• Anonym (Hanna)

    Betala hans restskatt?

    Min man behöver betala ungefär lika mycket som jag får tillbaka. Eftersom jag inte förväntade mig något alls så tycker han att jag kan betala hans så det blir ?nollställt?..

    Jag tycker han kan betala sitt själv då han har så mycket mer pengar än jag.

    Vad tycker ni? Är jag egoistisk?

  • Svar på tråden Betala hans restskatt?
  • Anonym (Usch)

    Nej, du är absolut inte egoistisk. Däremot låter ditt man som en en bortskämd gris..

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-13 20:56:14 följande:

    Min man behöver betala ungefär lika mycket som jag får tillbaka. Eftersom jag inte förväntade mig något alls så tycker han att jag kan betala hans så det blir ?nollställt?..

    Jag tycker han kan betala sitt själv då han har så mycket mer pengar än jag.

    Vad tycker ni? Är jag egoistisk?


    Han är en stor egoist. Vilket jävla svin.Tjänar mer men ändå ska du betala hans!
  • Anonym (C)

    Klart han ska betala själv! Förstår han inte varför du får tillbaka och han ska betala?

  • Anonym (Tara)

    Hur gör ni annars med pengar? Har ni egna konton eller delas allt?

    Om han hade fått ut pengar, hase ni delat på dem då?

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (C) skrev 2018-03-13 21:00:04 följande:

    Klart han ska betala själv! Förstår han inte varför du får tillbaka och han ska betala?


    Han förstår såklart principen, men han trodde ändå att han skulle få tillbaka i år. Jag trodde inte jag skulle få alls med tanke på att jag bara fått in 15000 under hela förra året.
  • riboflavin

    Hur ser ert ekonomiska upplägg ut för övrigt?

    Gemensam ekonomi=såklart ska alla inkomster räknas in i det. Får han minus och du plus denna gången så ska det delas med varandra.

    Separat ekonomi=Dina pengar är dina, hans pengar är hans. Det han får i restskatt nu är pengar han fått ut för mycket i lön under förra året. Det du får i återbäring är det du fått ut för lite i lön förra året.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Tara) skrev 2018-03-13 21:00:13 följande:

    Hur gör ni annars med pengar? Har ni egna konton eller delas allt?

    Om han hade fått ut pengar, hase ni delat på dem då?


    Just nu har jag bara csn och bb för tre barn, så han står ju för det mesta helt klart.

    Hade han fått hade det nog åkt in på sparkontot (sparar till hus).
  • Anonym (Anonym1)

    Skojar du? Att du ens behöver ställa frågan.

    Han ska SJÄLVKLART betala sin restskatt själv eftersom ni skiljer på dina och hans pengar och han har mer pengar än du. 

    Med hans logik ska han annars stå för alla räkningar och all mat i hushållet tills ni har lika mycket pengar båda två och då står på noll eller hur det nu var han uttryckte det.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Usch) skrev 2018-03-13 20:59:24 följande:

    Nej, du är absolut inte egoistisk. Däremot låter ditt man som en en bortskämd gris..


    Det finns nog mer i historien som vi inte vet. Helt plötsligt klämmer hon ur sig att hon bara dragit in 15000. Han försörjer henne och kanske vill jämna ut balansen lite?
  • Anonym (1234)

    Haha du får ju tillbaka pengar skatteverket varit skyldig dig, han måste betala pengar han är skyldig skatteverket.
    Det ÄR ju nollställt redan där.

    Det enda som skulle hända om du betalade hans är att han går plus den summan och du går minus.

    Vet han inte att han ska få tillbaka så får han väl gå till dom som har hand om hans lön och be dom betala in för mycket skatt.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nja) skrev 2018-03-13 21:05:18 följande:

    Det finns nog mer i historien som vi inte vet. Helt plötsligt klämmer hon ur sig att hon bara dragit in 15000. Han försörjer henne och kanske vill jämna ut balansen lite?


    Hemma med barn som inte går på fsk.

    Är det någon som behöver jämna ut balansen så är det jag.
  • Anonym (Va?)

    Men om han betalar allt så är det väl självklart att de där pengarna ska gå till era gemensamma kostnader?!

    Sen att det i praktiken blir skatten som blir plus minus noll är ju irrelevant.

  • Anonym (Usch)
    Anonym (Nja) skrev 2018-03-13 21:05:18 följande:

    Det finns nog mer i historien som vi inte vet. Helt plötsligt klämmer hon ur sig att hon bara dragit in 15000. Han försörjer henne och kanske vill jämna ut balansen lite?


    Just det, baserat på vad som skrevs i TS LÅTER det som att mannen är en egoist. Jag skrev inte att han ÄR det. Det händer ofta att folk utelämnar information för att framställa sig själva i bättre dager. Av detta skäl låter jag bli att lägga en värdering i hur någon är och lämnar vid hur någon uppfattas utifrån begränsad information. Vad är det du anmärker på?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-13 21:17:27 följande:

    Men om han betalar allt så är det väl självklart att de där pengarna ska gå till era gemensamma kostnader?!

