• Anonym (Otacksamma typer)

    Tar man emot presenter så här?

    Tänk dig att du ger en presentpåse med olika dushtvålar, krämer och handkrämer etc. Personen som får presenten tar bara upp en sak och tittar knappt på den, luktar inte ens på den och tar inte upp fler saker för att se vad hon har fått. Du får knappt ett avmätt tack. Hur reagerar du?

  • Svar på tråden Tar man emot presenter så här?
  • Anonym (Otacksamma typer)
    Pope Joan II skrev 2018-02-20 18:12:35 följande:
    Bonusbarn?
    Nej.
    Iowhannah skrev 2018-02-20 18:15:09 följande:
    Det kunde varit jag som skrev det där. Jag tycker ofta att min spontana reaktion inte är den korrekta (alltså, den är sällan det jag verkligen tycker) så i såna situationer blir det lätt vajsing.

    Jag gillar julafton, för då är alla upptagna med sina egna paket och bryr sig inte så mycket om andras reaktioner.
    Visst att man har lite press på sig men om man är vuxen så har man väl vett att låtsas lite? Så svårt är det inte att visa lite intresse och tacksamhet för något man har fått.

  • Anonym (yrhönan)

    Jag har dåligt samvete för jag hann inte öppna alla saker på vår inflyttningsfest i helgen. Sprang runt med glas och servetter och öppnade vin och fixade med buffén så det blev bara inte tid till det. Och maken fattar ju inte att han kanske skulle kolla på det heller.

    Men jag är ändå glad för alla presenter, så hoppas att inte vännerna tänker för illa om mig.

  • PH76
    SofieJ skrev 2018-02-20 17:53:10 följande:

    Sorry, ska utveckla. Jag menar alltså om någon fyller år och får flertalet presenter som ska öppnas.


    Man tackar artigt och sen väntar man med att öppna alla presenter till tillställningen är över. På så vis så slipper man alla jämförelser och tävlingar.

    Givetvis så skickar men sen specifika tack sms eller liknande till var och en och tackar för den underbara tillbringaren, eller vad det nu må vara.
  • SofieJ
    Anonym (yrhönan) skrev 2018-02-20 18:30:05 följande:

    Jag har dåligt samvete för jag hann inte öppna alla saker på vår inflyttningsfest i helgen. Sprang runt med glas och servetter och öppnade vin och fixade med buffén så det blev bara inte tid till det. Och maken fattar ju inte att han kanske skulle kolla på det heller.

    Men jag är ändå glad för alla presenter, så hoppas att inte vännerna tänker för illa om mig.


    Klart att de inte gör. Det är inte normalt att förvänta sig någon slags oändlig tacksamhet för en halvgenomtänkt present heller. Hela grejen med presenter på en sån tillställning handlar ju i princip bara om artigheter, det är nog rätt få som lägger någon större vikt vid det, men man vill inte komma tomhänt.
  • Anonym (Otacksamma typer)
    Anonym (yrhönan) skrev 2018-02-20 18:30:05 följande:
    Jag har dåligt samvete för jag hann inte öppna alla saker på vår inflyttningsfest i helgen. Sprang runt med glas och servetter och öppnade vin och fixade med buffén så det blev bara inte tid till det. Och maken fattar ju inte att han kanske skulle kolla på det heller.

    Men jag är ändå glad för alla presenter, så hoppas att inte vännerna tänker för illa om mig.
    Fast din fest är ju en helt annan sak och folk såg ju säkert hur upptagen du var. Men du hade ju säkert tittat och tackat för presenten om det bara var en kompis som kom över.

  • taquine
    SofieJ skrev 2018-02-20 18:36:33 följande:
    Klart att de inte gör. Det är inte normalt att förvänta sig någon slags oändlig tacksamhet för en halvgenomtänkt present heller. Hela grejen med presenter på en sån tillställning handlar ju i princip bara om artigheter, det är nog rätt få som lägger någon större vikt vid det, men man vill inte komma tomhänt.
    Vem har sagt något om oändlig tacksamhet? Det räcker bra med normal social kompetens, dvs kunna klämma fram ett riktigt tack,så svårt borde det inte vara.

    Och vad vet du om om det handlar om ogenomtänkt present? Kanske valts med omsorg...
    Goodness me
  • Anonym (ck)
    Iowhannah skrev 2018-02-20 18:15:09 följande:
    Det kunde varit jag som skrev det där. Jag tycker ofta att min spontana reaktion inte är den korrekta (alltså, den är sällan det jag verkligen tycker) så i såna situationer blir det lätt vajsing.

