• Grande Rock

    Gå till affären magsjuk?

    Har varit magsjuk ett par dagar och suttit hemma och spytt,
    Nu är jag symtonfri och ska då enligt gällande norm hålla mig hemma från jobbet ytterligare 48 timmar för att inte smitta mina medarbetare.
    För att hålla mig hemma behöver jag fylla på kylen, är det risk att jag smittar om jag går till affärn imorgon? hur brukar ni göra?


    Att tro är att inte veta
  • Svar på tråden Gå till affären magsjuk?
  • Cadencee
    Famous skrev 2018-02-21 07:24:27 följande:

    Tvätta händerna noga med tvål och vatten (och gärna handsprit på det om du har) innan du åker till affären så har du minimerat risken att smitta någon. Det är nog så det sprids många gånger, genom att folk åker till affären med virus på händerna och tar i vagnar, korgar och betalar med kontokort på knapparna. Sen tar nästa person händerna i ansiktet och så är man smittad.


    Handsprit är överflödigt när det gäller magsjuka. Tvål och vatten är långt mycket bättre än handsprit i det fallet:)
  • H4llongr0ttan
    Cadencee skrev 2018-02-21 08:22:37 följande:

    Handsprit är överflödigt när det gäller magsjuka. Tvål och vatten är långt mycket bättre än handsprit i det fallet:)


    båda tsm är bäst
  • Cadencee
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-21 09:21:27 följande:

    båda tsm är bäst


    Handsprit tar inte dom bakterier vid magsjuka så den är överflödig. Räcker med tvål och vatten. Möjligtvis tar handspriten bor andra bakterier Men inte magsjuka
  • H4llongr0ttan
    Cadencee skrev 2018-02-21 09:33:41 följande:

    Handsprit tar inte dom bakterier vid magsjuka så den är överflödig. Räcker med tvål och vatten. Möjligtvis tar handspriten bor andra bakterier Men inte magsjuka


    Nej jag vet att det inte tar bort vissa bakterier, fast många tror det, därför ska man kombinera dessa två för att ut bästa möjliga resultat! :)
  • SofieJ
    Cadencee skrev 2018-02-21 09:33:41 följande:

    Handsprit tar inte dom bakterier vid magsjuka så den är överflödig. Räcker med tvål och vatten. Möjligtvis tar handspriten bor andra bakterier Men inte magsjuka


    Det beror på vad det är för magsjuka. Är det matförgiftning så kan handsprit mycket väl hjälpa. Däremot hjälper det inte om det är vinterkräksjukan som är ett virus.
  • Famous
    Cadencee skrev 2018-02-21 08:22:37 följande:

    Handsprit är överflödigt när det gäller magsjuka. Tvål och vatten är långt mycket bättre än handsprit i det fallet:)


    Som jag skrev, gärna handsprit på det! Men tvål o vatten är nr 1. Säger inte att det hjälper totalt men har man handsprit så tar man det ju det.
  • Lollan1
    SofieJ skrev 2018-02-21 02:08:19 följande:

    Alltså om du duschar och ser till att ha rena kläder på dig när du går till affären så är risken verkligen minimal att du ska smitta någon. Det är kräk och bajs som smittas helt enkelt, så försök att låta bli att göra någotdera i affären.

    Det där med 48h tycker jag verkligen att man ska hålla på när det gäller dagis och jobb just eftersom man kan behöva gå på toa. Men det är ju bara en rekommendation, det är ingen lag/regel om man inte arbetar med livsmedel eller med sjuka.

    Jag har kräkfobi och är livrädd för att bli smittad av magsjuka. Anser ändå att det är okej att du går och handlar efter en dusch :)


    Förstår din tanke. Det finns dock de med "värre" emetofobi än dig, en av dem känner jag nämligen, som detta hade orsakat så mycket oro/ångest. Även en minimal risk är en risk.
  • SofieJ
    Lollan1 skrev 2018-02-23 14:00:41 följande:

    Förstår din tanke. Det finns dock de med "värre" emetofobi än dig, en av dem känner jag nämligen, som detta hade orsakat så mycket oro/ångest. Även en minimal risk är en risk.


