• H4llongr0ttan

    Varför bajsar hunden inomhus?!?

    Okej jag det är en valp jag pratar om, men jag tycker det fortfarande det verkar märkligt.

    Jag är ut med henne ofta, både tillsammans med hunden och ensam i lina. Om jag är med så kan jag stå en lång stund, på den vanliga plats var hon brukar utföra sina behov. Sedan kommer vi in och jaa DÅ kommer bajset och kisset, på golvet. VAAAARFÖR gjorde hon inte det utomhus då?!? Åh.

    Obs, händer inte alla gånger såhär men då och då. Jag förstår inte? Någon som har någon aning?

  • Svar på tråden Varför bajsar hunden inomhus?!?
  • bullen1984

    Det är kall ute och hon vill in, valpar fattar inte att de ska bajsa och kissa ute och det är jätteviktigt att du inte blir arg eller frustrerad. Och du ska gå ut med henne tillsammans med henne varje gång. Valpar lämnar man ALDRIG. FATTAR DU??

  • Anonym (123)

    Eeeeeeh. Tror du de lär sig själva att de ska bajsa bara för att de är ute?

  • H4llongr0ttan
    bullen1984 skrev 2018-02-21 20:39:42 följande:

    Det är kall ute och hon vill in, valpar fattar inte att de ska bajsa och kissa ute och det är jätteviktigt att du inte blir arg eller frustrerad. Och du ska gå ut med henne tillsammans med henne varje gång. Valpar lämnar man ALDRIG. FATTAR DU??


    Nej jag brukar inte bli arg, och hon har varit här några veckor redan och verkar trivas i lina därför har jag släppt ut henne så ibland. En hund som inte trivs strosar väl inte runt och luktar och håller på. Leker med katten brukar hon också göra i lina.
  • H4llongr0ttan
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-21 20:50:52 följande:

    Nej jag brukar inte bli arg, och hon har varit här några veckor redan och verkar trivas i lina därför har jag släppt ut henne så ibland. En hund som inte trivs strosar väl inte runt och luktar och håller på. Leker med katten brukar hon också göra i lina.


    Kanske då att hon isåfall glömmer att göra sina behov då hon är ensam
  • Anonym (M)

    Jag kan ju bara gissa men vår valp gjorde så för den frös ute. Då var det bara att vara med den ute och vänta. Jag stod helt enkelt still tills den satte sig. Också mycket beröm såklart. Han är rumsren nu när han är sex månader :)

    Och man kan visst ha en valp ute utan att följa med, vi har hängnat in en bit av gräsmattan till vår valp. I början gick vi med honom varje gång men efter ett par veckor fick han gå själv, vi har honom självklart under uppsikt genom fönstret hela tiden. Och han kan vara ute länge och bara nosa och gå omkring. Den vuxna hunden går fritt på gårdsplanen men den kommer på inkall.

  • Queennr1

    Av samma anledning som en bebis väljer att kissa precis när du tagit av blöjan. För att de inte har koll på läget...

  • H4llongr0ttan
    Anonym (M) skrev 2018-02-21 21:07:11 följande:

    Jag kan ju bara gissa men vår valp gjorde så för den frös ute. Då var det bara att vara med den ute och vänta. Jag stod helt enkelt still tills den satte sig. Också mycket beröm såklart. Han är rumsren nu när han är sex månader :)

    Och man kan visst ha en valp ute utan att följa med, vi har hängnat in en bit av gräsmattan till vår valp. I början gick vi med honom varje gång men efter ett par veckor fick han gå själv, vi har honom självklart under uppsikt genom fönstret hela tiden. Och han kan vara ute länge och bara nosa och gå omkring. Den vuxna hunden går fritt på gårdsplanen men den kommer på inkall.


    Tack, nu känner jag mig inte dum längre. Jag tyckte inte att jag gjorde fel i att ha henne i lina ibland. Det där med köld kan ju i och för sig vara sant nu då det är -18 ute just nu, haha. Men verkar inte så ändå för hon är minsann ute länge då hon lyckats smita!

    Men jag ska försöka helt enkelt att bara vänta ut det då.
  • Dexter dot com

    Valpar är ofta så upptagna med att utforska världen att dom helt enkelt "glömmer" att göra sina behov och när dom kommer in i tryggheten igen så händer det. Det kan ta upp tills dom är året innan poletten ramlar ner så ha bara tålamod.
    Personligen hade jag aldrig vågat lämna en hund i lina själv då det räcker med att den tex snor in sig med ett ben för att det ska gå av alt bli allvarliga skador.

  • H4llongr0ttan
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 05:27:30 följande:

    Valpar är ofta så upptagna med att utforska världen att dom helt enkelt "glömmer" att göra sina behov och när dom kommer in i tryggheten igen så händer det. Det kan ta upp tills dom är året innan poletten ramlar ner så ha bara tålamod.

    Personligen hade jag aldrig vågat lämna en hund i lina själv då det räcker med att den tex snor in sig med ett ben för att det ska gå av alt bli allvarliga skador.


