• Anonym (Frida88sthlm)

    Destruktivt förhållande

    Hej.

    Är i ett långdistansförhållande sedan ungefär 1 år. Det har sedan 3 månader in varit rätt turbulent - ett förhållande med tidigt många krav på grund av att min partner visat lider av dålig självkänsla där han ständigt sökt bekräftelse från mig. 
    Trots jag varit mån att visa honom kärlek och omtanke.Ex. frågar och ber mig säga att jag inte ska lämna honom och att jag vill vara med honom. Den dåliga självkänslan bidrog även att han tidigt ställde ultimatum, eller hot att lämna om jag inte flytta ihop honom efter sommaren.


    Alltså rent tjat angående att flytta ihop, ex. jag ska flytta tills hans stad. Vilket jag varit tydlig med att de är för fort och stort steg så tidigt. Bad även om att han skulle släppa det och låta oss utvecklas då den biten skall falla in naturligt och inte pressa mig. Detta var han helt oförstående på, utan jag skulle vara glad att han ville så mycket med mig och att jag kanske inte älskade honom nog.. därav lyssnade han aldrig utan fortsatte vilket bara pushade iväg mig längre från honom.. Tyckte han va rent av jobbig och kände mig alltid stressad när vi sågs eller pratade att han skulle börja tjata om hur olycklig han är av allt och ge mig pikar för att ge mig dåligt samvete. Flera gånger bad han om ursäkt men föll alltid tillbaka till samma.


    Medans jag levt kvar i hoppet att vi ska hitta tillbaka det vi hade innan så har allt bara blivit värre. Han har så lätt för att bli irriterad och kan få små utbrott på löjliga saker. Han klarar aldrig att bli ifrågasatt så när han råkade skriva ett meddelande till mig som var menat till en okänd brud på instagram han träffat på gymmet som han skrev till brast det för mig. Kändes så tydligt att han söker uppmärksamhet och bekräftelse då hans person är så. Han nekade totalt såklart, att han va artig och blir passivt aggressiv och kastar ord som svartsjuk, kontrollerade och allt. Sedan va han tydlig med att säga hon är ful, inte ens min typ.  Sedan gör han även slut med mig "att han måste ha någon självrespekt kvar" sedan 1 minut senare säger han glöm vad jag sa och vill försäkra sig om att det är vi.

    Det är efter detta jag ber om tid ifred jag måste tänka på mig själv klarar inte med hans mående som jag ska bära och utsättas för. Han vill igen försäkra sig om att det är vi. Vi lägger på. Och trots jag bett om att få tid ifred, vi sa att vi inte ska sms eller ringa mkt utan kan skriva godnatt typ för vi både bör tänka vad som är bäst efter som vi alltid faller tillbaka i samma misär - så smsar och ringer han ändå. När jag tar flera timmar på mig att svara så skriver han och frågar om jag straffar honom därför jag inte svarar.. liksom tvingar mig att svara för att jag får dåligt samvete...(kan va att han skickar att han inte kunnat sova, mår så dåligt eller bara skickar en länk) förklarar då att vi sagt detta angående tid att tänka.. Men det är som han glömmer allt han säger även att han inte kommer ihåg att han gjorde slut och sa de grejerna..

    Någon som varit med av samma typ av partner som har tips..?


    Min kropp orkar inte mer..känner mig alltid skyldig..Ursäkta ifall jag stavat som en kratta.

  • Svar på tråden Destruktivt förhållande
  • Anonym (Lämna)

    Jag är ledsen men du bör inte vara tillsammans med en person som är sådär. Mitt ex var EXAKT likadan. Och det slutade med misshandel. Han blev bara värre och värre. Allt jag gjorde var fel. Alla hans beteenden var mitt fel osv.

    Han låter riktigt sjuk och faktiskt farlig. Bryt och flytta INTE INTE INTE till hans stad!

    Du förtjänar någon som är snäll och kärleksfull.

    Hans av och på beteende och manipulation kommer sakta men säkert få dig helt ur balans, du tappar bort dig själv och vips så har han dig exakt där han vill. Nedbruten och lätt att kontrollera.

