• osteros

    Bo tillsammans med min familj och sjuka mamma?

    Hej,

    Jag har en mamma som är runt 60 år och som är förtidspensionär pga en hjärnsjukdom som utvecklats under de senaste 10 åren.

    Hon får hjälp från kommunen omkring 10 timmar per vecka med att handla, laga mat och liknande så hon klarar sig ganska bra förutom att hon får lite pengar varje månad och inte har råd med mycket.

    Jag har under en tid funderat på om det vore en bra ide att ha henne bo med mig och min gravida fru i framtiden. Dels så får hon då se sitt barnbarn växa upp på nära håll och sen kan hon hjälpa till hemma och spara in pengar jämfört med hennes nuvarande hyra.

    Att ha henne bo helt ensam i hennes nuvarande lägenhet gör ingen något bra egentligen.

    En sida av mig känner att jag borde erbjuda detta till henne. Det skulle kräva att jag flyttar till en större lägenhet men det skulle egentligen gå att ordna. Att vi flyttar ifrån våra föräldrar som vi gör i Sverige är något jag både gillar och ogillar.

    Det skulle innebära mindre fritid för mig och frugan och jag undrar om det skulle kännas lite väl närgånget.

    Kan inte riktigt komma fram till något och frugan är också osäker. Några gips?

  • Svar på tråden Bo tillsammans med min familj och sjuka mamma?
  • Mikaelayasar

    Har du möjligheten så tycker jag att hon kan bo hos er.

  • Meriall

    När min pappas mamma blev sjuk så köpte hon huset bredvid min mamma och pappa och det funkade väldigt bra.

  • fraterdiavolo

    Jag tycker du tänker helt rätt, jag hade gjort detsamma för min mamma. Efter att hon dog, så flyttade jag och min lillebror mer eller mindre hem till pappa och han var aldrig ensam i sin sorg. Vi behöll ju våra lägenheter, men bodde i praktiken hemma hos pappa. Han dog 18 månader senare. Kan du, så råder jag dig att göra det. Du verkar älska din mamma och tänka på samma sätt som jag tycker alla borde, som har en bra relation till sina föräldrar. Min mor hyllas genom en ros med texten Mamma över, tatuerad på min hals.


    "...Fire Walks With Me..."
  • Tow2Mater

    En lght med uthyrningsdel skulle ju funka bra, men de är väl svåra att hitta.

    Prata med frun forst bara, innan NI ALLA TRE bestämmer att mor flyttar in.

  • osteros
    Persikaplommon skrev 2018-03-08 22:23:24 följande:

    Skaffa henne en lägenhet nära er?

    Så ni kan umgås och hjälpa henne utan att förlora er privatliv.


    Det skulle vi också kunna göra. Dock så försvinner den ekonomiska fördelen för henne om vi inte bor ihop.
  • osteros
    Akira Öken skrev 2018-03-08 22:58:43 följande:

    Vad tycker din fru om det?


    Hon tycker det låter okej men tänker på ifall vi kommer känna att det kännas lite trångt och som att vi inte får någon egen tid. Hänger nog lite på om vi kan hitta en passande bostad.
  • osteros
    fraterdiavolo skrev 2018-03-09 02:19:02 följande:

    Jag tycker du tänker helt rätt, jag hade gjort detsamma för min mamma. Efter att hon dog, så flyttade jag och min lillebror mer eller mindre hem till pappa och han var aldrig ensam i sin sorg. Vi behöll ju våra lägenheter, men bodde i praktiken hemma hos pappa. Han dog 18 månader senare. Kan du, så råder jag dig att göra det. Du verkar älska din mamma och tänka på samma sätt som jag tycker alla borde, som har en bra relation till sina föräldrar. Min mor hyllas genom en ros med texten Mamma över, tatuerad på min hals.


    Kul att höra att fler tänkt som jag. Tror verkligen jag kommer känna att det är var rätt val när jag är lite äldre och tänker tillbaka.
  • osteros
    Tow2Mater skrev 2018-03-09 02:30:22 följande:

    En lght med uthyrningsdel skulle ju funka bra, men de är väl svåra att hitta.

