• Fröken W

    Hemma när barnet är sjukt

    Hej!

    I natt kräktes min dotter fyra-fem gånger. Nu på morgonen var hon på väg att kräkas men det fanns inget att kräkas upp.

    Pappan är föräldraledig och hemma med henne men även jag valde att stanna hemma ifall det skulle vara så att jag också blivit sjuk, jag har alltså inga symtom.

    Jag har aldrig varit magsjuk så är nog immun, men jag har läst att man kan bära på smitta fast man inte har några symtom.

    Nu sitter jag ändå hemma med lite dåligt samvete. Borde jag ha åkt till jobbet ändå?

    Hur skulle ni gjort?

    En annan fundering. Dottern är pigg och verkar må som vanligt, har ätit och inte visat några tecken på att det vill komma upp igen.

    Hur vet man om det var/är magsjuka eller om det bara var att hon ätit något olämpligt?

  • Svar på tråden Hemma när barnet är sjukt
  • Fröken W

    Tack för svaren! Det verkar finnas lite olika åsikter om hur man borde göra. Jag får helt enkelt prata med min chef nästa vecka om hur hon tycker att jag ska förhålla mig i fortsättningen. Jag märker också att jag behöver läsa på om barnsjukdomar, så det är kanske det jag får göra idag.

    Dottern har fortfarande inte kräkts mer. Jag funderar på om det kan ha berott på att hon åt en fjärdedels semla igår. Jag vet själv att jag kan bli illamående och kräkas av för mycket fett och/eller socker. Hon kan få någon kaka ibland men äter annars inte massa sötsaker. Kan kräkningarna ha berott på att hennes mage inte klarade av det? Hmmm...många spekulationer här hemma nu.

  • LFF

    Mina grabbar har haft magsjuka lite då och då och jag tycker att det är bra att du är hemma även om pappan är föräldraledig.

    Flertalet gånger så har mina grabbar bara kräkts en eller två gånger och sen har det varit över. Eftersom ingen annan blivit dålig (jag har känslig mage) så har jag aldrig tänkt tanken på att det skulle bero på att de ätit något dåligt utan varit hemma med dem i de 48 timmarna man ska vara hemma efter sista symtom.

    Om din dotter är pigg och glad så finns det inget som hindrar er från att vara ute och busa.

  • modsey
    LFF skrev 2018-03-02 11:45:00 följande:

    Mina grabbar har haft magsjuka lite då och då och jag tycker att det är bra att du är hemma även om pappan är föräldraledig.

    Flertalet gånger så har mina grabbar bara kräkts en eller två gånger och sen har det varit över. Eftersom ingen annan blivit dålig (jag har känslig mage) så har jag aldrig tänkt tanken på att det skulle bero på att de ätit något dåligt utan varit hemma med dem i de 48 timmarna man ska vara hemma efter sista symtom.

    Om din dotter är pigg och glad så finns det inget som hindrar er från att vara ute och busa.


    Frågan är ju hur man löser det. Om ens chef ger ok till att jobba hemma eller med kort varsel ta ut semester eller flex är det ju ok.. vab däremot är inte tillåtet.
  • LFF
    modsey skrev 2018-03-02 11:51:57 följande:
    Frågan är ju hur man löser det. Om ens chef ger ok till att jobba hemma eller med kort varsel ta ut semester eller flex är det ju ok.. vab däremot är inte tillåtet.
    Vid misstänkt magsjuka så är min erfarenhet från andra föräldrar att försäkringskassan brukar vara mer tillåtande med att även den andre föräldern är hemma och vabbar för det sjuka barnet. Mycket för att man då (förhoppningsvis) kan undvika att det minsta barnet också blir sjukt, vilket ju kan slå väldigt hårt på en liten kropp, genom att man "isolerar" det sjuka barnet med en förälder.
  • modsey
    LFF skrev 2018-03-02 13:16:55 följande:

    Vid misstänkt magsjuka så är min erfarenhet från andra föräldrar att försäkringskassan brukar vara mer tillåtande med att även den andre föräldern är hemma och vabbar för det sjuka barnet. Mycket för att man då (förhoppningsvis) kan undvika att det minsta barnet också blir sjukt, vilket ju kan slå väldigt hårt på en liten kropp, genom att man "isolerar" det sjuka barnet med en förälder.


