• coeurdelion

    Bebis med ovalt huvud

    Är gravid med mitt första barn. Var på ultraljud i veckan (är i v20) och fick reda på att barnet har ett mer långsmalt, ovalt, huvud. Där och då sa barnmorskan att det såg normalt ut, men dagen efter ringde hon upp och sa att vi fått en ny tid för att läkaren vill mäta om huvudet. Hon hävdade fortfarande att det såg normalt ut, men jag köper inte att vi ska in igen om allt ser normalt ut. Måste vänta en vecka tills nästa ultraljud och går och tänker att det är nåt fel på barnet. Är ledsen och orolig. Är det någon som har varit med om liknande? Varför måste man in igen om det ser normalt ut? :(

  • Svar på tråden Bebis med ovalt huvud
  • viseversa

    Ja det är ju konstigt med en extra koll om nu allt är normalt. Tror hon säger så för att lugna dig. Men jag förstår också atgt du inte är dum i huvudet och då också fattar att en extra koll görs av en anledning.

  • Meriall

    Har hört något om att det kan bli så om barnet ligger i sätesposition, men det är väl inte konstigt vid rul tänker jag. Åt vilket håll var huvudet ovalt? Uppåt eller åt sidorna? 

  • Akireb
    Meriall skrev 2018-03-14 16:21:36 följande:

    Har hört något om att det kan bli så om barnet ligger i sätesposition, men det är väl inte konstigt vid rul tänker jag. Åt vilket håll var huvudet ovalt? Uppåt eller åt sidorna? 


    Känns som att barnet är för litet för att ha fått ovalt huvud pga sätesposition i det här stadiet?
  • Meriall

    Det kan också vara så att det är helt normalt men att det kan göra så att födseln blir svårare och har hört om personer som fått snitt pga det. Huvudet kan bli så för att bebisen legat lite mysko i magen och sedan kan det rätta till sig antingen i magen eller efteråt. Då kanske de vill kolla om det verkar ändras eller inte för att underlätta förlossningen. 

  • Meriall
    Akireb skrev 2018-03-14 16:23:15 följande:
    Känns som att barnet är för litet för att ha fått ovalt huvud pga sätesposition i det här stadiet?
    Akireb skrev 2018-03-14 16:23:15 följande:
    Känns som att barnet är för litet för att ha fått ovalt huvud pga sätesposition i det här stadiet?
    Ja jag tänker också det men googlade lite och det verkar som att andra fått höra det på rul... 

  • Tveksamt

    Ring och fråga varför man vill göra en andra undersökning om det ser normalt ut?


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • coeurdelion

    Vi frågade barnmorskan från ul och hon sa "enligt mig är det onödigt att ni ska göra om ultraljudet" och tydligen tyckte läkaren som ska göra ultraljudet nästa gång också att det var onödigt. Men det är någon läkare "högre upp" som säger att vi ska in igen... Vi ringde idag igen och tydligen står det i journalen att måtten ser bra ut. Blir så arg och less. Orkar inte med den här jävla oron. Varför ska vi dit igen om det inte är något onormalt...

  • annabellelee

    Är du säker på att det är huvudformen? När vi gjorde rul sa bm "bebisen har lite ovalt huvud, men det är ganska vanligt. Tittar jag på er båda har ni oval huvudform så den är bara lik er." Själv har jag aldrig reflekterat över min huvudform.

  • coeurdelion

    Helt säker. Barnmorskan sa nåt om att när de skulle lägga in rätt formel (för att det ska stämma med måttet utifrån huvudform) och att det är därför vi ska tillbaka. ÄR SÅ JÄVLA LESS. Hon upprepade flera gånger att det inte var något onormalt, att allt ser bra ut, men att det är den här läkaren som bestämmer. Som sagt, läkaren som ska göra ultraljudet hade också sagt att hon tyckte att det var onödigt för att allt ser bra ut.

    Fyfan, om de ljuger för mig anmäler jag dem.

  • coeurdelion

    Och enligt journalen såg måtten bra ut. Är så arg, ledsen och uppgiven. Jag kommer inte att föda ett barn som det är fel på. Jag vet att det är hemskt att säga så, men jag kommer inte göra det. Har redan börjar förbereda mig för att avsluta graviditeten om det är något fel. Vill veta nu och inte om en vecka.

  • coeurdelion

    Det är inte okej om de säger att allt är normalt och att allt ser bra ut bara för att lugna. Så får de fan inte göra. Jag frågade rakt ut "är det nåt fel?" och hon sa att varken hon eller läkaren som kommer göra ultraljudet nästa vecka kan se att det skulle vara nåt onormalt. Sambon frågade en gång till om det var något fel med barnet och då sa hon samma sak.

    Kommer inte kunna leva ett normalt liv fram till nästa ultraljud. Fungerar inte som människa när jag är såhär orolig.

  • citrongräs

    Förstår att du blir fundersam men har svårt att tro att de skulle boka dig om en vecka för ny kontroll om de trodde att något var avvikande, om så var fallet skulle de ju gett dig en läkartid rätt så direkt.

    Som andra har skrivit kan själva huvudformen vara lite olika hos olika personer, det är ju mer vad som är i huvudet som är viktigt tänker jag.

    Ring igen och be att få prata med överläkaren som gjorde bedömningen att du ska tillbaka, så kanske du får en mer utförlig förklaring till varför.

Svar på tråden Bebis med ovalt huvud