• Anonym (TS)

    Betala underhåll när barnet inte bor hos boföräldern

    Jag betalar underhåll för ett barn som inte bor hos sin boförälder. Barnet fyller 18 i sommar. Barnet har aldrig bott hos mig och mamman har ensam vårdnad. Barnet är folkbokfört hos sin mamma men hen bor/lever inte på adressen utan i en stad många mil därifrån, det har hen gjort över ett halvår. Barnet har dessutom hoppat av gymnasiet.
    Är detta tillåtet? Jag betalar till FK och FK betalar underhåll till mamman som jag förstår. Pengarna är ju till för barnet men eftersom hen inte lever på adressen så vet jag inte vad mamman gör med underhållet. Kanske för hon över det till barnet vilket inte känns troligt. Mer sannolikt att hon använder pengarna till sig själv.
    Är detta tillåtet? Alltså att mamman får underhåll av FK fast barnet inte lever hos henne.

  • Svar på tråden Betala underhåll när barnet inte bor hos boföräldern
  • Anonym (asdf)

    Ni är båda försörjningsskyldiga för ert barn. Du som umgängesförälder uppfyller din försörjningsplikt genom att betala underhåll och boföräldern uppfyller sin försörjningsplikt genom att stå för barnets kostnader, antingen med hjälp av mat och husrum eller som kontanter. Du kommer inte undan din försörjningsplikt bara för att mamman är dålig på att ta hand om ert barn. Om du tror att mamman inte tar hand om ert barn så kan du däremot antingen göra en socanmälan eller genom att ta hand om hen själv istället.

  • Anonym (.)

    Man är försörjningsskyldig tills "barnet" är 18 år, eller längst till 21, om det fortfarande går på gymnasiet.

    Har barnet hoppat av utbildningen är du inte längre skyldig att betala underhåll efter sommaren, när barnet fyllt år. Spelar ingen roll var barnet bor. Prata med försäkringskassan. Skulle gymnasieutbildningen återupptas efter sommaren måste du betala, längst till 21 år.

  • Anonym (Been there done that)
    Anonym (.) skrev 2018-03-15 19:00:44 följande:

    Man är försörjningsskyldig tills "barnet" är 18 år, eller längst till 21, om det fortfarande går på gymnasiet.

    Har barnet hoppat av utbildningen är du inte längre skyldig att betala underhåll efter sommaren, när barnet fyllt år. Spelar ingen roll var barnet bor. Prata med försäkringskassan. Skulle gymnasieutbildningen återupptas efter sommaren måste du betala, längst till 21 år.


    Om barnet har fyllt 18 så betalar du direkt till barnet istället. Barnet har ingen vårdnadshavare efter myndighetsdagen, och även om man har underhållsskyldighet så ska inte boförälderna  ha pengarna. FK brukar inte lägga sig i efter 18-årsdagen heller. 
  • Brumma

    Om tonåringen flyttat permanent (dvs inte för att gå o skolan) är det olagligt att vara skriven någon annanstans än var hen faktiskt bor.

    Och därmed vore det även bidragsfusk av mamman att ta ut underhållsstödet.

    Så nej. Det är högst troligt inte tillåtet.

  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2018-03-20 09:52:09 följande:

    Om tonåringen flyttat permanent (dvs inte för att gå o skolan) är det olagligt att vara skriven någon annanstans än var hen faktiskt bor.

    Och därmed vore det även bidragsfusk av mamman att ta ut underhållsstödet.

    Så nej. Det är högst troligt inte tillåtet.


    Vad jag vet får mindreåriga inte ha egen folkbokföringsadress. De ska vara folkbokförda på samma adress som en vårdnadshavare.
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2018-03-20 22:17:47 följande:

    Vad jag vet får mindreåriga inte ha egen folkbokföringsadress. De ska vara folkbokförda på samma adress som en vårdnadshavare.


    Med målsmans tillåtelse går du flytta även som minderårig. Du får även skriva under din egen flyttanmälan om du fyllt 16.

    Däremot behöver du inte byta folkbokföringsadress om det är en kortare flytt (dvs under ett år) så om tonåringen här flyttat på prov kan hen stå kvar hos sin mamma ett halvår till.
  • Anonym (Been there done that)
    Anonym (asdf) skrev 2018-03-20 22:17:47 följande:
    Vad jag vet får mindreåriga inte ha egen folkbokföringsadress. De ska vara folkbokförda på samma adress som en vårdnadshavare.
    Nej, fel, de ska vara skrivna där de har sin huvudsakliga vistelse, det behöver inte vara hos vårdnadshavaren. Det vet jag av egen erfarenhet, i och med att CSN har synpunkter på sådant med avseende på inackorderingstillägg.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Been there done that) skrev 2018-03-22 20:11:51 följande:

    Nej, fel, de ska vara skrivna där de har sin huvudsakliga vistelse, det behöver inte vara hos vårdnadshavaren. Det vet jag av egen erfarenhet, i och med att CSN har synpunkter på sådant med avseende på inackorderingstillägg.


    Mitt barn råkade av misstag bli folkbokfört på fel adress (hos en släkting). Blev uppringd en massa gånger av skattemyndigheten som bestämt hävdade att barnet måste vara folkbokfört hos en vårdnadshavare. De frågade inte en enda gång om vart barnet faktiskt bodde.
  • Anonym (Been there done that)

    Min fick inte vara skriven hos någon av vårdnadshavarna, sa skattemyndigheten. De skrev ungen där hon bodde, inackorderad. Resultatet blev att CSN drog in inackorderingstillägget :( 

Svar på tråden Betala underhåll när barnet inte bor hos boföräldern