    Detta verkar börjat hända på senaste, I början när hon ännu var så liten att jag kunde ha lös henne utan att hon smet så bajsade hon nästan direkt vi kom till denna specifika plats. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Är hon i lina så leker hon bara och förstår inte att utföra något. Är jag med i koppel så biter hon bara i kopplet konstant och utför inget. Sedan går vi in och då bajsar hon.

    Jag har försökt att ta i nära kopplet så inget finns att bita på, som de säger man ska göra på min hundkurs, men det hjälper ju inte för då biter hon sönder min hand istället. Sedan om jag håller för tight så halsbandet dras åt lite så sprattlar hon som en nyfångad fisk. Känner att jag har en ond cirkel pågång :(
  • NiMi12

    Aktiverar inte du hunden så aktiverar hunden sig själv. Visa vad som är rätt och fel beteende genom att avleda det som inte är önskvärt och belöna det som är önskvärt.
    Tex när valpen biter i kopplet. Stanna och stå helt still, när valpen slutar tar du fram en leksak och kampleker med den istället. Ge valpen en leksak att ha i munnen när du kopplar den så slipper du den kampen. För valpen är det ingen skillnad att leka med koppel eller leksak, det är du som måste visa vad den får leka med istället när du inte tycker det är ok med koppel eller nåt annat. Alltså ha ett alternativ och erbjud valpen den istället.

    Att gå ut och ställa sig på ett och samma ställe för att valpen ska göra sin behov förstår jag inte riktigt.
    Det är ju inte så att de går på låda liksom.

    Ta ut hunden och gå en liten långsam promenad runt kvarteret, stå stilla när valpen sniffar så ska du se att den hinner kissa och bajsa också.
    Belöna med godis eller leksak när valpen har gjort sina behov.

    Sen får du helt enkelt lära dig hur din hund rör sig och beter sig när det är dags att kissa och bajsa så att du hinner ta upp valpen i famnen och bära ut den istället.

    Lite olyckor de första månaderna är fullt naturligt och det kommer gå över så länge som du rastar och aktiverar din hund så som sig bör.


     

  • H4llongr0ttan
    NiMi12 skrev 2018-02-22 13:29:20 följande:

    Sen får du helt enkelt lära dig hur din hund rör sig och beter sig när det är dags att kissa och bajsa så att du hinner ta upp valpen i famnen och bära ut den istället.

     


    Tack för tipsen! Ville kommentera detta ännu, jag har sett stunder och vetat när hon behöver gå ut, så vi har gått ut men hon har inte gjort ifrån sig. Jag har försökt stå stilla o allt vad man nu fått för råd/eller lina då i mitt fall... men nej, här inne efteråt, bajs kiss bajs kiss... strax efter utevistelse -.-
  • NiMi12
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-22 16:15:32 följande:
    Tack för tipsen! Ville kommentera detta ännu, jag har sett stunder och vetat när hon behöver gå ut, så vi har gått ut men hon har inte gjort ifrån sig. Jag har försökt stå stilla o allt vad man nu fått för råd/eller lina då i mitt fall... men nej, här inne efteråt, bajs kiss bajs kiss... strax efter utevistelse -.-
    Det finns jättemånga anledningar till varför valpar gör sina behov inne. Men det är inte det vi behöver fokusera på.

    Du får helt enkelt belöna henne jättemycket när hon väl gör sina behov ute. Gör hon sina behov överallt eller är det på ett speciellt ställe inne? Om det är på ett speciellt ställe kan du lägga några tidningar där. Så fort hon går upp på tidningarna får du snabbt vara på benen, lyfta upp henne och bära ut henne.

    Hade det bara varit kiss hade jag misstänkt urinvägsinfektion. Inte helt ovanligt att valpar får det. Men nu eftersom det är både och så har hon gjort till vana att hålla sig ute och göra det inne istället.
    Så du får helt enkelt vara ute längre med henne, hon kan ju inte hålla sig i evigheter.

    Ut och lek och busa först och sen gå runt lite grann i lugn och ro så ska du se att hon sätter sig utomhus.
  • LFF

    Hur gammal är hon? Vart bort ni? Börjar det bli lite "vårigt" ute med mycket spännande dofter?

    Valpar gör sina behov där de känner igen dofter och känner sig trygga, därav att man alltid ska gå till samma plats när man lär dem att göra sina behov ute. Och sen att man belönar jättemycket. Genom att, när hon lär sig att göra behoven ute, säga tex "Bajsa" när hon bajsar och sen belöna kan ni få en hund som kan bajsa mer eller mindre på kommando (praktiskt om man vet att man har en längre resa framför sig).

    Sen gäller det att vara extremt vaksam på hundens signaler. Det hjälper inte (som föreslagits ovan) att vara ute jättelänge utan man går ut, ger det 5-10 minuter (när man är jättetråkig, busa får man göra efteråt) och händer ingenting så går man in, bevakar signalerna och så fort hunden börjar tassa omkring så gör man om proceduren. Plus då det vanliga: Mat-Ut-Vila-Ut-Lek-Ut.