    Stämmer inte alls
  • LFF
    modsey skrev 2018-03-02 15:19:59 följande:
    Stämmer inte alls
    Vad konstigt att de fått det då...
  • LFF
    modsey skrev 2018-03-02 15:19:59 följande:
    Stämmer inte alls
    Visserligen ett svar från 2013, på FKs egen FB-sida:

    Om den ena föräldern är föräldraledig med ett barn förutsätter vi att föräldern även kan ta hand om det andra barnet om det blir sjukt. Det finns omständigheter som gör att man inte har möjlighet att vårda båda barnen, och man har alltid rätt att göra en ansökan och få sitt ärende prövat. I ansökan ska man motivera varför båda föräldrarna behövs i vård av barnen och ut ifrån det görs en bedömning om man har rätt till ersättning.

    Hälsningar
    XX handläggare

    Från en tvillingsida:

    Den som vabbar förväntas ta hand om alla hemmavarande barn. Finns särskilda skäl kan dock undantag göras (. Det här en fråga som ofta får många olika svar. Vissa handläggare håller stenhårt på att det enbart går om ett barn är inlagt på sjukhus, medan andra handläggare godkänner två vabbande föräldrar vid exempelvis magsjuka. Det trista i det hela är att man inte kan få ett hundraprocentigt okej innan man ansökt. Två föräldrar kan alltså vabba för att nån handläggare sagt okej per telefon, eller att man själv tycker att det borde vara okej, men det är först när ansökan görs som den handläggaren godkänner eller avslår. Så man kan stå där med skägget i brevlådan och vara utan en inkomst om båda vabbat men bara ena blir godkänd.

    Kontentan är: Det beror helt och hållet på handläggaren och man kan inte störtsäkert säga ja eller nej när det kommer till just magsjuka.
  • Pikacha
    LFF skrev 2018-03-02 15:33:23 följande:
    Visserligen ett svar från 2013, på FKs egen FB-sida:

    Om den ena föräldern är föräldraledig med ett barn förutsätter vi att föräldern även kan ta hand om det andra barnet om det blir sjukt. Det finns omständigheter som gör att man inte har möjlighet att vårda båda barnen, och man har alltid rätt att göra en ansökan och få sitt ärende prövat. I ansökan ska man motivera varför båda föräldrarna behövs i vård av barnen och ut ifrån det görs en bedömning om man har rätt till ersättning.

    Hälsningar
    XX handläggare

    Från en tvillingsida:

    Den som vabbar förväntas ta hand om alla hemmavarande barn. Finns särskilda skäl kan dock undantag göras (. Det här en fråga som ofta får många olika svar. Vissa handläggare håller stenhårt på att det enbart går om ett barn är inlagt på sjukhus, medan andra handläggare godkänner två vabbande föräldrar vid exempelvis magsjuka. Det trista i det hela är att man inte kan få ett hundraprocentigt okej innan man ansökt. Två föräldrar kan alltså vabba för att nån handläggare sagt okej per telefon, eller att man själv tycker att det borde vara okej, men det är först när ansökan görs som den handläggaren godkänner eller avslår. Så man kan stå där med skägget i brevlådan och vara utan en inkomst om båda vabbat men bara ena blir godkänd.

    Kontentan är: Det beror helt och hållet på handläggaren och man kan inte störtsäkert säga ja eller nej när det kommer till just magsjuka.
    Men detta gäller väl om man är föräldraledig med ett barn och ett annat barn blir sjukt.
    Jag tror inte FK godkänner att man vabbar och är FL för samma barn.

    Till TS, jag hade inte varit hemma om inte jag är sjuk. Visst, man kanske kan bära på en smitta ändå, men då kan man ju göra det varje dag utan att veta om det.
    Det kan ju drabba kollegor att man är hemma också, ifall andra måste göra mina arbetsuppgifter.
  • LFF
    Pikacha skrev 2018-03-02 15:41:37 följande:
    Men detta gäller väl om man är föräldraledig med ett barn och ett annat barn blir sjukt.
    Jag tror inte FK godkänner att man vabbar och är FL för samma barn.