    Nu vet du ju nada om allvaret i min fobi. Men låt gå.

    Oavsett så är definitionen av ordet fobi en irrationell rädsla. IRRATIONELL. Det är inte något alla andra människor kan begränsa sina liv efter, det måste även en fobiker inse.
  • Lollan1
    SofieJ skrev 2018-02-23 14:19:05 följande:
    Nu vet du ju nada om allvaret i min fobi. Men låt gå.

    Oavsett så är definitionen av ordet fobi en irrationell rädsla. IRRATIONELL. Det är inte något alla andra människor kan begränsa sina liv efter, det måste även en fobiker inse.
    Jag ber om ursäkt om min kommentar var dumt formulerad, jag satte det inom citationstecken för att försöka visa att det inte går att konstatera något men jag utgick från din egen kommentar om att du som fobiker tyckte att det var ok, som någon form av måttstock och jag ville påvisa att den måttstocken var större än så (oavsett allvarlighetsgrad av fobi).

    Nej, men när det finns rekommendationer att stanna hemma och människor som på så himla många sätt kan må dåligt både psykiskt och fysiskt av smittorisken så tycker jag att man kan begränsa sitt liv. Det är min åsikt och du får gärna tycka olika. Jag har själv inte emetofobi men vi alla skulle må bättre om alla bara följde rekommendationerna och fick mer kontroll på "epidemierna", det skulle vi vinna på både för vår fysiska och psykiska hälsa samt samhällsekonomiskt (genom minskade sjukskrivningar/vab och dylikt)
  • Grande Rock

    Som updatering i min frågeställning så löste jag det utan att gå utanför huset.
    Dvs jag hittade en dosa snus i jackan som jag glömt bort att jag hade och jag beställde ett par pizzor hemkörda. Kanske inte det nyttigaste alternativet, men är man sjuk får man trösta sig bäst man vill.


    Att tro är att inte veta
  • SofieJ
    Lollan1 skrev 2018-02-23 23:58:09 följande:

    Jag ber om ursäkt om min kommentar var dumt formulerad, jag satte det inom citationstecken för att försöka visa att det inte går att konstatera något men jag utgick från din egen kommentar om att du som fobiker tyckte att det var ok, som någon form av måttstock och jag ville påvisa att den måttstocken var större än så (oavsett allvarlighetsgrad av fobi).

    Nej, men när det finns rekommendationer att stanna hemma och människor som på så himla många sätt kan må dåligt både psykiskt och fysiskt av smittorisken så tycker jag att man kan begränsa sitt liv. Det är min åsikt och du får gärna tycka olika. Jag har själv inte emetofobi men vi alla skulle må bättre om alla bara följde rekommendationerna och fick mer kontroll på "epidemierna", det skulle vi vinna på både för vår fysiska och psykiska hälsa samt samhällsekonomiskt (genom minskade sjukskrivningar/vab och dylikt)


    Det håller jag absolut med om! Människor borde verkligen följa dessa rekommendationer, det hade definitivt begränsat utbrottens magnitud.

    När jag nämnde min emetofobi så menade jag att trots att jag har en extrem rädsla för att kräkas, så kan jag se att risken att TS skulle sprida sin sjuka är absolut minimal om hen följer de instruktioner jag gav. Jag menade liksom inte att min åsikt är mer giltig på nåt sätt. Hoppas att du förstår vad jag försöker säga.

    Sen i ärlighetens namn så finns det egentligen inga garantier för någon med fobi. Även om det var lag på att vara hemma 48h efter sista symptomet så skulle vi hitta sätt att oroa oss. Det är lite så vi jobbar :P
Svar på tråden Gå till affären magsjuk?