  • LFF
    NiMi12 skrev 2018-02-22 13:29:20 följande:

    Aktiverar inte du hunden så aktiverar hunden sig själv. Visa vad som är rätt och fel beteende genom att avleda det som inte är önskvärt och belöna det som är önskvärt.
    Tex när valpen biter i kopplet. Stanna och stå helt still, när valpen slutar tar du fram en leksak och kampleker med den istället. Ge valpen en leksak att ha i munnen när du kopplar den så slipper du den kampen. För valpen är det ingen skillnad att leka med koppel eller leksak, det är du som måste visa vad den får leka med istället när du inte tycker det är ok med koppel eller nåt annat. Alltså ha ett alternativ och erbjud valpen den istället.

    Att gå ut och ställa sig på ett och samma ställe för att valpen ska göra sin behov förstår jag inte riktigt.
    Det är ju inte så att de går på låda liksom.

    Ta ut hunden och gå en liten långsam promenad runt kvarteret, stå stilla när valpen sniffar så ska du se att den hinner kissa och bajsa också.
    Belöna med godis eller leksak när valpen har gjort sina behov.

    Sen får du helt enkelt lära dig hur din hund rör sig och beter sig när det är dags att kissa och bajsa så att du hinner ta upp valpen i famnen och bära ut den istället.

    Lite olyckor de första månaderna är fullt naturligt och det kommer gå över så länge som du rastar och aktiverar din hund så som sig bör.


     


    När valpar är små vill de ha en trygg plats att göra sina behov på (därav att man ska gå till samma plats hela tiden). Där skiljer sig inte hundvalpar det minsta lilla från vargvalpar eller rävungar. De har en "toalett" helt enkelt när de är små och försvarslösa. När de blir äldre och tryggare så börjar de göra sina behov längre hemifrån.
  • Canadasvensk
    bullen1984 skrev 2018-02-21 20:39:42 följande:

    Det är kall ute och hon vill in, valpar fattar inte att de ska bajsa och kissa ute och det är jätteviktigt att du inte blir arg eller frustrerad. Och du ska gå ut med henne tillsammans med henne varje gång. Valpar lämnar man ALDRIG. FATTAR DU??


    Grattis, ett nytt rekort på FL! Endast 5 minuter efter att TS postat så damp det ner en helt onödigt elak kommentar. Imponerande... SkålTomte
  • Anonym (V)

    Är du samma tjej som hon i tråden som misshandlar sin 11 veckors valp så säger jag bara, hunden visar sitt missnöje och pissar och bajsar ner ditt hem för att du förtjänar att det stinker.

  • Anonym (Fy hundan)

    Kissar eller bajsar hunden inne så ska du trycka ner huvudet i kisset/bajset och sen släppa ut den.

    Det går också bra att hålla dom i en hundbur när dom är inne. Sen släpper du ut hunden en gång i timmen. En hund kisser inte i sin egna säng...

  • bullen1984
    Anonym (Fy hundan) skrev 2018-02-23 22:10:07 följande:

    Kissar eller bajsar hunden inne så ska du trycka ner huvudet i kisset/bajset och sen släppa ut den.

    Det går också bra att hålla dom i en hundbur när dom är inne. Sen släpper du ut hunden en gång i timmen. En hund kisser inte i sin egna säng...


    Det är något du INTE ska göra, att göra så är djurplågeri!! FY din korkade empatilösa människa, hoppas du aldrig skaffar hund. Skulle gärna trycka ned ditt ansikte i din egen avföring så får du se hur kul det är. 
    Eller kanske en ny metod på spädbarn!? Hör du ens själv hur sjukt det låter??
    HUR i HELVETE tror du att en hund lär sig av det? det ända den lär sig är att få en riktigt usel relation till sin ägare. 
  • bullen1984
    Anonym (Fy hundan) skrev 2018-02-23 22:10:07 följande:

    Kissar eller bajsar hunden inne så ska du trycka ner huvudet i kisset/bajset och sen släppa ut den.

    Det går också bra att hålla dom i en hundbur när dom är inne. Sen släpper du ut hunden en gång i timmen. En hund kisser inte i sin egna säng...


    Dessutom är det OLAGLIGT att ha hunden i bur inomhus. 
  • Anonym (WTF)
    Anonym (Fy hundan) skrev 2018-02-23 22:10:07 följande:

    Kissar eller bajsar hunden inne så ska du trycka ner huvudet i kisset/bajset och sen släppa ut den.

    Det går också bra att hålla dom i en hundbur när dom är inne. Sen släpper du ut hunden en gång i timmen. En hund kisser inte i sin egna säng...


    Snälla, åk till psyk-akuten. Du behöver vård. Det där är riktigt sjukt!
Svar på tråden Varför bajsar hunden inomhus?!?