    Bryt och gör det NU.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lämna) skrev 2018-03-17 15:04:31 följande:
    Jag är ledsen men du bör inte vara tillsammans med en person som är sådär. Mitt ex var EXAKT likadan. Och det slutade med misshandel. Han blev bara värre och värre. Allt jag gjorde var fel. Alla hans beteenden var mitt fel osv.
    Han låter riktigt sjuk och faktiskt farlig. Bryt och flytta INTE INTE INTE till hans stad!

    Du förtjänar någon som är snäll och kärleksfull.
    Hans av och på beteende och manipulation kommer sakta men säkert få dig helt ur balans, du tappar bort dig själv och vips så har han dig exakt där han vill. Nedbruten och lätt att kontrollera.

    Bryt och gör det NU.
    Håller med
  • Anonym (Lämna direkt)

    Måste tyvärr hålla med ovanstående, det du skriver är skrämmande likt början av min historia med mitt ex. Tyvärr valde jag att inte se varningssignalerna och flyttade till hans stad. I två år blev jag misshandlad både psykiskt och fysiskt och även våldtagen ett flertal ggr. Tillslut bröt jag mig loss men även tiden efter var ett helvete då han var som besatt.

    Bryt NU. Ingenting bra kan komma av en sådan relation.

  • Anonym (Lämna)

    Och kom ihåg att han kommer vara expert på att få dig att känna dåligt samvete, skuld och skam. Att ingen annan kommer vilja ha dig osv...

    Stå på dig. Mina bästa tips till dig är:

    ?kom ihåg att det är mycket svårare att bryta med en sådan relation för de traumatiska banden är oerhört starka, ta hjälp av tex kvinnofrid för att få hjälp att förstå hur det fungerar. Jag fick mycket hjälp där med att hantera skammen i att jag saknade någon som hade gjort mig så illa.

    ?tänk på DIG, gör saker du mår bra av

    ?DU är värd att ha det bra. Jobba med din självkänsla för den håller han på att ta ifrån dig.

    Lycka till TS

  • Anonym (Don't)

    Erfarat och nej snälla, du kommer bara bli mer och mer trött tillslut orkar du inte bry dig om dig själv !

    Han scorar allt som betyder våld i relationen jag skämtar inte

    Snälla bara bryt med honom, om inte för din skull så för dina anhöriga som inte vill att något ont händer dig mina anhöriga de fick ta hand om slamsorna av mig efter jag valde att flytta och blev låst i relationen som började exakt så, det är så fort hänt och du hinner inte märka det så kommer orden .. agressiva attityden...lögnerna... Slagen...

    Och det är din nya verklighet det är din vardag och det är fruktansvärt så sätt dig inte där var stark du behöver inte en kille som redan känns odtanil han har alldeles för dålig självkänsla för att behandla andra med respekt

    Och du ska inte fixa honom eller rädda honom det ska han själv.

  • Anonym (Don't)
    Anonym (Lämna) skrev 2018-03-17 17:28:23 följande:

    Och kom ihåg att han kommer vara expert på att få dig att känna dåligt samvete, skuld och skam. Att ingen annan kommer vilja ha dig osv...

    Stå på dig. Mina bästa tips till dig är:

    ?kom ihåg att det är mycket svårare att bryta med en sådan relation för de traumatiska banden är oerhört starka, ta hjälp av tex kvinnofrid för att få hjälp att förstå hur det fungerar. Jag fick mycket hjälp där med att hantera skammen i att jag saknade någon som hade gjort mig så illa.

    ?tänk på DIG, gör saker du mår bra av

    ?DU är värd att ha det bra. Jobba med din självkänsla för den håller han på att ta ifrån dig.

    Lycka till TS


  • Anonym (Frida88sthlm)

    Tack för era svar! Verkligen! Blev nästan slagen under fötterna.. samtliga verkar få samma känsla.

    Jag antar att när man lever i ett förhållande där dessa saker dyker up mer och mer är man ändå lätt blind för att ens partner skulle vara en människa kapabel till sådant. Det är väl den manipulerade sidan.. som lyckas få mig bli blind..Då han är charmig, ger mig massa komplimanger och alla gillar honom, den typiska snälla killen till alla. Därför blir svaren såklart något som får mig att tänka... "Ja men han är inte en ond människa".. Men samtidigt så vet man ju inte, han har ju allvarliga problem det har jag ju insett och sett.