    Prata med frun forst bara, innan NI ALLA TRE bestämmer att mor flyttar in.


    Absolut, frugans åsikt är lika viktig som min egen.
  • NELJ

    Jag tänker också att en lägenhet/hus med uthyrningsdel vore optimalt. Eller en liten lägenhet nära er. Då kan hon också välja när hon orkar vara med er eller när hon vill vara för sig själv. Att som äldre och inte helt frisk flytta in hos en barnfamilj kan nog vara lite påfrestande emellanåt, även om det nog också är roligt och stinulerande.

    Jag tycker det är en jättefin idé och om ni bara tänker igenom alla aspekter noga så kan det säkert bli jättebra.

  • LFF

    Min dröm är ju att ha råd med ett hus med antingen uthyrningsdel eller en ett gästhus modell lite större som min mamma skulle kunna bo i. Just för att alla ska få känna att de har ett privatliv men ändå att man bor tillsammans. En lägenhet med uthyrningsdel skulle inte funka för mig rent spontant.

  • Persikaplommon
    osteros skrev 2018-03-09 08:37:30 följande:

    Det skulle vi också kunna göra. Dock så försvinner den ekonomiska fördelen för henne om vi inte bor ihop.


    Är pengarna viktigast?

    Jag trodde du ville hjälpa din mamma i första hand.

    Jag kommer från ett land där det var vanligt att bo ihop och det gick sällan bra , även om man var tvungen att hålla upp skenet för utomstående.

    Det är ofta svårt att bo ihop med föräldrar / svärföräldrar i en lägenhet även om man inte ogillar varandra.

    Brist på privatliv osv.

    Jag skulle absolut satsa på en lägenhet bredvid.

    Har man ett hus med en privat del / egen ingång det funkar också bra.
  • osteros
    NELJ skrev 2018-03-09 08:49:22 följande:

    Jag tänker också att en lägenhet/hus med uthyrningsdel vore optimalt. Eller en liten lägenhet nära er. Då kan hon också välja när hon orkar vara med er eller när hon vill vara för sig själv. Att som äldre och inte helt frisk flytta in hos en barnfamilj kan nog vara lite påfrestande emellanåt, även om det nog också är roligt och stinulerande.

    Jag tycker det är en jättefin idé och om ni bara tänker igenom alla aspekter noga så kan det säkert bli jättebra.


    Jo, det vore optimalt. Finns sådana lägenheter i min stad men inte många. Ska hålla ögonen öppna efter dem.
  • osteros
    Persikaplommon skrev 2018-03-09 10:16:42 följande:

    Är pengarna viktigast?

    Jag trodde du ville hjälpa din mamma i första hand.

    Jag kommer från ett land där det var vanligt att bo ihop och det gick sällan bra , även om man var tvungen att hålla upp skenet för utomstående.

    Det är ofta svårt att bo ihop med föräldrar / svärföräldrar i en lägenhet även om man inte ogillar varandra.

    Brist på privatliv osv.

    Jag skulle absolut satsa på en lägenhet bredvid.

    Har man ett hus med en privat del / egen ingång det funkar också bra.


    Pengadelen är viktig för henne då hon har det knapert även nu när jag sponsrar med pengar ganska ofta. Det är även en sak att tänka på för min familj då vi får barn inom snar framtid och troligen kommer behöva spendera en del pengar och kanske inte kan bidra med pengar lika ofta.

    Tack för tips.
  • Brumma

    Finns det möjlighet att flytta till hus? Och bosätta sig utanför staden istället?

    Då kan man hitta ett hus med två våningar, varsin ingång osv. Din mamma kan fortfarande behålla något av sin självständighet och ni har en egen del att bo i, men ni kan minska kostnaderna genom att dela huset.

    Vi har haft både min och min mans far här i perioder, vilket fungerar bra då vi haft olika våningar, varsitt kök (även om vi ätit en del måltider ihop) osv.

Svar på tråden Bo tillsammans med min familj och sjuka mamma?