• Anonym (12344)

    Vad kan han ha gjort?

    Hej! Jag behöver lite hjälp. Min syster har skaffat en pojkvän, han är runt fyrtio, min syster några år yngre.
    Hennes pojkvän är jättetrevlig och jag har aldrig sett min syster såhär glad. Dom har vart tillsammans några månader nu bara, 6 eller 7. Men, det är ett problem. Jag och vi andra i familjen vet inte vad det är med denna kille och jag vill att ni som har erfarenhet eller bara vet hur det blir såhär hjälper mig nu.

    Jag tänker inte vara den personen som frågar vad han gjort i sitt liv eftersom något satt honom i sitsen han är i. Inte såhär tidigt och jag har bara träffat honom ett par tre gånger.

    Det är såhär. Han har två barn sen tidigare, skild sen 3 år tillbaka. Han bor på något hem, ingen aning om vad för då skulle allt vart enklare, men typ som ett gruppboende. Han bor med andra människor. Men han betalar hyra varje månad för lägenheten han bor i där. För att tillägga, han har inga sjukdomar eller funktionsnedsättningar förutom vanlig ADHD som han tar medicin för. Han är alltså ''normal''.
    Men, åter till boendet då, dom lagar mat tillsammans varje dag.
    Han får pengar till mat varje vecka, men någon från detta ''hem'' (vet inte vad jag ska kalla det men ni förstår), måste följa med honom när han handlar mat. Alltid. Han får inte ha ett eget bankkort och får då alltså alla dessa pengar kontant. Samma med pengar till bensin.
    Han är inte bra på pengar - alls. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad pengar är värda har vi märkt från vad han VILL spendera för pengar fast han inte har några.
    Han har jobb och tjänar egna pengar på så sätt men har med andra ord inte rätt till dom som ''vanliga'' människor eftersom han får dom kontant till saker som (nästan) boendet bestämmer vad som ska gå till vad.
    Han jobbar bara 75%. Vanligt jobb på mataffär, vet inte exakt med vad.
    Han får bara träffa sina barn en gång i månaden i någon timme, under uppsyn av släkt från mammans sida.
    Allt detta blev precis mer komplicerat också då min syster och han ville flytta ihop till hennes lägenhet - men han FÅR inte flytta för boendet. Han är 40 år!! Man tycker ju han ska få bestämma själv då så något är snett här. 

    Snälla hjälp ni som vet - vad kan man möjligtvis ha gjort för att livet ska ha blivit på det här viset?
    Att han knarkat är min första tanke. Men det finns ju så mycket mer än knark här i världen som sätter en på olika ställen.
    Min syster har haft sån otur med killar hela sitt liv och jag är så glad att hon hittat någon som verkligen gör henne glad. Det skulle förstöra mig med att se dom säras åt nu. Det bara lyser om henne som aldrig förr. 

  • Svar på tråden Vad kan han ha gjort?
  • Anonym (T)

    Socialfobi tvångstankar och agressiva utfall (adhdn) var min första tanke om det inte är droger eller alkoholmissbruk. Psykos-känslig? Får Flashbacks runt människor?

  • Anonym (12344)
    Anonym (T) skrev 2018-02-21 23:50:38 följande:

    Socialfobi tvångstankar och agressiva utfall (adhdn) var min första tanke om det inte är droger eller alkoholmissbruk. Psykos-känslig? Får Flashbacks runt människor?


    Han har inte svårt bland folk det är inte det. Grejen är mer att dom kontrollerar hela hans liv och han är 40. 
  • Anonym (T)
    Anonym (12344) skrev 2018-02-22 00:00:04 följande:

    Han har inte svårt bland folk det är inte det. Grejen är mer att dom kontrollerar hela hans liv och han är 40. 


    Har han en cp skada av något milt slag? Eller en osynlig sjukdom så han behöver ständig övervakning t.ex narkolepsi eller epilepsi ?
  • SofieJ
    Anonym (T) skrev 2018-02-22 00:01:23 följande:

    Har han en cp skada av något milt slag? Eller en osynlig sjukdom så han behöver ständig övervakning t.ex narkolepsi eller epilepsi ?


    Fast behöver man någon slags ekonomisk förvaltning då?

    Detta låter jättekonstigt. Autism tänkte jag först, men det hade man nog märkt. Missbrukarspåret är inte otänkbart.
  • SofieJ

    Förresten, har du frågat din syster eller du vill inte snoka hos henne? Bara nyfiken på om hon vet eller inte.

  • Anonym (Ralf)

    Låter som mild form av förståndshandikapp, gruppboende, god man osv.

  • Anonym (Anmäl)

    Dom har inte rätt enligt LSS-lagen att tvinga honom bo där. LSS är inte tvångsvård utan frivillig.

  • Anonym (12344)
    SofieJ skrev 2018-02-22 00:10:43 följande:
    Fast behöver man någon slags ekonomisk förvaltning då?

    Detta låter jättekonstigt. Autism tänkte jag först, men det hade man nog märkt. Missbrukarspåret är inte otänkbart.
    Känner samma. Samma med aggressiva personer känns inte som dom får ekonomisk övervakning och boende efter det. 
    SofieJ skrev 2018-02-22 00:11:37 följande:

    Förresten, har du frågat din syster eller du vill inte snoka hos henne? Bara nyfiken på om hon vet eller inte.


    Min mamma har försökt prata med min syster om det men antingen vet hon inte så mycket eller så är hon väl rädd för att mamma ska bli arg. Våran mamma är en person som inte är rädd att säga vad hon tycker även om det sårar folk så man säger helst inte privata saker till henne för man får höra om det i flera år efter. Jag har tänkt att prata med hennes kille om det om tillfället ges. Jag kan nog prata med henne men det är ju ändå hans liv så han känns ju som den man ska prata med. Allt jag vet är ju egentligen inte grejer han sagt direkt till mig utan med min syster som ''mellanhand'', så det känns fel att gå till honom med all denna information han inte sagt själv direkt till mig. 
  • Anonym (12344)
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-02-22 00:26:44 följande:

    Dom har inte rätt enligt LSS-lagen att tvinga honom bo där. LSS är inte tvångsvård utan frivillig.


    Jag vet inte exakt vad det är för boende han bor på. Om han gått med på något för (tex) missbruk kanske han måste klara sig bra ett x antal steg innan han får leva fritt. Min mamma säger samma, man får lämna när man vill. Men under sluten psykiatri med tex självmordstankar eller psykoser är det ju inte riktigt så frivilligt. Och vi vet ju som sagt inte varför han lever såhär.
Svar på tråden Vad kan han ha gjort?