• Anonym (Lh)

    Akut förstoppat :/

    Är jättehård i magen så det är som en propp som är precis mitt emellan att komma ut och inte. Kan inte få ut den för det gör för ont. Har sprutat upp olja och varmt vatten men har hunnit bli alldeles svullet.

    Sjukvården säger att jag ska testa microlax. Kommer microlax verkligen hjälpa? Vill verkligen inte åka in och skämmas med detta på akuten! Får panik :(

  • Svar på tråden Akut förstoppat :/
  • Pr0nographic
    HelaGotland skrev 2018-03-19 13:21:45 följande:

    Jag ber om ursäkt, hade missat att du har diagnos. Förlåt!


    Tack! Ingen större skada skedd :)
  • SysterY
    Anonym (enema) skrev 2018-03-19 17:22:24 följande:

    Sådana skall alltid ätas blötlagda, inklusive blötläggningsvattnet. Likadant med linfrön.


    Katrinplommon behövs inte ätas blöttlagda. Även om de ger bäst effekt då.
  • EnAnonumius
    SysterY skrev 2018-03-19 11:18:21 följande:
    Kallas inte lavemang och är egentligen inte det.
    Du får hävda vad du vill.
    Men så länge det står "microlavemang" på paketet, så är det ett lavemang.  Jag har bevisat.

    Det är du hävdar att det inte "kallas" lavemang och är egentligen, dock så ser jag inga bevis på något som styrker dina påståenden. Så släng fram med bevisen. Att sitta och hävda är inga "bevis". Nej kom inte med den smaklösa ursäkten "googla själv". Du hävdar du kommer då med bevisen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kirenaj68
    Anonym (Lh) skrev 2018-03-18 20:55:49 följande:

    Äntligen!!! Fy vilken mardröm detta varit. Tack alla för era råd!!!

    Till er som i framtiden kanske läser denna tråd och sitter i samma sits. Få inte panik, jag fick upprepa microlax och sedan hålla kvar det i ca 1-2 timmar. Det gjorde ont en liten stund men sedan släppte proppen och resten kom ut.


    Skönt att det löste sig för dig. Bokstavligt Ett tips kan vara att du i fortsättningen tar en dos Laktulos Meda varje morgon i samband med frukosten. En normaldos ligger mellan 10-25 ml. Man får själv känna sig fram vilken dos som känns bäst. Jag hade en tid haft problem med irriterat tarmsystem (IBS) och då fick jag tipset av en sjuksköterska att jag skulle testa Laktulos Meda. Det var för två sedan och jag har inte haft några som helst problem sedan dess. Den är receptfri och finns på alla apotek. Den stimulerar tarmen att utsöndra mera vätska, vilket gör att tarmrörelserna blir smidigare. En biverkning är man får gaser under några timmar efter dosen, men hellre det än att man har ont hela tiden. Gasen kan man ju lätta på diskret Ett litet tips bara.
     
  • SysterY
    EnAnonumius skrev 2018-03-19 18:27:22 följande:

    Du får hävda vad du vill.

    Men så länge det står "microlavemang" på paketet, så är det ett lavemang.  Jag har bevisat.

    Det är du hävdar att det inte "kallas" lavemang och är egentligen, dock så ser jag inga bevis på något som styrker dina påståenden. Så släng fram med bevisen. Att sitta och hävda är inga "bevis". Nej kom inte med den smaklösa ursäkten "googla själv". Du hävdar du kommer då med bevisen.


    Det ÄR inget lavemang! Ett microlavenemang ÄR inte samma som lavemang.

    Sedan kan du hävda vad du vill med oavsett så är det inte samma som lavenemang.
  • SysterY
    Kirenaj68 skrev 2018-03-19 19:33:53 följande:

    Skönt att det löste sig för dig. Bokstavligt Ett tips kan vara att du i fortsättningen tar en dos Laktulos Meda varje morgon i samband med frukosten. En normaldos ligger mellan 10-25 ml. Man får själv känna sig fram vilken dos som känns bäst. Jag hade en tid haft problem med irriterat tarmsystem (IBS) och då fick jag tipset av en sjuksköterska att jag skulle testa Laktulos Meda. Det var för två sedan och jag har inte haft några som helst problem sedan dess. Den är receptfri och finns på alla apotek. Den stimulerar tarmen att utsöndra mera vätska, vilket gör att tarmrörelserna blir smidigare. En biverkning är man får gaser under några timmar efter dosen, men hellre det än att man har ont hela tiden. Gasen kan man ju lätta på diskret Ett litet tips bara.

     


    Lactulos är bra, men man måste dricka bra för att det ska fungera. Meda är bara fabrikatet.
  • Kirenaj68
    SysterY skrev 2018-03-19 21:22:45 följande:
    Lactulos är bra, men man måste dricka bra för att det ska fungera. Meda är bara fabrikatet.
    Jag tar en dos på 25 ml uppblandat i ett glas vatten varje morgon i samband med frukosten och det funkar mycket bra. Men effekten kan förstås vara olika från person till person. Vissa personer kanske behöver starkare saker. Sedan finns det väl olika lactuloser så stavningen med k och tillägsnamnet Meda är nog för att skilja denna produkt från andra.
  • EnAnonumius
    SysterY skrev 2018-03-19 21:21:10 följande:
    Det ÄR inget lavemang! Ett microlavenemang ÄR inte samma som lavemang.

    Sedan kan du hävda vad du vill med oavsett så är det inte samma som lavenemang.
    Du fortsätter att hävda ser jag.
    Då tar vi det ett varv till.

    Jag citera mig själv från inlägg #43".
    Det är du hävdar att det inte "kallas" lavemang och är egentligen, dock så ser jag inga bevis på något som styrker dina påståenden. Så släng fram med bevisen. Att sitta och hävda är inga "bevis". Nej kom inte med den smaklösa ursäkten "googla själv". Du hävdar du kommer då med bevisen.
    (slut citat)

    Så du kan tjata dig blå, grön eller lilla i fejjan, om du vill, men när du skiter i att backa upp dina påståenden, när man efter fråga efter faktabevis, så kommer jag bara att avfärda dem som just dina personliga åsikter som DU vill att de skall vara fakta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • SysterY
    Kirenaj68 skrev 2018-03-20 01:59:50 följande:

    Jag tar en dos på 25 ml uppblandat i ett glas vatten varje morgon i samband med frukosten och det funkar mycket bra. Men effekten kan förstås vara olika från person till person. Vissa personer kanske behöver starkare saker. Sedan finns det väl olika lactuloser så stavningen med k och tillägsnamnet Meda är nog för att skilja denna produkt från andra.


    Meda är som sagt inget tilläggsnamn utan fabrikatnamnet.
  • Kirenaj68
    SysterY skrev 2018-03-20 16:10:38 följande:
    Meda är som sagt inget tilläggsnamn utan fabrikatnamnet.
    Är du anställd på Meda eftersom det är så viktigt för dig att påpeka att just denna laktulos är tillverkad av dom?
  • SysterY
    Kirenaj68 skrev 2018-03-22 03:06:57 följande:

    Är du anställd på Meda eftersom det är så viktigt för dig att påpeka att just denna laktulos är tillverkad av dom?


    Nej, är inte anställd på Meda.
Svar på tråden Akut förstoppat :/