• Malva78

    Vilket flicknamn finast?

    Vilket namn är finast och vilka associationer får ni till respektive namn? Namnet ska passa hela livet och gärna fungera internationellt  och i alla samhällsklasser/yrken.  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn finast?
  • Kusin Krakel

    Jag tycker att alla namnen ör fina. De associationer jag får till de första tre är att det är nån som är född på 00 eller 10talet, starkt genrrationsbundna namn för mig .

    Josephine känns som ett typiskt 80- 90talsnamn men är inte lika starkt generationsbundet för mig. I övrigt har jag inga starka associationer förutom sången om Josefine och symaskinen.

  • Meriall

    Alice känns som att föräldrarna följt trenden, supervanligt namn. Inget speciellt och varken fint eller fult. Ungefär som Anna på 80talet. Funkar förstås bra utomlands. Medelklass.

    Astrid känns också trendigt på samma sätt. Tänker på draktränaren. Känns lite mer nordiskt. Ok utomlands. Medelklass.

    Agnes är lite ovanligare och riktigt fint. Medelklass+. Kanske lite svårare att uttala utomlands men inte omöjligt.

    Josephine lite mindre vanligt just nu. Funkar bra utomlands. Medelklass+. Inte så fint dock.

    Hade absolut valt Agnes av de alternativen.

  • fluu

    Alla era namn följer era kriterier. Min favorit är Astrid. Nordiskt, vackert, starkt. Men alla är verkligen jättebra och vackra. Dock hade jag personligen valt bort Josephine eftersom det lätt blir "Jossan/Jossie" eller liknande.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Eftersom att alla namnen är så vanliga och neutrala har jag inga starkare associationer till namnen(vilket är bra). Utom till min husgud Astrid L då.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hermioney
    Malva78 skrev 2018-03-17 07:37:46 följande:

    Vilket namn är finast och vilka associationer får ni till respektive namn? Namnet ska passa hela livet och gärna fungera internationellt  och i alla samhällsklasser/yrken.  


    Ska det funka utpomlands får nu skippa Astrid.

    Alice är inte längre speciellt, nu är det ett modenamn och varenda unge verkar heta Alice. Känns uttjatat.

    Josephine funkar överallt och numera när några kändisar heter Agnes funkar det lite mer än vad det hade gjort för några år sen.
  • fluu
    Hermioney skrev 2018-03-19 00:30:23 följande:

    Ska det funka utpomlands får nu skippa Astrid.

    Alice är inte längre speciellt, nu är det ett modenamn och varenda unge verkar heta Alice. Känns uttjatat.

    Josephine funkar överallt och numera när några kändisar heter Agnes funkar det lite mer än vad det hade gjort för några år sen.


    Varför skulle inte Astrid dunka utomlands? Trendigt i usa och haranvänts länge i flera europeiska länder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilket flicknamn finast?