• Anonym (Hopplöst)

    Kan jag bli av med barnen pga detta?

    För att göra en lång historia kort så ska jag separera från min sambo och pappan till barnen. Barnen är 1,5 år resp 1 månad.

    Tyvärr är det så att jag inte kommer kunna klara av att betala en hyra som föräldraledig och blir därför tvungen att vända mig till soc. Men det är inte bara detta som är problemet utan att jag inte vet hur jag ska lyckas få tag i en lägenhet med min låga föräldrapenning som är på basnivån. Vi bor nu i en lgh som ägs av sambons pappa och jag äger alltså ingenting.

    Jag har dessutom Aspergers och adhd och ska så småningom in på praktik via arbetsförmedlingen. Alltså efter att jag är klar med föräldraledigheten. Jag helammar det yngsta barnet.

    Min sambo säger nu att han ska göra så att jag blir av med vårdnaden pga att jag inte har nånstans att bo och inte har ekonomi till barnen. :( Jag är förtvivlad... Kan det gå till så? Jag har aldrig vanvårdat eller misskött mina barn och det vet ALLA. Tvärtom är det pappan som har brustit där och inte gör nånting alls med barnen vilket gjort att det blivit en massa gräl som nu leder till separation.

    Och snälla ni bespara mig era kommentarer om att det var illa att bli gravid utan SGI och jobb. Jag hade en anställning på g genom AF med lönebidrag under min första graviditet och hade praktiserat där ett bra tag och var lovad anställning. Men sen drog de sig ur i sista sekund. Allt hade varit löst om det inte blivit så. Jag ångrar inte mina barn. <3

  • Svar på tråden Kan jag bli av med barnen pga detta?
  • Anonym (Hopplöst)

    Tillägg.

    Jag står i en bostadskö i Malmö sen länge men bor idag i Uppsala och här står jag inte i nån kö. Om jag lyckas få bostad i Malmö får jag flytta med barnen då??

  • Anonym (S)

    Du får bara flytta med barnen om pappan skriver under pappren. 

    Du kan ha rätt till bostadsbidrag eftersom att du har barn.  Lägg ut annons på blocket om att du önskar hyra något. Kolla andras annonser där också om de har något att hyra ut. Leta upp alla privata hyresvärdar och ansök där. 


    Ställ dig i alla bostadsköer som du bara kan (även om det inte hjälper dig just nu). Jag står i tre olika kommunala bostadsköer fast jag idag har en lägenhet, just för att åtminstone ha en liten chans att få en lägenhet om något skulle hända. 

    Har du dina föräldrar i närheten? Kan du bo hos dom? Syskon, eller vänner?

  • Meriall

    Det som kan hända är att barnen få bo hos pappan tills du hittar boende men du kan inte förlora vårdnaden pga det.

  • Anonym (Hopplöst)
    Meriall skrev 2018-03-17 12:52:40 följande:

    Det som kan hända är att barnen få bo hos pappan tills du hittar boende men du kan inte förlora vårdnaden pga det.


    Trots att jag helammar ena barnet som är i princip nyfödd? Det låter ju helt galet. Han kan inte ta hand om dem alls och har överlåtit allting åt mig.
  • Anonym (x)

    Här ts, börja med att läsa här: 

    www.uppsala.se/stod-och-omsorg/socialt-och-ekonomiskt-stod/boendeenheten/

    Sen ringer du dom direkt på måndagmorgon och pratar med dom.
    Var helt ärlig om din sitaution men tryck på dina funktionshinder, 
    Här kan dom göra det enklare för dig att få hjälp och det är ju rätt, 
    Eftersom dina funktionshinder kan vara just ett hinder när du ska söka bostad. 

    Du kommer inte förlora barnen pga det här, det är skrämselpropaganda från hans sida.
    Från och med nu så lita inte på ett ord han säger, han har sin egen agenda, antingen vill han få dig att tro att du inte kan klara dig själv så du ska stanna hos honom.
    Eller så vill han straffa dig för att du lämnar honom.
    Klassiker, vilket som så är han INTE din vän nu.
    Lyssna inte på honom, betrakta allt han säger som lögner. 