    Till TS, jag hade inte varit hemma om inte jag är sjuk. Visst, man kanske kan bära på en smitta ändå, men då kan man ju göra det varje dag utan att veta om det.
    Det kan ju drabba kollegor att man är hemma också, ifall andra måste göra mina arbetsuppgifter.
    Japp. Och TS ville vara hemma med det äldre barnet medan pappan är föräldraledig med det yngre barnet. Precis som i de fall jag tog upp i fall 1.
  • Iowhannah
    LFF skrev 2018-03-02 15:47:52 följande:

    Japp. Och TS ville vara hemma med det äldre barnet medan pappan är föräldraledig med det yngre barnet. Precis som i de fall jag tog upp i fall 1.


    Hm. Jag tolkade TS som att det enbart är ett barn med i bilden.

    Dessutom, om man bara anmäler till jobbet att man stannar hemma (TS kanske t o m sjukanmälde sig själv) så behöver man ju inte blanda in F-kassan överhuvudtaget.
  • Seven Costanza

    Det står ju i inlägg 10 att dottern som kräks är TS första barn och att hon är 1,5 år så det finns inga syskon. I det fallet får du inte vabba när pappan är föräldraledig med samma barn, men din chef kan ju förstås godkänna att du helt enkelt är tjänstledig utan lön precis som ferieanställda lärare ju får vara när man vill ha en ledig dag utanför loven, samt när man är ofrivilligt hemma t ex är insnöad. Så om din chef sagt okej så är ju allt bra, men du får fullt löneavdrag för dagen precis som en karensdag.

  • modsey
    LFF skrev 2018-03-02 15:33:23 följande:

    Visserligen ett svar från 2013, på FKs egen FB-sida:

    Om den ena föräldern är föräldraledig med ett barn förutsätter vi att föräldern även kan ta hand om det andra barnet om det blir sjukt. Det finns omständigheter som gör att man inte har möjlighet att vårda båda barnen, och man har alltid rätt att göra en ansökan och få sitt ärende prövat. I ansökan ska man motivera varför båda föräldrarna behövs i vård av barnen och ut ifrån det görs en bedömning om man har rätt till ersättning.

    Hälsningar

    XX handläggare

    Från en tvillingsida:

    Den som vabbar förväntas ta hand om alla hemmavarande barn. Finns särskilda skäl kan dock undantag göras (. Det här en fråga som ofta får många olika svar. Vissa handläggare håller stenhårt på att det enbart går om ett barn är inlagt på sjukhus, medan andra handläggare godkänner två vabbande föräldrar vid exempelvis magsjuka. Det trista i det hela är att man inte kan få ett hundraprocentigt okej innan man ansökt. Två föräldrar kan alltså vabba för att nån handläggare sagt okej per telefon, eller att man själv tycker att det borde vara okej, men det är först när ansökan görs som den handläggaren godkänner eller avslår. Så man kan stå där med skägget i brevlådan och vara utan en inkomst om båda vabbat men bara ena blir godkänd.

    Kontentan är: Det beror helt och hållet på handläggaren och man kan inte störtsäkert säga ja eller nej när det kommer till just magsjuka.


    Vilket andra barn hos TS? Pappan är ju redan fl med det sjuka barnet.
  • Fröken W
    Iowhannah skrev 2018-03-03 07:42:16 följande:

    Hm. Jag tolkade TS som att det enbart är ett barn med i bilden.

    Dessutom, om man bara anmäler till jobbet att man stannar hemma (TS kanske t o m sjukanmälde sig själv) så behöver man ju inte blanda in F-kassan överhuvudtaget.


    Ja det stämmer, bara ett barn i familjen. Och precis som du skriver så sjukanmälde jag mig själv så det var inget som hade med försäkringskassan att göra.

    Min undran var främst hur man bör tänka gällande smittorisk. Men det verkar vara en fråga där många tycker olika.
  • modsey
    Fröken W skrev 2018-03-03 19:05:34 följande:

    Ja det stämmer, bara ett barn i familjen. Och precis som du skriver så sjukanmälde jag mig själv så det var inget som hade med försäkringskassan att göra.

    Min undran var främst hur man bör tänka gällande smittorisk. Men det verkar vara en fråga där många tycker olika.


    Frågan är som sagt mellan dig och din chef. Är det förankrat att du var hemma fast du inte var sjuk är det ok. Annars inte
Svar på tråden Hemma när barnet är sjukt