    Sen att det i praktiken blir skatten som blir plus minus noll är ju irrelevant.


    Nej inte allt, mest sa jag.

    Varför är det självklart? Hade han valt att vara föräldraledig också hade jag ju kunnat få en inkomst tidigare. Jag var inte hemma utan inkomst mot hans vilja.
  • Anonym (Lalla)

    Det finns ett sparkonto - där pengar sätts in till ett framtida hus om jag har förstått det rätt?

    Du är hemma och är föräldraledig. Så ni har barn ihop. Det blir ju mindre pengar för din ficka vilket jag förstår. I övrigt så har du annars CSN som du skrev innan? Så när barnet börjar på dagis så kommer du påbörja CSN igen eller så kommer du börja jobba och tjäna pengar. Kanske tjänar du så fortfarande mindre än honom ?

    Men. Om han ändå betalar MER i hemmet än vad du gör och spara det från hans sida går till ett gemensamt hus så tycker jag att du ska betala av hans skuld med dina pengar. Annars ka.mn jag tycka att de skattepengar du får kan gå till sparandet till huset för der låter ju som att enbart han spar?

    Hade du tänkt att föra nå speciellt i övrigt med de pengarna? Ni är väl ändå en familj?

    Den dagen ni kan köpa ett hus så är det ju tekniskt sett han som sparat ihop till handpenningen och då är det ju "hans ä" hos och inte ditt? Om jag inte nu missförstår det hela och du kanske också spar?

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lalla) skrev 2018-03-14 05:55:20 följande:

    Det finns ett sparkonto - där pengar sätts in till ett framtida hus om jag har förstått det rätt?

    Du är hemma och är föräldraledig. Så ni har barn ihop. Det blir ju mindre pengar för din ficka vilket jag förstår. I övrigt så har du annars CSN som du skrev innan? Så när barnet börjar på dagis så kommer du påbörja CSN igen eller så kommer du börja jobba och tjäna pengar. Kanske tjänar du så fortfarande mindre än honom ?

    Men. Om han ändå betalar MER i hemmet än vad du gör och spara det från hans sida går till ett gemensamt hus så tycker jag att du ska betala av hans skuld med dina pengar. Annars ka.mn jag tycka att de skattepengar du får kan gå till sparandet till huset för der låter ju som att enbart han spar?

    Hade du tänkt att föra nå speciellt i övrigt med de pengarna? Ni är väl ändå en familj?

    Den dagen ni kan köpa ett hus så är det ju tekniskt sett han som sparat ihop till handpenningen och då är det ju "hans ä" hos och inte ditt? Om jag inte nu missförstår det hela och du kanske också spar?


    Jag har varit hemma utan pengar för att ingen av oss ville sätta på fsk innan tre år, det var ett gemensamt beslut och jag känner verkligen inte att jag är skyldig honom något på grund av det.

    Jag är ännu hemma då barnet börjar fsk först i höst. Nu läser jag på distans så gott det går med en 2,5-åring hemma.

    Jag sköter allt vad gäller städning, tvätt, handling, matlagning, lämning och hämtning i skolan av de större barnen, läxläsning osv osv. Han är antingen på jobbet eller gymmet i veckorna, är bara hemma för att äta och sova.. Och jo, jag sköter hans diet också så han får i sig det han behöver för att kunna bygga de muskler han vill ha.

    Är det någon som vinner på det här så är det han.

    Jag är inte bitter, jag trivs med att ha det såhär, MEN jag blir väldigt less när folk verkar tycka att pengar är det enda som betyder något.
  • Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2018-03-13 21:00:04 följande:
    Klart han ska betala själv! Förstår han inte varför du får tillbaka och han ska betala?
    Håller med
  • Anonym (Vardagslyx)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-14 07:11:45 följande:
    Jag har varit hemma utan pengar för att ingen av oss ville sätta på fsk innan tre år, det var ett gemensamt beslut och jag känner verkligen inte att jag är skyldig honom något på grund av det.

    Jag är ännu hemma då barnet börjar fsk först i höst. Nu läser jag på distans så gott det går med en 2,5-åring hemma.

    Jag sköter allt vad gäller städning, tvätt, handling, matlagning, lämning och hämtning i skolan av de större barnen, läxläsning osv osv. Han är antingen på jobbet eller gymmet i veckorna, är bara hemma för att äta och sova.. Och jo, jag sköter hans diet också så han får i sig det han behöver för att kunna bygga de muskler han vill ha.

    Är det någon som vinner på det här så är det han.

    Jag är inte bitter, jag trivs med att ha det såhär, MEN jag blir väldigt less när folk verkar tycka att pengar är det enda som betyder något.
    Låt honom vara hemma med barnen och ta din återbäring och ta på Spa en helg. Njut och slappna av. Lyxa till med lite ansiktsmassage och annat skönt. Det låter verkligen som om du är värd det. 
Svar på tråden Betala hans restskatt?