• SigneS

    Är namnen fina?

    Tycker ni att Brita och Gertrud är fina namn? De är släktnamn och jag och min älskar dem men jag undrar vad i tycker

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är namnen fina?
  • rabbes

    Håller med både fluu och gisela85 - du kommer att använda dig av ditt barns namn flera gånger varje dag i resten av ditt liv, då är det lika bra att ge dem ett namn som du älskar att säga. Och oroa dig inte för vad folk säger, det bästa svenskar vet är att klaga, hade det inte varit för modiga föräldrar som dig hade alla hetat Erik och Anna, det behövs modiga föräldrar för att vi ska få varierade namn här i världen! Namn som ses som helt olämpliga att ge sina barn en dag blir det nya modet nästa dag - förhoppningsvis råkar Brita och Gertrud inte ut för samma öde och blir bortglömda som Valfrid, Fridolf, Bengta och Gustafva tyvärr har blivit.

  • BeautifulLiz
    gisela85 skrev 2018-02-26 16:15:30 följande:
    Du ligger i framkant, för 20 år sedan var det ytterst få som fick namnen Ester, Sigrid, Greta och Kerstin som ju är så populära idag, föräldrar som gav sina döttrar dessa namn fick gå igenom samma sak som du får idag (och jag med för den del), du kommer att bli kritiserad, föräldrar som ger sina barn dessa namn idag borde vara tacksamma till alla föräldrar som för 20 år sedan valde att ge dessa namn till sina döttrar, de har det mycket lättare nu. Håller förresten helt med om vad fluu skrev! Om ett par år kommer Brita och Gertrud ses som helt normala barnnamn. Genom alla år har det funnits tusentals föräldrar som har legat i framkant och som har behövt gå igenom det här.

    Idag ger de sina barn namnen Gertrud och Ernst,
    På 90-talet gav de sina barn namnen Sigrid och Walter,
    På 80-talet gav de sina barn namnen Olivia och Hugo,
    På 70-talet gav de sina barn namnen Amanda och Albin,
    På 60-talet gav de sina barn namnen Elin och Elias,
    På 50-talet gav de sina barn namnen Johanna och Andreas,
    På 40-talet gav de sina barn namnen Ulrika och Fredrik,
    På 30-talet gav de sina barn namnen Helena och Robert,
    På 20-talet gav de sina barn namnen Kristina och Jan.

    Man är bara ung i ett par år och man kan inte få oändligt många barn så när du får en dotter och det bara känns som en Gertrud, ge henne det namnet då! Det spelar ingen roll vad främlingar säger, det är omöjligt att göra alla nöjda här i livet i alla fall. Det viktigaste är att du och din man älskar namnen - det finns ju hur många par som helst som inte kan enas om namn.
    Jag är 60-talist och vet faktiskt inte en endaste en som heter varken Elin eller Elias som är i min ålder.
    Mina ungar är födda på 80- och 90-talet och jag har nog inte sett namnen inom respektive årtionde hos deras vänner heller.

    Får jag fråga var du hittade dina uppgifter?
  • fluu
    BeautifulLiz skrev 2018-02-26 18:49:15 följande:

    Jag är 60-talist och vet faktiskt inte en endaste en som heter varken Elin eller Elias som är i min ålder.

    Mina ungar är födda på 80- och 90-talet och jag har nog inte sett namnen inom respektive årtionde hos deras vänner heller.

    Får jag fråga var du hittade dina uppgifter?


    Kanske just för att det var ovanligare att välja namn som dessa, att ligga några år "för tidigt". Jag känner igen uppgifterna(även enskilda namn) även om jag förstår att det är exempel dom gisela skriver.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gisela85
    BeautifulLiz skrev 2018-02-26 18:49:15 följande:
    Jag är 60-talist och vet faktiskt inte en endaste en som heter varken Elin eller Elias som är i min ålder.
    Mina ungar är födda på 80- och 90-talet och jag har nog inte sett namnen inom respektive årtionde hos deras vänner heller.

    Får jag fråga var du hittade dina uppgifter?
    Statistiska Centralbyrån (länk).

    Hur många som fick namnet Elin under 60- och 70-talet
    1960: 20
    1961: 16
    1962: 10
    1963: 10
    1964: 19
    1965: 15
    1966: 21
    1967: 20
    1968: 25
    1969: 28
    1970: 51
    1971: 79
    1972: 106
    1973: 166
    1974: 279
    1975: 286
    1976: 349
    1977: 346
    1978: 482
    1979: 609

    Föräldrarna som var modiga och låg i framkant och gav namnet Elin till sina döttrar under 60-talet bröt isen så att att fler föräldrar vågade ge namnet till sina döttrar så att det kunde börja bli populärt under 70-talet.
  • Mammita

    Strunta i vad andra tycker! Brita och Gertrud är härliga gamla allmoge namn som alla känner till Glad

    Förra året gavs namnet Hailey till 104 flickor,
    Haylie gavs till 29 flickor,
    Haley gavs till 11 flickor,
    Hailie och Helly gavs till 6 flickor var,
    Haylee gavs till 4 fickor,
    och Hayley, Heiley, Heily, Heli och Hellie gavs till 2 flickor var.

