Står mellan valet och kvalet... Ska jag söka jobb eller fortsätta studera?

    Jag blir nu i mars färdig med min utbildning. Jag har studerat till Marknadsassistent (vuxenutbildning) och har tidigare utbildat mig till Näthandlare. Nu har jag möjlighet att fortsätta på universitetet, och det låter lockande. Men faktum är att det jag är utbildad till också det jag vill jobba med (kommunikation, sociala medier och marknadskommunikation).

    Så nu står jag mellan valet och kvalet, ska jag söka jobb eller studera vidare? Behöver därför lite input från er, vad tycker ni att jag ska göra? Kom med era åsikter!

  • Svar på tråden Står mellan valet och kvalet... Ska jag söka jobb eller fortsätta studera?
  • Anonym (E)

    Jag hade pluggat vidare. Det är roligt att plugga (nåja, oftast i alla fall) på högskola/universitet. Men om du känner att du behöver en stor förändring, och du är redo för det, så ge dig ut i arbetslivet! Om du inte är helt säker, sök jobb men sök också till din utbildning. Du kan tacka nej till både jobbet och utbildningen, men på detta vis får du ju se hur ditt utbud ser ut, vad exakt du väljer mellan, och det blir mer verkligt.
    Och så märker du ju om det är lätt eller svårt att hitta ett jobb inom det du är utbildad till just nu. Har du otur och faktiskt inte får någon intervju ens... ja, då vet du ju att du satsar på plugget. Men sök både jobbet och utbildningen. Sen utgår du därifrån. 

    Lycka till! Glad

  • Thereisthat
    Anonym (E) skrev 2018-02-24 23:26:47 följande:

    Jag hade pluggat vidare. Det är roligt att plugga (nåja, oftast i alla fall) på högskola/universitet. Men om du känner att du behöver en stor förändring, och du är redo för det, så ge dig ut i arbetslivet! Om du inte är helt säker, sök jobb men sök också till din utbildning. Du kan tacka nej till både jobbet och utbildningen, men på detta vis får du ju se hur ditt utbud ser ut, vad exakt du väljer mellan, och det blir mer verkligt.

    Och så märker du ju om det är lätt eller svårt att hitta ett jobb inom det du är utbildad till just nu. Har du otur och faktiskt inte får någon intervju ens... ja, då vet du ju att du satsar på plugget. Men sök både jobbet och utbildningen. Sen utgår du därifrån. 

    Lycka till! 


    Tack för tipset! :)

    Är väldigt, väldigt intresserad av att plugga. Jag har alltid drömt om universitet och allt dithörande roligt och intressant man får göra. Men samtidigt har jag också alltid drömt om att bo relativt nära stan och att ha ett kul jobb med en bra lön (ingen höginkomsttagare utan snarare tillräckligt för att både kunna spara och leva). Och med många års studier är utsikterna för en bostadsrätt relativt små inom de närmaste åren.

    Men jag ska nog göra som du säger! :)
  • magicmint

    Hejsan! :) 


    Jag hade nog antingen jobbat ett år eller två och spara lite pengar, ut och resa lite eller göra det en är intresserad av för att sedan plugga på uni.


    Eller så hade jag pluggat på uni och tagit ett extrajobb inom det du är utbildad till, då får du referenser, arbetserfarenhet mm, och extra pengar. 

    Hoppas du kommer på vad du vill :)

Svar på tråden Står mellan valet och kvalet... Ska jag söka jobb eller fortsätta studera?