  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (S) skrev 2018-03-17 12:46:05 följande:

    Du får bara flytta med barnen om pappan skriver under pappren. 

    Du kan ha rätt till bostadsbidrag eftersom att du har barn.  Lägg ut annons på blocket om att du önskar hyra något. Kolla andras annonser där också om de har något att hyra ut. Leta upp alla privata hyresvärdar och ansök där. 


    Ställ dig i alla bostadsköer som du bara kan (även om det inte hjälper dig just nu). Jag står i tre olika kommunala bostadsköer fast jag idag har en lägenhet, just för att åtminstone ha en liten chans att få en lägenhet om något skulle hända. 

    Har du dina föräldrar i närheten? Kan du bo hos dom? Syskon, eller vänner?


    Jag får aldrig honom att skriva under några såna papper. Just nu vill han bara förstöra :(

    Blocket har jag redan sökt på men det verkar som att alla vill att man betalar tre hyror i deposition vilket inte jag kan.

    Min mamma bor i seniorboende och pappa lever inte. En syster som jag saknar kontakt med. Vänner har jag inga pga dåligt psykiskt mående under lång tid. Känns kört alltså. :(
  • Anonym (x)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2018-03-17 12:32:50 följande:

    Tillägg.

    Jag står i en bostadskö i Malmö sen länge men bor idag i Uppsala och här står jag inte i nån kö. Om jag lyckas få bostad i Malmö får jag flytta med barnen då??


    Får och får, får du väl egentligen inte, det är precis som S skriver, du behöver hans underskrift.

    Det bästa är förstås om du kan hitta nånstans i Uppsala att bo.
    Men om du får en lägenhet i Malmö så är ju det bättre än att du ska vara hemlös i Uppsala.
    Det gagnar ju ingen minst av allt barnen.
    Och om du flyttar ner och skriver barnen där så blir det en utredning och under tiden det tar att utreda har det gått såpass lång tid att man inte flyttar runt på barnen en gång till.
    I synnerhet om den större har fått plats på en förskola eller liknande.
    Man bryter inte gärna kontinuiteten för ett barn. 
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2018-03-17 12:54:30 följande:

    Trots att jag helammar ena barnet som är i princip nyfödd? Det låter ju helt galet. Han kan inte ta hand om dem alls och har överlåtit allting åt mig.


    Men du kan ju inte ha barnen hos dig om du inte har bostad. Du kan ju inte bo på gatan med två små barn. Enda alternativet om du inte fixar tak över huvudet är ju att pappan har barnen tills vidare.

    Bra tips att du kontaktar boendeenheten på socialtjänsten och kollar om de kan hjälpa dig. Ställ dig också i bostadskö samt kolla efter andrahandsboende på blocket. Fixar du boende så får du (kan få) försörjningsstöd för hyran. Har du ingen släkting du kan bo hos tillfälligt?
  • Meriall
    Anonym (Hopplöst) skrev 2018-03-17 12:54:30 följande:

    Trots att jag helammar ena barnet som är i princip nyfödd? Det låter ju helt galet. Han kan inte ta hand om dem alls och har överlåtit allting åt mig.


    Nej då låter det ju konstigt. Kanske du måste bo kvar med pappan tills du hittar nytt boende då som han accepterar? :/ han kan ju inte kasta ut dig liksom om du bor där.
  • Anonym (x)

    Rent generellt ts, läs på, läs allt du kan komma över om sånt här.
    Ring gärna en advokatfirma för råd, första konsultationen brukar vara gratis, men kolla först.
    Lär dig allt om vårdnad, umgänge, boende etc....
    Kunskap är makt. 

    Bra hemsida: www.mfof.se/sv/vardnad-boende-och-umgange/

    Advokatbyrå som ger gratisråd: lege.se/

    Lycka till ts. 

Svar på tråden Kan jag bli av med barnen pga detta?