    Det är så himla hopplöst! Om jag någonsin träffar någon som heter ett av alla dessa varianter kommer jag inte ha någon aning hur jag ska stava deras namn och jag kommer säkert glömma bort hur man stavar det när de berättar det till mig. Om dessa föräldrar inte oroa sig varför skulle du det, du vill ju ändå ge ditt barn ett normalt namn.

  • Alvina

    Tycker Brita är ett rätt så ok namn, men ingen favorit dock. Gertrud gillar jag inte alls.

  • BeautifulLiz

    Tanten i kioskluckan i min barndom hette Gertrud, vi ungar kallade henne fnissande för "Stjärtrud". 
    Är ju ingen omöjlighet att dagens ungar vore likadana.

    Grabbarna sjöng glatt på "uti Brittas *****, kom får ni titta" när mattanten Britta inte hörde.
    Fast den sången är kanske mer eller mindre glömd, iaf för den yngre generationen.

  • Akireb

    Gillar inget av dem. Men det är inte min sak att avgöra utan du. Strunta i vad andra tycker och gå på din egen magkänsla. Man bryr sig för mycket om vad andra tycker hela tiden...

  • pinoisme

    Fina namn båda två. Speciellt Gertrud somär så coolt och vackert. På min egen topp 3 lista på tjejnamn ihop med Augusta och Harriet. :)

  • Nimzay

    Brita är väl okej (skulle dock för min del föredra Britta med två t) men Gertrud gillar jag inte.

  • LFF
    SigneS skrev 2018-02-26 13:24:01 följande:
    Tack fluu! Det tycker jag också men om så många ogillar dem kan jag ge mitt barn ett annat namn också, det finns massor av namn som jag gillar så det är inte hela världen om det inte blir Brita eller Gertrud. Jag tycker att det är så konstigt dock att folk tycker att de är så fula, det finns många namn som är så populära nuförtiden som jag tycker påminner om dem, som till exempel Ester, Sigrid, Greta, Kerstin, osv.
    Varför ska du tänka på vad alla andra tycker om ditt barns namn? Du ska väl ge barnet ett namn som ni gillar och betyder något för er.
  • SigneS
    BeautifulLiz skrev 2018-02-27 05:23:33 följande:

    Tanten i kioskluckan i min barndom hette Gertrud, vi ungar kallade henne fnissande för "Stjärtrud". 
    Är ju ingen omöjlighet att dagens ungar vore likadana.

    Grabbarna sjöng glatt på "uti Brittas *****, kom får ni titta" när mattanten Britta inte hörde.
    Fast den sången är kanske mer eller mindre glömd, iaf för den yngre generationen.


    Haha det var ju omoget. Är själv född på början av 90-talet och har aldrig hört låten du nämner. Huruvida namn rimmar på oförskämda ord bryr jag mig inte det minsta om.
  • SigneS
    LFF skrev 2018-02-28 12:06:38 följande:
    Varför ska du tänka på vad alla andra tycker om ditt barns namn? Du ska väl ge barnet ett namn som ni gillar och betyder något för er.
    Tack, det uppskattar jag men jag bryr mig fortfarande om vad andra har att säga till om. Det ser ut som att fler folk verkar föredra Brita så nu är jag mer benägen att ge namnet Brita till min dotter än Gertrud.
  • SigneS

    Det har gått två veckor sedan förlossningen och jag tänkte bara höra av mig här för att berätta att hon fick namnet Brita Hjärta

    Andranamnet blir Lovisa, ifall hon hatar sitt namn när hon blir äldre kan hon ju bara ändra det till Lovisa istället.

  • kottelin
    SigneS skrev 2018-02-28 17:57:59 följande:
    Haha det var ju omoget. Är själv född på början av 90-talet och har aldrig hört låten du nämner. Huruvida namn rimmar på oförskämda ord bryr jag mig inte det minsta om.
    Ja, det var ju iaf inte nödvändigt att skriva.

    Kan säga att jag också hört Britta-låten, jag är 60-talist.
    Så det var ju långt innan du ens var påtänkt.
    Ja, typ så...
  • fluu
    SigneS skrev 2018-04-01 20:17:52 följande:
    Det har gått två veckor sedan förlossningen och jag tänkte bara höra av mig här för att berätta att hon fick namnet Brita Hjärta

    Andranamnet blir Lovisa, ifall hon hatar sitt namn när hon blir äldre kan hon ju bara ändra det till Lovisa istället.
    Grattis! Jättefint namn!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Är namnen fina?