    Ni som skrev att ni blev fysiskt slagna, vilka tidiga tecken upptäckte ni? Innan ett slag kom. Hur lämnade ni? Hur reagera er partner när han insåg att han höll på förlora er? Och vad körde han för knep när ni väl lämna? 

    Förresten, han ringde mig idag(för andra gången!). Han gnällde över hur tråkigt han har det, att han saknade mig. (har ju bestämt för att inte träffas den här helgen) Jag sa inte det tillbaka utan mer bara instämmande till "Jag saknar dig" från honom. (inte i en negativ ton eller så men jag kan inte säga det tillbaka bara för han säger det varje gång. Vilket jag fattar är för han ska ha bekräftelse för att må bra) Då som respons skrattar han hånfullt för sig själv. Jag säger, tack för du ringde - då sa han varsågod och slängde bara på luren.
    Ungefär 1-2h senare när jag inte ger honom någon respons efter hans "slänga på luren" så sms:ar han mig "Jag saknar dig så mycket".


    Vad håller han på med? Känns som han igen hoppas jag ska säga det, eller fick han dåligt samvete för hans taktik inte fungerade = ge mig dåligt samvete eller reaktion på hans avbrutna samtal. Det är som en jäkla berg o dalbana. Varje dag anpassas efter hans humör. Vet aldrig var jag har honom, går på glas för att inte trigga igång något, svarar jag inte i tid får jag samtal istället...Ena dagen kan vi ha bråkat sedan är de som han glömt allt och ska skojja och bete sig som vanligt. Sedan när han känner för det är allt skit igen. Han har tom sagt att han "är olycklig, trodde inte mitt liv skulle se ut såhär". Hatar ju verkligen att alltid känna mig skyldig att göra honom glad helatiden. Han ger mig verkligen den känslan.

  • fornminne
    Anonym (Frida88sthlm) skrev 2018-03-17 19:24:42 följande:
    Tack för era svar! Verkligen! Blev nästan slagen under fötterna.. samtliga verkar få samma känsla. Jag antar att när man lever i ett förhållande där dessa saker dyker up mer och mer är man ändå lätt blind för att ens partner skulle vara en människa kapabel till sådant. Det är väl den manipulerade sidan.. som lyckas få mig bli blind..Då han är charmig, ger mig massa komplimanger och alla gillar honom, den typiska snälla killen till alla. Därför blir svaren såklart något som får mig att tänka... "Ja men han är inte en ond människa".. Men samtidigt så vet man ju inte, han har ju allvarliga problem det har jag ju insett och sett. Ni som skrev att ni blev fysiskt slagna, vilka tidiga tecken upptäckte ni? Innan ett slag kom. Hur lämnade ni? Hur reagera er partner när han insåg att han höll på förlora er? Och vad körde han för knep när ni väl lämna?  Förresten, han ringde mig idag(för andra gången!). Han gnällde över hur tråkigt han har det, att han saknade mig. (har ju bestämt för att inte träffas den här helgen) Jag sa inte det tillbaka utan mer bara instämmande till "Jag saknar dig" från honom. (inte i en negativ ton eller så men jag kan inte säga det tillbaka bara för han säger det varje gång. Vilket jag fattar är för han ska ha bekräftelse för att må bra) Då som respons skrattar han hånfullt för sig själv. Jag säger, tack för du ringde - då sa han varsågod och slängde bara på luren. Ungefär 1-2h senare när jag inte ger honom någon respons efter hans "slänga på luren" så sms:ar han mig "Jag saknar dig så mycket". Vad håller han på med? Känns som han igen hoppas jag ska säga det, eller fick han dåligt samvete för hans taktik inte fungerade = ge mig dåligt samvete eller reaktion på hans avbrutna samtal. Det är som en jäkla berg o dalbana. Varje dag anpassas efter hans humör. Vet aldrig var jag har honom, går på glas för att inte trigga igång något, svarar jag inte i tid får jag samtal istället...Ena dagen kan vi ha bråkat sedan är de som han glömt allt och ska skojja och bete sig som vanligt. Sedan när han känner för det är allt skit igen. Han har tom sagt att han "är olycklig, trodde inte mitt liv skulle se ut såhär". Hatar ju verkligen att alltid känna mig skyldig att göra honom glad helatiden. Han ger mig verkligen den känslan.

