• Anonym (Tillbaka)

    Skatten: Betala tillbaka eller få tillbaka?

    Hej, nu börjar ju skattebeskeden trilla in. Får ni tillbaka eller får ni betala? Hur mycket?

  • Svar på tråden Skatten: Betala tillbaka eller få tillbaka?
  • Anonym (Tillbaka)
    Anonym (AE) skrev 2018-03-13 21:15:36 följande:

    Ni som har fått reda på skatten. Har ni digital brevlåda?


    Ja, det har de/vi.
  • Anonym (Jippi!)

    Jag får tillbaka strax under 7000kr och sambon får tillbaka 13000kr! Dock ska han dra av på färdkostnaden till jobbet också, vilket brukar bli 6000kr ca! Så tillsammans får vi runt 26000-27000kr! Blir nog en semesterresa i höst! :D

  • Anonym (O)
    Inte jag skrev 2018-03-13 20:14:25 följande:
    Så då måste det vara stor skillnad på att vara timvikarie och vara fastanställd. Under hela 2016 var jag timvikarie och då fick jag 2970 kr på skatten 2017. Under 2017 var jag timvikarie i 7 månader och fast anställd under 5 månader och nu får jag tillbaka 592 kr på skatten i år. Så de drar mer i skatt när man är fast anställd då alltså?
    Nej, det är inte så det fungerar. Men skillnaden på att vara timvikarie är ju oftast att du tjänar mindre och då betalar mindre i skatt, men risk att de drar för mycket eftersom de inte vet "slutsumman." Alltså de drar en viss % i skatt på lönen, men tjänar du under en viss summa kan denna procent bli mindre. Då får du såklart tillbaka på skatten eftersom du tjänat för lite för att betala den % de drog.

    Medan när du är fast anställd så har du säkert tjänat mer, om du tänker att du var först timanställd och tjänade för lite för % de drog och sedan blev fastanställd så tjänade du kanske mer för den % eller exakt som du skulle. Ja, då har du betalat in den % du skulle och får alltså tillbaka mindre på skatten.

    Hade de istället dragit för lite % i skatt hade du fått betala tillbaka.

    Det har alltså inte med anställningsform att göra utan helt enkelt hur mycket pengar du tjänat och om de lyckats dra rätt % för det eller inte.

    Typ så. Någon annan kan säkert förklara bättre.
  • Anonym (När?)

    Om man inte har digitL brevlåda, när får man veta då? Jag skaffade digital brevlåda nyss. Läste att de förlängt fristen på att skaffa så om man har skaffat DB innan den 28 mars så kan man få pengarna redan i april. Däremot beskedet kanske man måste ha skaffat DB innan 1 mars?

    Nån som vet? Jag kan inte se mitt besked iaf.

  • Inte jag
    Anonym (O) skrev 2018-03-14 00:20:27 följande:

    Nej, det är inte så det fungerar. Men skillnaden på att vara timvikarie är ju oftast att du tjänar mindre och då betalar mindre i skatt, men risk att de drar för mycket eftersom de inte vet "slutsumman." Alltså de drar en viss % i skatt på lönen, men tjänar du under en viss summa kan denna procent bli mindre. Då får du såklart tillbaka på skatten eftersom du tjänat för lite för att betala den % de drog.

    Medan när du är fast anställd så har du säkert tjänat mer, om du tänker att du var först timanställd och tjänade för lite för % de drog och sedan blev fastanställd så tjänade du kanske mer för den % eller exakt som du skulle. Ja, då har du betalat in den % du skulle och får alltså tillbaka mindre på skatten.

    Hade de istället dragit för lite % i skatt hade du fått betala tillbaka.

    Det har alltså inte med anställningsform att göra utan helt enkelt hur mycket pengar du tjänat och om de lyckats dra rätt % för det eller inte.

    Typ så. Någon annan kan säkert förklara bättre.


    Tack! Du förklarade jättebra och nu vet jag varför! :) jag lät som en korkad människa men det är nog många som inte vet hur och varför de drar skatt så som de gör. Men du ska ha ett stort tack som förklarade på det bästa sätt du kunde. :)
  • Anonym (...)

    Typ 200 kr får jag tillbaka. Besviken. Känns som halva lönen går till skatten.

  • Mrshedgehog

    I år får jag betala 3200:-... Förra året fick jag tillbaka 28000, så det spelar mig ingen roll.

  • Anonym (här med)
    Anonym (AE) skrev 2018-03-13 21:15:36 följande:
    Ni som har fått reda på skatten. Har ni digital brevlåda?
    Japp.
  • Anonym (här med)
    Anonym (...) skrev 2018-03-14 08:06:55 följande:
    Typ 200 kr får jag tillbaka. Besviken. Känns som halva lönen går till skatten.
    Om du får 200 tillbaka så har din arbetsgivare dragit rätt skatt och du har inte några ränteutgifter att dra av. ELLER så har du jämkat och tar därmed ut ditt överskott varje månad istället. Du kan, om du vill, be din arbetsgivare dra nån procent extra i skatt, så sparar du pengarna hos Skatteverket och får dessa tillbaka. 
Svar på tråden Skatten: Betala tillbaka eller få tillbaka?