    Jag gillar julafton, för då är alla upptagna med sina egna paket och bryr sig inte så mycket om andras reaktioner.
    Såvida man inte har traditionen att man öppnar ett paket i taget,
  • EmberEyes

    Hmmm...Jag verkar nog otacksam, när jag får en ask/påse/korg med olika produkter i så tar jag aldrig upp varje grej och ooohhh-ar över. Jag plockar upp en eller två av grejerna och säger tack. Speciellt om det är något jag känner till, t. ex bodyshop eller lush där jag har viss koll på sortimentet av dofter, texturer, kvalitet osv.
    Det betyder verkligen inte att jag inte uppskattar gåvan!

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Otacksamma typer) skrev 2018-02-20 17:45:55 följande:

    Tänk dig att du ger en presentpåse med olika dushtvålar, krämer och handkrämer etc. Personen som får presenten tar bara upp en sak och tittar knappt på den, luktar inte ens på den och tar inte upp fler saker för att se vad hon har fått. Du får knappt ett avmätt tack. Hur reagerar du?


    Jag hatar såna människor.

    Här har man ansträngt sig och väntar spänt på att få se deras glada leenden så visar de sån otacksamhet.

    Då blir man ledsen men man lär sig att aldrig mer anstränga sig för den personen.

    Hur svårt kan det vara egentligen?

    Jag själv säger alltid tack så mycket så fin/vacker tack för även om jag inte gillar presenten så är det en gåva med en tanke bakom.

    När folk gått hem kan man slänga det man inte gillar.
  • flygrl

    Jag själv blir alltid glad för presenter och försöker tydligt visa den glädjen och min tacksamhet till givaren. Sen kan det se lite olika ut beroende på sammanhanget typ om man har fullt upp ta hand om gästerna osv.

    Nåt jag däremot aldrig skulle kunna göra e kasta en present. Även om presenten inte va helt i min stil eller nåt e det ändå nåt en vän/familjemedlem lagt ner omtanke på att köpa. Ärligt mitt hjärta skulle krossas av kasta en present jag fått. :/

  • Physalis

    Tack för en present handlar för mig om två saker, tack för den faktiska saken man får och tack för att du ansträngt dig, lagt tid och tanke på mig.

    Av vuxna förväntar jag mig åtminstone ett artigt tack. Av barn och tonåringar har jag mer förståelse för bristande social kompetens.

    Det är såklart roligare att ge till någon som visar tydlig uppskattning över att få en present än en som inte gör det. Beroende på hur personen är ökas eller sänks min viljs att anstränga mig att lägga tanke bakom gåvan.

    Just en korg med tvålar mm så tycker jag det beror lite på. Om det är en färdigsammansatt set från rusta så tycker jag det räcker det med ett tack utan närmre inspektion. Om det är uppenbart att givaren valt ut varje produkt själv så tycker jag det är rimligt att visa intresse för varje produkt, kanske baserat på att jag själv gillar tvålar mm och varit nyfiken på att se vad någon valt ut åt mig.


    Korrekturläser som en kratta
  • SofieJ
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-20 22:38:28 följande:

    Jag hatar såna människor.

    Här har man ansträngt sig och väntar spänt på att få se deras glada leenden så visar de sån otacksamhet.

    Då blir man ledsen men man lär sig att aldrig mer anstränga sig för den personen.

    Hur svårt kan det vara egentligen?

    Jag själv säger alltid tack så mycket så fin/vacker tack för även om jag inte gillar presenten så är det en gåva med en tanke bakom.

    När folk gått hem kan man slänga det man inte gillar.


    Men allvarligt. Hur mycket har man ansträngt sig när man köpt ett färdigt kit sådär?
  • Anonym (Anna)
    SofieJ skrev 2018-02-21 01:45:24 följande:

    Men allvarligt. Hur mycket har man ansträngt sig när man köpt ett färdigt kit sådär?


    Men ärligt talat.

    Det finns faktiskt folk som gör egna presenter.

    Jag tex.

    Alla är inte köpmonster
  • SofieJ
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-21 02:17:19 följande:

    Men ärligt talat.

    Det finns faktiskt folk som gör egna presenter.

    Jag tex.

    Alla är inte köpmonster


    Nej, då är det en helt annan grej. Såg kommentarer om presentkorgar från Rusta och Bodyshop och antog att det var det som diskuterades i tråden.
Svar på tråden Tar man emot presenter så här?