    Gör slut. Det kommer bara att bli värre. Även om det inte slutar med våld, kan du inte ha det så här. Vill du anpassa resten av ditt liv efter honom? Är han värd det? Varför? En normal kille respekterar dig och ger dig utrymme. Den här killen låter alldeles för instabil och kontrollerande.
  • plättarmedsylt

    Stön... Blir bara trött och arg av att läsa hur han beter sig. Vilken otroligt omogen, självupptagen och manipulativ typ. Lämna nu! Du är värd någon så mycket bättre.

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Frida88sthlm) skrev 2018-03-17 14:05:21 följande:

    Hej.

    Är i ett långdistansförhållande sedan ungefär 1 år. Det har sedan 3 månader in varit rätt turbulent - ett förhållande med tidigt många krav på grund av att min partner visat lider av dålig självkänsla där han ständigt sökt bekräftelse från mig. 

    Trots jag varit mån att visa honom kärlek och omtanke.Ex. frågar och ber mig säga att jag inte ska lämna honom och att jag vill vara med honom. Den dåliga självkänslan bidrog även att han tidigt ställde ultimatum, eller hot att lämna om jag inte flytta ihop honom efter sommaren.

    Alltså rent tjat angående att flytta ihop, ex. jag ska flytta tills hans stad. Vilket jag varit tydlig med att de är för fort och stort steg så tidigt. Bad även om att han skulle släppa det och låta oss utvecklas då den biten skall falla in naturligt och inte pressa mig. Detta var han helt oförstående på, utan jag skulle vara glad att han ville så mycket med mig och att jag kanske inte älskade honom nog.. därav lyssnade han aldrig utan fortsatte vilket bara pushade iväg mig längre från honom.. Tyckte han va rent av jobbig och kände mig alltid stressad när vi sågs eller pratade att han skulle börja tjata om hur olycklig han är av allt och ge mig pikar för att ge mig dåligt samvete. Flera gånger bad han om ursäkt men föll alltid tillbaka till samma.

    Medans jag levt kvar i hoppet att vi ska hitta tillbaka det vi hade innan så har allt bara blivit värre. Han har så lätt för att bli irriterad och kan få små utbrott på löjliga saker. Han klarar aldrig att bli ifrågasatt så när han råkade skriva ett meddelande till mig som var menat till en okänd brud på instagram han träffat på gymmet som han skrev till brast det för mig. Kändes så tydligt att han söker uppmärksamhet och bekräftelse då hans person är så. Han nekade totalt såklart, att han va artig och blir passivt aggressiv och kastar ord som svartsjuk, kontrollerade och allt. Sedan va han tydlig med att säga hon är ful, inte ens min typ.  Sedan gör han även slut med mig "att han måste ha någon självrespekt kvar" sedan 1 minut senare säger han glöm vad jag sa och vill försäkra sig om att det är vi.

    Det är efter detta jag ber om tid ifred jag måste tänka på mig själv klarar inte med hans mående som jag ska bära och utsättas för. Han vill igen försäkra sig om att det är vi. Vi lägger på. Och trots jag bett om att få tid ifred, vi sa att vi inte ska sms eller ringa mkt utan kan skriva godnatt typ för vi både bör tänka vad som är bäst efter som vi alltid faller tillbaka i samma misär - så smsar och ringer han ändå. När jag tar flera timmar på mig att svara så skriver han och frågar om jag straffar honom därför jag inte svarar.. liksom tvingar mig att svara för att jag får dåligt samvete...(kan va att han skickar att han inte kunnat sova, mår så dåligt eller bara skickar en länk) förklarar då att vi sagt detta angående tid att tänka.. Men det är som han glömmer allt han säger även att han inte kommer ihåg att han gjorde slut och sa de grejerna..

    Någon som varit med av samma typ av partner som har tips..?

    Min kropp orkar inte mer..känner mig alltid skyldig..Ursäkta ifall jag stavat som en kratta.


    Låter som början på kvävande psykisk misshandel. Bern there, done that.... Jag med erfarenhet säger lämna NU sen kommet starkare känslor och då är det kört
Svar på tråden Destruktivt förhållande